Advancing the Wellbeing and Health of Older People (5 ECTS)
Code: SX00EQ42-3005
General information
- Enrollment
- 02.12.2024 - 15.12.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.03.2025 - 15.05.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Virtual portion
- 1 ECTS
- RDI portion
- 2 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus and online
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Elderly Care
- Teachers
- Eeva Tawast
- Merja Lahdenperä
- Heidi Oilimo
- Teacher in charge
- Heidi Oilimo
- Groups
-
SXC23K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Course
- SX00EQ42
Implementation has 9 reservations. Total duration of reservations is 49 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 17.03.2025 time 10:00 - 11:45 (1 h 45 min) |
kääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3005 |
MPA6017
Oppimistila
|
Mon 17.03.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3005 |
MPA6017
Oppimistila
|
Tue 18.03.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3005 |
MPC3001
Oppimistila
|
Wed 19.03.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
ETÄ - Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3005 |
|
Wed 19.03.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
ETÄ - Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3005 |
|
Tue 25.03.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3005 |
MPA2019
Oppimistila
|
Tue 08.04.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
ETÄ - Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3005 |
|
Tue 15.04.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
ETÄ - Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3005 |
|
Tue 22.04.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
ETÄ - Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3005 |
Objective
The Students
• are able to explain the importance of preventive work in promoting the well-being and health of older people
• are able to describe ways to advance the well-being and health of an older person
• plan and implement preventive measures to support the health and well-being of older people, taking into account technological opportunities
• are able to explain the importance of sexual health to an older person
Content
• the fundamentals of advancing health, well-being and the functional capacity of older people
• health behaviour and prevention of health risks
• basics of preventive mental health work and psychosocial support
• ageing and nutrition
• utilizing remote services in counselling
• sexuality and sexual health when ageing
• motivating methods in advancing health
Location and time
LÄHIOPETUS
17.3. ap orientaatio, ip hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
18.3. koko pvä: mielenterveyden edistäminen (vamukat* mukana)
19.3. ap HKTn koulutus (projektia varten), ip yhteissuunnittelua vamukoiden kanssa (ETÄ)
25.3. ap yhteissuunnittelua vamukoiden kanssa, ip ravitsemus
6.5. projektin purku
PROJEKTI - monialainen, yhteistyössä Helsingin kaupungin teatterin kanssa, luovia etätuokioita ikääntyneille
Projektin toteutukset: 8., 15., ja 22.4.
* varhaisiän musiikkikasvatuksen opiskelijat
Materials
Materiaalia Moodlessa. Myös itsenäisiä materiaalihakuja.
Suosituskirjallisuus (osin Moodlessa) oppimistehtävän tekemiseen osoitetaan viimeistään opetuksen alkaessa.
Teaching methods
Essay / paper
Distance learning
Assignments / coursework
Field work
Face-to-face teaching / Contact teaching / Instruction
Participatory methods
Project
Reflective practice
Collaborative learning
Employer connections
Projekti Helsingin kaupungin teatterin kanssa
Student workload
5 op = 135h opiskelijan työaikaa
Further information
ERITYISEN TUEN PÄÄTÖS
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan lähettää päätös opintojakson vastuuopettajalle heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
TEKOÄLYN KÄYTTÖ OPINTOJAKSOLLA
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, good (3)
Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, excellent (5)
Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, approved/failed
Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment methods and criteria
ARVIOINNISTA JA TEHTÄVISTÄ
- Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit
- Arvioinnin pääpaino onnistuneessa projektioppimisessa ja hyvässä työelämäyhteistyössä (työelämäpalaute). Projektin kirjalliset tehtävät (kokonaisuus: suunnitelma + raportti) arvioidaan numeerisesti.
- Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen huomioidaan arvioinnissa.
ARVIOINTIKRITEERIT
Tyydyttävä (1-2)
- tunnistaa ennaltaehkäisevän työn merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- tunnistaa erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- tunnistaa seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- tunnistaa teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
Hyvä (3-4)
- osaa selittää ennaltaehkäisevän työn merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa kuvailla erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- osaa selittää seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- osaa kuvailla teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
Kiitettävä (5)
- osaa arvioida ennaltaehkäisevän työn merkitystä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa vertailla erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- osaa arvioida seksuaaliterveyden merkitystä ikääntyneelle ihmiselle
- osaa analysoida teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä