Skip to main content

Advancing the Wellbeing and Health of Older People (5 ECTS)

Code: SX00EQ42-3005

General information


Enrollment
02.12.2024 - 15.12.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.03.2025 - 15.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Virtual portion
1 ECTS
RDI portion
2 ECTS
Mode of delivery
On-campus and online
Unit
(2019-2024) School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Elderly Care
Teachers
Eeva Tawast
Merja Lahdenperä
Heidi Oilimo
Teacher in charge
Heidi Oilimo
Groups
SXC23K2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Course
SX00EQ42

Implementation has 9 reservations. Total duration of reservations is 49 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 17.03.2025 time 10:00 - 11:45
(1 h 45 min)
kääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3005
MPA6017 Oppimistila
Mon 17.03.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3005
MPA6017 Oppimistila
Tue 18.03.2025 time 08:30 - 16:00
(7 h 30 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3005
MPC3001 Oppimistila
Wed 19.03.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
ETÄ - Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3005
Wed 19.03.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
ETÄ - Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3005
Tue 25.03.2025 time 08:30 - 16:00
(7 h 30 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3005
MPA2019 Oppimistila
Tue 08.04.2025 time 08:30 - 16:00
(7 h 30 min)
ETÄ - Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3005
Tue 15.04.2025 time 08:30 - 16:00
(7 h 30 min)
ETÄ - Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3005
Tue 22.04.2025 time 08:30 - 16:00
(7 h 30 min)
ETÄ - Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3005
Changes to reservations may be possible.

Objective

The Students
• are able to explain the importance of preventive work in promoting the well-being and health of older people
• are able to describe ways to advance the well-being and health of an older person
• plan and implement preventive measures to support the health and well-being of older people, taking into account technological opportunities
• are able to explain the importance of sexual health to an older person

Content

• the fundamentals of advancing health, well-being and the functional capacity of older people
• health behaviour and prevention of health risks
• basics of preventive mental health work and psychosocial support
• ageing and nutrition
• utilizing remote services in counselling
• sexuality and sexual health when ageing
• motivating methods in advancing health

Location and time

LÄHIOPETUS

17.3. ap orientaatio, ip hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
18.3. koko pvä: mielenterveyden edistäminen (vamukat* mukana)
19.3. ap HKTn koulutus (projektia varten), ip yhteissuunnittelua vamukoiden kanssa (ETÄ)
25.3. ap yhteissuunnittelua vamukoiden kanssa, ip ravitsemus

6.5. projektin purku

PROJEKTI - monialainen, yhteistyössä Helsingin kaupungin teatterin kanssa, luovia etätuokioita ikääntyneille

Projektin toteutukset: 8., 15., ja 22.4.

* varhaisiän musiikkikasvatuksen opiskelijat

Materials

Materiaalia Moodlessa. Myös itsenäisiä materiaalihakuja.
Suosituskirjallisuus (osin Moodlessa) oppimistehtävän tekemiseen osoitetaan viimeistään opetuksen alkaessa.

Teaching methods

Essay / paper
Distance learning
Assignments / coursework
Field work
Face-to-face teaching / Contact teaching / Instruction
Participatory methods
Project
Reflective practice
Collaborative learning

Employer connections

Projekti Helsingin kaupungin teatterin kanssa

Student workload

5 op = 135h opiskelijan työaikaa

Further information

ERITYISEN TUEN PÄÄTÖS
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan lähettää päätös opintojakson vastuuopettajalle heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

TEKOÄLYN KÄYTTÖ OPINTOJAKSOLLA

Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.

Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, good (3)

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, excellent (5)

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, approved/failed

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment methods and criteria

ARVIOINNISTA JA TEHTÄVISTÄ

- Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit
- Arvioinnin pääpaino onnistuneessa projektioppimisessa ja hyvässä työelämäyhteistyössä (työelämäpalaute). Projektin kirjalliset tehtävät (kokonaisuus: suunnitelma + raportti) arvioidaan numeerisesti.
- Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen huomioidaan arvioinnissa.


ARVIOINTIKRITEERIT

Tyydyttävä (1-2)
- tunnistaa ennaltaehkäisevän työn merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- tunnistaa erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- tunnistaa seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- tunnistaa teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Hyvä (3-4)
- osaa selittää ennaltaehkäisevän työn merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa kuvailla erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- osaa selittää seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- osaa kuvailla teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Kiitettävä (5)
- osaa arvioida ennaltaehkäisevän työn merkitystä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa vertailla erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- osaa arvioida seksuaaliterveyden merkitystä ikääntyneelle ihmiselle
- osaa analysoida teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Go back to top of page