Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DZ98-3069
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
11.08.2025 - 07.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Annariika Anundi
- Marianne Roivas
- Tuomas Leisti
- Vastuuopettaja
- Marianne Roivas
- Ryhmät
-
SXI23S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
-
SXC23S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00DZ98
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 27.08.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
ETÄ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3069 |
|
Pe 05.09.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
ETÄ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3069 |
|
Ti 09.09.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
ETÄ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3069 |
|
Ke 17.09.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
ETÄ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3069 |
|
Ti 23.09.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
ETÄ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3069 |
|
Ke 29.10.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
ETÄ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3069 |
|
To 06.11.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
ETÄ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3069 |
|
Ke 12.11.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
ETÄ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3069 |
|
Ke 19.11.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
ETÄ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3069 |
|
To 27.11.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
ETÄ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3069 |
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvata tutkimusprosessin kulun ja tutkimukseen perustuvan kehittämistyön periaatteet
- kuvata kehittämistyössä sovellettavia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä sekä työtapoja
- perustella kehittämistyössä käytettäviä menetelmiä ja työtapoja
- ymmärtää tiivistetyn tutkimustiedon merkityksen yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- toimia tutkimus- ja kehitystyön eettisten periaatteiden mukaisesti
Sisältö
Tutkimusprosessi ja tutkimukseen perustuva kehittämistyö
Tutkimustiedon haku ja kriittinen lukeminen
Laadulliset ja määrälliset tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen tutkimus- ja kehitystyössä
Kehittämistyön toiminnalliset työtavat
Tiivistetty tutkimustieto (esim. suositukset) ja sen käyttö näyttöön perustuvassa toiminnassa
Tutkimus- ja kehitystyön eettiset periaatteet
Aika ja paikka
Itsenäinen opiskelu Moodle-työtilassa sekä Zoom-pajat.
Moodle-työtila on avoinna 11.8. - 7.12.2025. Kurssilla on väljä viikkokohtainen aikataulu, ja edetä voi seuraavaan osioon, kun edellinen on suoritettu. Menetelmäpajat kuuluvat opintojaksoon.
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaali esitellään Moodle-työtilassa.
Opetusmenetelmät
Tervetuloa Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät -opintojaksolle!
Huomioi, että sinun tulee olla suorittanut aiemmissa opinnoissasi 5 op:n laajuinen opintojakso, jossa olet tutustunut tutkimus- ja kehitystoimintaan omalla alallasi.
Tämä opintojakso tutustuttaa sinut TKI-työn menetelmiin ja sijoittuu opinnoissasi kohtaan, jossa alat suunnitella omaa opinnäytetyötäsi.
Opintojakson suorittaminen perustuu itsenäiseen opiskeluun Moodlessa sekä menetelmäpajoihin.
Työmuotoja ovat harjoitukset, tehtävät, keskustelu, pajat sekä itsearviointi. Kaikki tehtävät palautetaan Moodle-työtilaan. Vaadittavia suorituksia ovat osallistuminen pajoihin, oppimistehtävät ja tentit. Opintojakson arviointi perustuu oppimistehtäviin ja tentteihin.
Opintojakso ajoittuu ajanjaksolle 11.8.-7.12.2025.
Pajojen ajankohdat ovat Moodle-työtilassa.
Opintojakso on yhteinen toimintaterapian (AMK) ja vanhustyön (AMK) -tutkinnon opiskelijoiden kanssa.
Vastuuopettaja: Marianne Roivas
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Tekoälyn käyttö opintojaksolla:
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille. Ohje löytyy Opiskelijan työpöydältä ohjeista https://opiskelija.oma.metropolia.fi/group/pakki/opiskelijan-opas/ohjeet-ja-saannot.
Opintojakson hyväksiluku:
Hakemukset osoitetaan opintojakson vastuuopettajalle, joka tunnistaa osaamiseen (käsittelee hakemuksen). Aiemmin hankitun osaaminen toteutuu Metropolia ohjeiden; tutkintosäännön ja opiskeluohjeiden mukaisesti kaksivaiheisesti. Käsiteltyään hakemuksen opintojakson vastuuopettaja siirtää opiskelijan hakemuksen tutkintovastaavalle osaamisen tunnustamiseksi (tekee päätöksen).
Opintojaksolle hyväksytään ilmoittautumisjärjestyksessä opiskelijat, jotka ovat suorittaneet opinnoissaan pakolliset edeltävät opinnot (5 op oman alan tutkimus- ja kehittämistoimintaan tutustuminen). Varmista tämä omista opinnoistasi ennen opintojaksolle ilmoittautumista!
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- toimia asiakaslähtöisesti
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu Moodlen tehtävien ja tenttien arviointiin.
Arviointikehikko on opetussuunnitelman liitteenä.
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvata tutkimusprosessin kulun ja tutkimukseen perustuvan kehittämistyön periaatteet
- kuvata kehittämistyössä sovellettavia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä sekä työtapoja
- perustella kehittämistyössä käytettäviä menetelmiä ja työtapoja
- ymmärtää tiivistetyn tutkimustiedon merkityksen yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- toimia tutkimus- ja kehitystyön eettisten periaatteiden mukaisesti
Sisältö
Tutkimusprosessi ja tutkimukseen perustuva kehittämistyö
Tutkimustiedon haku ja kriittinen lukeminen
Laadulliset ja määrälliset tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen tutkimus- ja kehitystyössä
Kehittämistyön toiminnalliset työtavat
Tiivistetty tutkimustieto (esim. suositukset) ja sen käyttö näyttöön perustuvassa toiminnassa
Tutkimus- ja kehitystyön eettiset periaatteet