Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DZ93-3067

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
11.08.2025 - 05.09.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jaana Meriläinen
Marianne Sipilä
Elina Puikkonen
Vastuuopettaja
Marianne Sipilä
Ajoitusryhmät
Laboraatio 1 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Laboraatio 2 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Laboraatio 3 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Laboraatio 4 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Simulaatio 1 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Simulaatio 2 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Simulaatio 3 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Simulaatio 4 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
SXO24S1B
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä B
SXO24S1A
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä A
SXO24S2
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto
SXO24S2VERKKO
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto, hallinnollinen ryhmä VERKKO
Pienryhmät
Laboraatio 1
Laboraatio 2
Laboraatio 3
Laboraatio 4
Simulaatio 1
Simulaatio 2
Simulaatio 3
Simulaatio 4
Opintojakso
SX00DZ93

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 41 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 14.08.2025 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
ETÄ: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3067
To 21.08.2025 klo 08:45 - 14:15
(5 t 30 min)
R3 & R4: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3067
MPB6007 Oppimistila
To 21.08.2025 klo 08:45 - 14:15
(5 t 30 min)
R1 & R2: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3067
MPB4004 Oppimistila
To 21.08.2025 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3067
MPB2005 Anatomia
To 28.08.2025 klo 08:45 - 16:00
(7 t 15 min)
R3 & R4: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3067
MPA2008 Oppimistila
To 28.08.2025 klo 08:45 - 16:00
(7 t 15 min)
R1 & R2: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3067
MPA2019 Oppimistila
Pe 29.08.2025 klo 08:45 - 12:00
(3 t 15 min)
Simulaatioryhmä 1: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3067
MPB4020 Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila
Pe 29.08.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Simulaatioryhmä 2: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3067
MPB4020 Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila
Ke 03.09.2025 klo 16:15 - 19:30
(3 t 15 min)
Simulaatioryhmä 3: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3067
MPB4020 Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila
Pe 05.09.2025 klo 08:45 - 12:00
(3 t 15 min)
Simulaatioryhmä 4: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3067
MPB4020 Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kuvata hoidollisen vuorovaikutuksen sisällön, käytänteet, elementit sekä näiden merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä asiakkaan/potilaan ja hänen läheistensä kanssa erilaisissa kulttuuri- ja toimintaympäristöissä ja ymmärtää niiden merkityksen
- osaa potilaslähtöisen ja läheiset osallistavan mielenterveys - ja päihdehoitotyön suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin teoreettiset perusteet ja saa valmiudet soveltaa teoriatietoa erilaisissa toimintaympäristöissä
- osaa kertoa mielenterveyden, mielenterveyden häiriöiden ja psykiatristen sairauksien sekä päihderiippuvuuden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen ja hänen läheistensä hyvinvointiin
- osaa tunnistaa ja pohtia mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiä ongelmia
- osaa selittää terveyttä edistävän, häiriöitä ehkäisevän ja voimavaralähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet
- osaa selittää mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoitotyön (psykososiaaliset auttamismenetelmät, lääkehoito) suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin teoreettiset perusteet
- osaa kuvata akuutissa kriisissä olevan ihmisen tukemisen perusteet
- osaa päihdehoitotyön varhaisen puuttumisen ja puheeksioton keskeiset menetelmät
- osaa selittää ihmisen kehityksen eri vaiheet
- tuntee mielenterveys - ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän
- ymmärtää mielenterveyslain keskeisen sisällön ja merkityksen yksilölle

Sisältö

- perustiedot keskeisimmistä mielenterveyshäiriöistä ja psykiatrisista sairauksista
- perustiedot riippuvuutta aiheuttavista aineista (alkoholi, tupakkatuotteet ja huumeet) ja päihdeongelmista
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät ja vuorovaikutuksen keskeiset sisällöt
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön etiikka ja keskeinen lainsäädäntö
- monikulttuurisuus mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- lääkehoito mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- päihdehoitotyön varhaisen puuttumisen ja puheeksioton keskeiset menetelmät
- perustiedot kriisipsykologiasta
- perustiedot kehityspsykologiasta
- viitekehyksenä toipumisorientaatio

Aika ja paikka

11.8.2025-5.9.2025
vkot 33-36 HUOM! Opintojakson kesto vain 4 viikkoa.

Oppimateriaalit

Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C. 2017.Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (saatavana sähköisesti Metropolian kirjastosta)
Lönnqvist J., Henriksson M & Marttunen M. 2017 Psykiatria. Duodecim. (saatavana sähköisesti Metropolian kirjastosta)
Psykiatrian Käypä hoito –suositukset
Päihdelääketieteen Käypä hoito -suositukset
Lastenpsykiatrian Käypä hoito–suositukset
Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (saatavana sähköisesti Metropolian kirjastosta)
Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013.
Toimintaohje perhe-ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja tehneiden hoitotilanteissa.https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110832/TOIMINTAOHJE%20%20liitteet.pdf?sequence=2&isAllowed=y

sekä

Keltikangas-Järvinen, L. (2006). Ympäristö vai perimä–psykologian pitkä tie tasapainoiseen ihmiskäsitykseen. Tieteessä tapahtuu, 24(2).
Pesonen, A. (2010). Varhainen vuorovaikutus on suotuisan psyykkisen kehityksen edellytys. Duodecim, 126, 515-20.
Saari, S. (2012, muutkin painokset käyvät). Kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kriisit ja niistä selviytyminen. Otava. s. 13-73 (traumaattiset tapahtumat, uhrit ja käsittelyprosessi) ja 142-149 (psyykkinen ensiapu).
Sinkkonen, J. (2004). Kiintymyssuhdeteoria–tutkimuslöydöksistä käytännön sovelluksiin. Duodecim, 120(15), 1866-1873.

Lista muusta suositellusta oppimateriaalista annetaan orientaatiotunnilla ja opetuksen yhteydessä.

Opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät:
Verkko-opetus (Moodle)
Aktivoiva luento (etäyhteys)
Harjoitteet (vuorovaikutus), simulaatio
Käänteinen oppiminen (ennakkoon luettava materiaali ja valmistautuminen tunnille, ns. dialogitentit).
Tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lääkelaskukoe Metropolian EXAM tiloissa orientaation jälkeen vko 33.
Lääkelaskukokeen uusinnat (2 kertaa); uusinta 1 vko 35, uusinta 2 vko 37 Metropolian EXAM tiloissa.

Tentti Metropolian EXAM tiloissa viikolla 37. HUOM! TENTTI SEURAAVALLA VIIKOLLA OPETUKSEN PÄÄTYTTYÄ!
Uusintatentit Metropolian EXAM tiloissa uusinta 1 vko 42, uusinta 2 viikko 47.

Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran. Uusinnassa ja arvosanan korottamisessa noudatetaan samoja arviointikriteereitä ja -periaatteita kuin varsinaisessa opintosuorituksessa. Uusimis- tai korotusmahdollisuus ei koske toteutusten osia, jollei tieto uusimismahdollisuudesta ole kirjattu opintojakson toteutussuunnitelmaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

N/A

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op. 1op=27 opiskelijan työtä, opintojakso on intensiivinen ja sisältää paljon tehtäviä luentojen lisäksi. Kannattaa varata aikaa tehtävien tekemiseen.
Verkossa tehtäviä tehtäviä on 108 tuntia, laboraatioita ja simulaatioita on 27 tuntia koululla.

Sisällön jaksotus

11.8.2025-5.9.2025
vkot 33-36

Lisätietoja opiskelijoille

Edeltävät opinnot:
Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 ja 2 , lääkehoito 1 tulee olla tehty ennen opintojakson alkua.
HUOMIOI, ETTÄ TÄMÄ OPETUS TOTEUTUU 4 VIIKOSSA, JOLLOIN MUU PÄÄLLEKKÄINEN OPINTOJAKSO KUORMITTAA JAKSAMISTA.

Läsnäolo Laboraatio 1 Hoitosuhdetyöskentely ja psykososiaaliset auttamismenetelmät on pakollinen. Mikäli et pääse osallistumaan, kysy opettajalta etukäteen kuinka edetä.
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja työskentelyyn.
Mahdolliset poissaolot tulee korvata erikseen sovittavalla tavalla.
Verkko-opintojen hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivisesta osallistumista ja osatehtävien suorittamista sovitusti.
Psykologian osuus (1 op) koostuu ennakkotehtävistä Moodlessa, kahdesta lähitapaamisesta, sekä osaamisen osoittamisesta joko tentissä ja/tai dialogitentissä. Psykologian osuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista työskentelyyn Moodlessa ja tenttien hyväksyttyä suorittamista.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

AHOT: Osa-AHOT päätös on oltava ennen opintojaksolle osallistumista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Opiskelijoille järjestetään orientaationtunnin jälkeen tilaisuus, jossa heidän tulee esittää AHOT päätös, ja jossa sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa. Opintojakson alettua osa-AHOT tai HOPS opiskelijoita ei voida enää hyväksyä opintojaksolle.

Hoitotyön viitekehyksenä on Toipumisorientaatio (Recovery), jonka keskiössä ovat merkityksellinen elämä, identiteetti ja toivo, toipujan osallisuus ja ihmissuhteet sekä voimaantuminen (empowerment).

Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Tekoälyn käyttö:

Opintojakson tehtävässä voi käyttää tekoälyä, mutta opiskelijan tulee ilmoittaa sen käyttö selkeästi. Opintojakson tentti tulee tehdä ilman tekoälyn apua. Opiskelijan tulee käyttää tentissä vain omia tietojaan, ymmärrystään ja taitojaan. Tekoälyn käyttö tentissä tai käytön ilmoittamatta jättäminen tehtävissä käsitellään vilppiepäilynä Metropolian kurinpidollisten asioiden käsittelyohjeen mukaisesti.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Lääkelaskukoe (hyväksytty-hylätty)
Verkkotehtävät ja itsenäiset tehtävät (100%)
Arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Opintojakson arvosana (hyl/1-5) perustuu tenttiin.

Opintojakson tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa opintojakson kokonaisarvosanaa laskevasti

Esitietovaatimukset

Kliinisen hoitotyön perusteiden osaaminen.
Lääkehoidon perusteiden osaaminen.

Siirry alkuun