Opinnäytetyön suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: XX00EL75-3069
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 18.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.08.2025 - 17.10.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 240
- Koulutus
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
- Kätilötyön tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Heli Laaksonen
- Eini Koskimies
- Riikka Kukonlehto
- Sanna-Mari Manninen
- Tiina Ahti
- Reetta Uljas
- Marika Lähdetniemi
- Jenni Tiainen
- Tiia Saastamoinen
- Julia Jacobsson
- Kari Hyvärinen
- Kätilötyö1 Virtuaali
- Vastuuopettaja
- Eini Koskimies
- Ryhmät
-
SXL23S1Kätilötyön tutkinto-ohjelma päivä
-
SXK23K1Ensihoidon tutkinto-ohjelma
-
SXO23S2Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto
-
SXO23S1ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä A
-
SXO23S1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä B
-
SXQ23S1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- XX00EL75
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa työelämän ja oman alansa kehittämistarpeita tai ongelmakohtia ja suunnitella niihin ratkaisuja kestävän kehityksen periaatteita noudattaen
• käyttää työnsä perustassa ja rajauksessa luotettavaa tietoa eri lähteistä
• soveltaa kehittämistyössään ammatillista osaamistaan sekä sopivia menetelmiä ja työtapoja
Sisältö
• opinnäytetyöprosessiin perehtyminen
• sopimus- ja lupakäytännöt
• toimintaympäristöön perehtyminen ja työelämäyhteistyön suunnittelu
• kehittämistarpeen tunnistaminen
• lähdekriittinen tiedonhankinta suomeksi ja englanniksi
• työtapojen ja menetelmien valinta
• aiheen täsmennys
• kehittämistyön suunnitelman laatiminen ja esittäminen
Esitietovaatimukset
Opetussuunnitelman mukainen tutkimus- ja kehittämistyön osaaminen
Työmuodot
Opiskelijan itsenäinen työskentely
Ryhmä-/henkilökohtainen ohjaus
Opponointi (vertaisarviointi)
Valitut työpajat
Seminaarit
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2025, opiskelija voi aloittaa opinnäytetyön periodilla 1 tai 2. Jos aloitus periodilla 2, opinnäytetyöprosessi jatkuu kevätlukukaudelle 2026.
Lukujärjestyksen mukaiset seminaarit, opinnäytetyön ohjaaja ilmoittaa seminaarien toteutusmuodon ja ajankohdan ryhmäkohtaisen aloitusinfon jälkeen.
Syksyn 2025 opinnäytetyöhön liittyvät seminaariviikot ovat vk .33, 37, 43 ja 49.
Opinnäytetyöprosessiin liittyvä työpajatarjonta ja niiden ajankohdat esitellään Moodle Opinnäytetyö (AMK), Terveys - oppimisalustalla.
https://moodle.metropolia.fi/course/view.php?id=3958
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tutkimusmenetelmäkirjallisuus
Alakohtainen, ammatillinen kirjallisuus ja tutkimusartikkelit
TK-menetelmien opintojakson Moodle-materiaali
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Hanke- /projektikohtainen työelämäyhteistyö
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainväliset yhteydet
Hyväksytty suoritus edellyttää kansainvälistä lähdekirjallisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Syyslukukausi 2025, seminaariviikot vk 33, 37, 43 ja 49
Opinnäytetyön ohjausmuotoja ovat ryhmäohjaus (mm. seminaarit ja työpajat) ja pariohjaukset, joista sovitaan erikseen ohjaajan kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Tällä opintojaksolla (opinnäytetyö) tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia. Lisäksi tekoälyä voi hyödyntää tekstin jäsentelyssä ja kieliasun tarkastamisessa mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla. Toisten opiskelijoiden työt ovat luottamuksellisia!
Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty opinnäytetyön esittely seminaarissa ja toisen opinnäytetyön suullinen ja kirjallinen vertaisarviointi (opponointi) sekä osallistuminen oman ryhmän seminaareihin.
Opinnäytetyön tarkistaminen Turnitin-plagiaatintunnistusjärjestelmässä.
Katso opinnäytetyön arviointikehikko Oma ja Moodle Opinnäytetyö (AMK), Terveys.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite opinnäytetyön arviointikehikko
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite opinnäytetyön arviointikehikko
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite opinnäytetyön arviointikehikko
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite opinnäytetyön arviointikehikko