Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: TR00BZ51-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 24.08.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 20.10.2025 - 14.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kiinteistö- ja rakennusala
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jarkko Könönen
- Janne Järvinen
- Jenni Pellinen
- Ryhmät
-
TXR22S1Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- TR00BZ51
Toteutuksella on 17 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 91 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 27.08.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51-3010 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ke 27.08.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen / miniexcursio |
|
Ke 03.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Projekti 11 / itsenäinen työskentely |
MPA2018a
Digitila
MPA2018b Digitila MPA2018c Digitila |
Ke 03.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 11 / itsenäinen työskentely |
MPA3011
Digitila
|
Ke 10.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Projekti 11 / itsenäinen työskentely |
MPA2018a
Digitila
MPA2018b Digitila MPA2018c Digitila |
Ke 10.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 11 / itsenäinen työskentely |
MPA3011
Digitila
|
To 18.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51-3010 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ke 24.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51-3010 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ke 08.10.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51-3010 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ke 22.10.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 11 / välinäyttö |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ke 29.10.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 11 / itsenäinen työskentely |
MPA2018a
Digitila
MPA2018b Digitila MPA2018c Digitila |
Ke 05.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 11 / itsenäinen työskentely |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ke 12.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51-3010 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
To 20.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51-3010 |
MPA2022
Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
|
Ke 26.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 11 itsenäinen työskentely |
MPA2018a
Digitila
MPA2018b Digitila MPA2018c Digitila |
Ke 03.12.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51-3010 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ke 10.12.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 11 Palautepäivä |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee teräs- ja lasirakentamiseen liittyvät määräykset ja ohjeet.
Opiskelija pystyy suunnittelemaan arkkitehtonisesti korkeatasoisia teräs- ja lasirakenteita ja tuottamaan niihin liittyviä piirustuksia ja työselityksiä.
Opiskelija tuntee teräs- ja lasirakentamiseen liittyvät rakenne- ja energiaratkaisut sekä vaatimukset.
Opiskelija osaa valita teräs- ja lasirakentamisen rakennejärjestelmiä.
Opiskelija pystyy arvioimaan teräs- ja lasirakentamisen rakenteiden vaikutukset suunnitteluun.
Opiskelija pystyy toimittamaan käytetyn teräs- ja lasirakentamisen tiedot kustannuslaskentaa varten.
Opiskelija osaa verrata lasi- ja teräsrakenteiden käytettävyyttä muihin rakenteisiin.
Sisältö
Teräs- ja lasirakenteisten rakennusten arkkitehtuuri ja historia.
Teräs- ja lasirakentamiseen kohdistuvat lait, asetukset, määräykset ja ohjeet.
Pienen teräs- ja lasirakenteisen rakennuksen suunnittelu.
Teräs- ja lasirakentamiseen rakennejärjestelmät sekä niiden valinta ja vaikutus suunnitteluun.
Teräs- ja lasirakenteisten rakennusten energiaratkaisut.
Teräs- ja lasirakenteiden kustannuslaskenta arkkitehtisuunnittelun osalta.
Teräs- ja lasirakenteiden vertaaminen puu ja betonirakenteisiin.
Tarvittaessa ko. rakenteita ja rakennusmateriaaleja tukeva matematiikka, fysiikka ja kemia.
Aika ja paikka
Läsnäopetuksena päivisin syylukukauden ajan.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan myöhemmin.
Opetusmenetelmät
Alussa aloitustentti.
Luennot ja harjoitustyön ohjattu tekeminen viikoittain lähiopetuksena.
Pari- tai/ja yksilötehtäviä.
Lopussa harjoitustyön palautus.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan myöhemmin.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin suorittaminen vaatii opiskelijalta itsenäistä työskentelyä ja ajankäytön suunnittelua. Ajankäyttö 5 op x 27 h = 135 h.
Sisällön jaksotus
Kurssi etenee tasaisesti lukukauden aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolovelvollisuus lähiopetuksessa vähintään 80%.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat vain tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöissä työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Opiskelija ei pysty toimimaan tutkivana oppijana.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat hyvin.
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Ryhmätyöskentely on toimivaa. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Harjoitustöissä työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.
Opiskelija toimii tyydyttävästi tutkivana oppijana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat kiitettävästi.
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Opiskelija toimii itsenäisesti tutkivana oppijana.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat vain tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöissä työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Opiskelija ei pysty toimimaan tutkivana oppijana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko ja arvioinnin yleiset perusteet ks. opintojakson kuvaus.
Esitietovaatimukset
Suoritettu: kaikki edeltävät rakennusarkkitehtuurin projektikurssit.
Perustiedot rakentamisesta, materiaaleista, rakenteista, kustannuslaskennasta ja suunnittelusta.
Lisätiedot
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sitä kautta oppiminen. Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.
Lisätiedot
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sitä kautta oppiminen. Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.