Siirry suoraan sisältöön

Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: TR00BZ51-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
20.10.2025 - 14.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jarkko Könönen
Janne Järvinen
Jenni Pellinen
Ryhmät
TXR22S1
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
TR00BZ51

Toteutuksella on 17 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 91 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 27.08.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51-3010
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 27.08.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen / miniexcursio
Ke 03.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projekti 11 / itsenäinen työskentely
MPA2018a Digitila
MPA2018b Digitila
MPA2018c Digitila
Ke 03.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 11 / itsenäinen työskentely
MPA3011 Digitila
Ke 10.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projekti 11 / itsenäinen työskentely
MPA2018a Digitila
MPA2018b Digitila
MPA2018c Digitila
Ke 10.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 11 / itsenäinen työskentely
MPA3011 Digitila
To 18.09.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51-3010
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 24.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51-3010
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 08.10.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51-3010
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 22.10.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 11 / välinäyttö
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 29.10.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 11 / itsenäinen työskentely
MPA2018a Digitila
MPA2018b Digitila
MPA2018c Digitila
Ke 05.11.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 11 / itsenäinen työskentely
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 12.11.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51-3010
MPA3016 Arkkitehtistudio
To 20.11.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51-3010
MPA2022 Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
Ke 26.11.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 11 itsenäinen työskentely
MPA2018a Digitila
MPA2018b Digitila
MPA2018c Digitila
Ke 03.12.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51-3010
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 10.12.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 11 Palautepäivä
MPA3016 Arkkitehtistudio
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee teräs- ja lasirakentamiseen liittyvät määräykset ja ohjeet.
Opiskelija pystyy suunnittelemaan arkkitehtonisesti korkeatasoisia teräs- ja lasirakenteita ja tuottamaan niihin liittyviä piirustuksia ja työselityksiä.
Opiskelija tuntee teräs- ja lasirakentamiseen liittyvät rakenne- ja energiaratkaisut sekä vaatimukset.
Opiskelija osaa valita teräs- ja lasirakentamisen rakennejärjestelmiä.
Opiskelija pystyy arvioimaan teräs- ja lasirakentamisen rakenteiden vaikutukset suunnitteluun.
Opiskelija pystyy toimittamaan käytetyn teräs- ja lasirakentamisen tiedot kustannuslaskentaa varten.
Opiskelija osaa verrata lasi- ja teräsrakenteiden käytettävyyttä muihin rakenteisiin.

Sisältö

Teräs- ja lasirakenteisten rakennusten arkkitehtuuri ja historia.
Teräs- ja lasirakentamiseen kohdistuvat lait, asetukset, määräykset ja ohjeet.
Pienen teräs- ja lasirakenteisen rakennuksen suunnittelu.
Teräs- ja lasirakentamiseen rakennejärjestelmät sekä niiden valinta ja vaikutus suunnitteluun.
Teräs- ja lasirakenteisten rakennusten energiaratkaisut.
Teräs- ja lasirakenteiden kustannuslaskenta arkkitehtisuunnittelun osalta.
Teräs- ja lasirakenteiden vertaaminen puu ja betonirakenteisiin.
Tarvittaessa ko. rakenteita ja rakennusmateriaaleja tukeva matematiikka, fysiikka ja kemia.

Aika ja paikka

Läsnäopetuksena päivisin syylukukauden ajan.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Alussa aloitustentti.
Luennot ja harjoitustyön ohjattu tekeminen viikoittain lähiopetuksena.
Pari- tai/ja yksilötehtäviä.
Lopussa harjoitustyön palautus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan myöhemmin.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin suorittaminen vaatii opiskelijalta itsenäistä työskentelyä ja ajankäytön suunnittelua. Ajankäyttö 5 op x 27 h = 135 h.

Sisällön jaksotus

Kurssi etenee tasaisesti lukukauden aikana.

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovelvollisuus lähiopetuksessa vähintään 80%.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat vain tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöissä työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Opiskelija ei pysty toimimaan tutkivana oppijana.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat hyvin.
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Ryhmätyöskentely on toimivaa. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Harjoitustöissä työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.
Opiskelija toimii tyydyttävästi tutkivana oppijana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat kiitettävästi.
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Opiskelija toimii itsenäisesti tutkivana oppijana.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat vain tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöissä työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Opiskelija ei pysty toimimaan tutkivana oppijana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko ja arvioinnin yleiset perusteet ks. opintojakson kuvaus.

Esitietovaatimukset

Suoritettu: kaikki edeltävät rakennusarkkitehtuurin projektikurssit.

Perustiedot rakentamisesta, materiaaleista, rakenteista, kustannuslaskennasta ja suunnittelusta.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sitä kautta oppiminen. Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.

Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sitä kautta oppiminen. Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.

Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.

Siirry alkuun