Siirry suoraan sisältöön

Rakennushanke ja sen ohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TR00FG38-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
25.08.2025 - 14.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Liisa Palén-Alopaeus
Karoliina Hoppu
Ryhmät
TXR24S1
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
TR00FG38

Toteutuksella on 26 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 86 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 05.09.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 12.09.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 19.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 19.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 26.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 26.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 03.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 03.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 10.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 10.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 24.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 24.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 31.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 31.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 07.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 07.11.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 14.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 14.11.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 21.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 21.11.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 28.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 28.11.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 05.12.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 05.12.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 12.12.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Pe 12.12.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3002
MPA2008 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojaksolla opiskelija perehtyy rakennushankkeen kulkuun, rakentamista ohjaaviin järjestelmiin ja keinoihin, rakennushankkeessa mukana oleviin osapuoliin sekä heidän tehtäviinsä ja vastuualueisiinsa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää rakennushanketta koskevien lakien ja asetusten tavoitteet. Hän ymmärtää, miksi rakentamista ohjataan.
Opiskelija tuntee maankäytön ja rakentamisen ohjausmenetelmät.
Opiskelija tuntee rakennushankkeen riskit, sopimukset, aikataulut, tiedonhallinnan sekä laadun ja kustannusten muodostumisen periaatteet.
Opiskelija tietää rakennussuunnittelijan roolin ja tehtävät hankkeen eri vaiheissa.

Sisältö

Keskeiset käsiteet.
Rakennushankkeen kulku.
Rakennushankkeen osapuolet, tehtävät ja vastuut.
Rakennussuunnittelijan rooli ja tehtävät rakennushankkeessa.
Rakennushanketta ohjaavat lait ja määräykset.
Maankäytön ohjaus.
Rakennusluvat.
Urakkamuodot.
Sopimukset.
Aikataulutyypit.

Aika ja paikka

Päiväopetuksena syyslukukauden ajan

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan myöhemmin

Opetusmenetelmät

Luennot viikoittain lähiopetuksena.
Ryhmätöitä ja tehtäviä.
Lopussa tentti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan myöhemmin

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin suorittaminen vaatii opiskelijalta itsenäistä työskentelyä ja ajankäytön suunnittelua. Ajankäyttö 5 op x 27 h = 135 h

Sisällön jaksotus

Kurssi etenee tasaisesti lukukauden aikana

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo luennoilla vähintään 75%.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa tehtäviin on merkittäviä puutteita. Ratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa tehtäviin on merkittäviä puutteita. Ratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko ja arvioinnin perusteet ks opintojakson ohjeet

Esitietovaatimukset

Suoritettu kaikki edeltävät rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelman projektimuotoiset rakennussuunnittelun kurssit ja Johdanto arkkitehtuurin ja rakennussuunnitteluun

Lisätiedot

Lähtökohtana on osallistuminen ja sitä kautta oppiminen.
Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.

Lisätiedot

Lähtökohtana on osallistuminen ja sitä kautta oppiminen.
Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.

Siirry alkuun