Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen rakennussuunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: TR00FH66-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 12.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.01.2025 - 11.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kiinteistö- ja rakennusala
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Jarkko Könönen
- Ryhmät
-
TXR24S1Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- TR00FH66
Toteutuksella on 30 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 163 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 15.01.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen rakennussuunnittelu TR00FH66-3002 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Pe 17.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 2 tiimityöskentely - tonttikäynti |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
To 23.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen rakennussuunnittelu TR00FH66-3002 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Pe 24.01.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 2 tiimityöskentely |
|
Ti 28.01.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 2 tiimityöskentely |
MPA2010
Oppimistila
|
Ke 29.01.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 2 tiimityöskentely |
|
Ke 05.02.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen rakennussuunnittelu TR00FH66-3002 |
MPA2008
Oppimistila
|
To 06.02.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen rakennussuunnittelu TR00FH66-3002 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Pe 07.02.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 2 tiimityöskentely |
|
To 13.02.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen rakennussuunnittelu TR00FH66-3002 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
To 20.02.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 2 itsenäinen työskentely |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ke 26.02.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 2 itsenäinen työskentely |
|
To 27.02.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen rakennussuunnittelu TR00FH66-3002 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
To 06.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen rakennussuunnittelu / Välinäyttö TR00FH66-3002 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Pe 07.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 2 itsenäinen työskentely |
|
Ke 12.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen rakennussuunnittelu TR00FH66-3002 |
MPA2008
Oppimistila
|
To 13.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 2 itsenäinen työskentely |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Pe 14.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 2 itsenäinen työskentely |
|
Ke 19.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 2 itsenäinen työskentely |
|
To 20.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen rakennussuunnittelu TR00FH66-3002 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ti 25.03.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 2 itsenäinen työskentely |
|
Ke 26.03.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Projekti 2 rakenneohjaus / ryhmä 1 |
|
To 27.03.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Projekti 2 rakenneohjaus / ryhmä 2 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ke 02.04.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Projekti 2 itsenäinen työskentely |
MPA2008
Oppimistila
|
Ke 02.04.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 2 itsenäinen työskentely |
|
To 03.04.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen rakennussuunnittelu TR00FH66-3002 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Pe 04.04.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 2 itsenäinen työskentely |
|
Ma 14.04.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 2 itsenäinen työskentely |
|
Ti 15.04.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 2 itsenäinen työskentely |
|
Ke 16.04.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen PALAUTEPÄIVÄ TR00FH66-3002 |
MPA3015
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opintojaksolla opiskelija suunnittelee pienen vapaa-ajan rakennuksen.
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa rakennussuunnittelutehtävissä periaatteita, joilla saadaan aikaan esteettisesti, teknisesti, toiminnallisesti ja ekologisesti kestävä puurakenteinen vapaa-ajan rakennus. Opiskelija osaa suunnitella rakennuksesta ja sen lähiympäristöstä arkkitehtonisesti eheän kokonaisuuden. Opiskelija osaa käyttää arkkitehtuurijulkaisuja ja muita ammattialalle tyypillisiä lähteitä ilmaisunsa tukena.
Opiskelija ymmärtää vapaa-ajan rakennuksen erityispiirteet ja osaa huomioida ne rakennussuunnittelijan tehtävissä.
Opiskelija osaa selvittää ja noudattaa pienen puurakenteisen vapaa-ajan rakennuksen suunnittelutehtävään liittyviä määräyksiä ja ohjeita.
Opiskelija hallitsee pienen puurakenteisen vapaa-ajan rakennuksen suunnitteluprosessin. Hän osaa laatia ehdotuksestaan ammattialalle tyypillisen esitysmateriaalin ja esitellä oman ehdotuksensa.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida kriittisesti pienen vapaa-ajan rakennuksen arkkitehtuuriin ja rakennussuunnitteluun liittyviä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa hyödyntää aiemmin kertynyttä teoria- ja suunnitteluosaamistaan.
Opiskelija osaa analysoida lähtötietoja ja muodostaa päätelmiä sekä kehittää päätelmistä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa toimia aktiivisena ja itseohjautuvana oppijana ja ryhmän jäsenenä.
Sisältö
Aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet.
Pienen puurakenteisen rakennuksen rakennussuunnittelun periaatteet.
Vapaa-ajan rakennuksen erityispiirteet.
Puuarkkitehtuuri.
Kestävyyden periaatteet.
Pienen puurakenteisen vapaa-ajan rakennuksen suunnitteluprosessi.
Tietolähteiden käyttö ja tiedonhaku.
Oleelliset määräykset ja ohjeet.
Ilmiölähtöinen projektioppiminen työelämää simuloivassa yhteisössä ja ympäristössä.
Ryhmätyöskentely.
Referenssi- ja mallityöskentely.
Viitesuunnitelman laatiminen (ehdotussuunnitteluvaihe, luonnostasoiset piirustukset).
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.
Esitietovaatimukset
Kaikki rakennusarkkitehtuurin edeltävät projektikurssit, rakennusopin ja materiaaliopin kurssit sekä rakennussuunnittelun perusteet.
Lisätiedot
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena.
Sisältö omaksutaan ja osaamistavoitteet saavutetaan tekemällä rakennussuunnitteluprojekti.
Opiskelija toimii aktiivisena tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.