Siirry suoraan sisältöön

Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen rakennussuunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: TR00FH66-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 12.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2025 - 11.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jorma Lehtinen
Jarkko Könönen
Karoliina Hoppu
Jenni Pellinen
Vastuuopettaja
Jarkko Könönen
Ryhmät
TXR24S1
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
TR00FH66

Toteutuksella on 30 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 163 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 15.01.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen rakennussuunnittelu TR00FH66-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Pe 17.01.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 2 tiimityöskentely - tonttikäynti
MPA3016 Arkkitehtistudio
To 23.01.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen rakennussuunnittelu TR00FH66-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Pe 24.01.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 2 tiimityöskentely
Ti 28.01.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 2 tiimityöskentely
MPA2010 Oppimistila
Ke 29.01.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 2 tiimityöskentely
Ke 05.02.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen rakennussuunnittelu TR00FH66-3002
MPA2008 Oppimistila
To 06.02.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen rakennussuunnittelu TR00FH66-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Pe 07.02.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 2 tiimityöskentely
To 13.02.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen rakennussuunnittelu TR00FH66-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
To 20.02.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 2 itsenäinen työskentely
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 26.02.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 2 itsenäinen työskentely
To 27.02.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen rakennussuunnittelu TR00FH66-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
To 06.03.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen rakennussuunnittelu / Välinäyttö TR00FH66-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Pe 07.03.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 2 itsenäinen työskentely
Ke 12.03.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen rakennussuunnittelu TR00FH66-3002
MPA2008 Oppimistila
To 13.03.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 2 itsenäinen työskentely
MPA3016 Arkkitehtistudio
Pe 14.03.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 2 itsenäinen työskentely
Ke 19.03.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 2 itsenäinen työskentely
To 20.03.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen rakennussuunnittelu TR00FH66-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ti 25.03.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 2 itsenäinen työskentely
Ke 26.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projekti 2 rakenneohjaus / ryhmä 1
To 27.03.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Projekti 2 rakenneohjaus / ryhmä 2
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 02.04.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projekti 2 itsenäinen työskentely
MPA2008 Oppimistila
Ke 02.04.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 2 itsenäinen työskentely
To 03.04.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen rakennussuunnittelu TR00FH66-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Pe 04.04.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 2 itsenäinen työskentely
Ma 14.04.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 2 itsenäinen työskentely
Ti 15.04.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 2 itsenäinen työskentely
Ke 16.04.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 2 Vapaa-ajan rakennuksen PALAUTEPÄIVÄ TR00FH66-3002
MPA3015 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojaksolla opiskelija suunnittelee pienen vapaa-ajan rakennuksen.
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa rakennussuunnittelutehtävissä periaatteita, joilla saadaan aikaan esteettisesti, teknisesti, toiminnallisesti ja ekologisesti kestävä puurakenteinen vapaa-ajan rakennus. Opiskelija osaa suunnitella rakennuksesta ja sen lähiympäristöstä arkkitehtonisesti eheän kokonaisuuden. Opiskelija osaa käyttää arkkitehtuurijulkaisuja ja muita ammattialalle tyypillisiä lähteitä ilmaisunsa tukena.
Opiskelija ymmärtää vapaa-ajan rakennuksen erityispiirteet ja osaa huomioida ne rakennussuunnittelijan tehtävissä.
Opiskelija osaa selvittää ja noudattaa pienen puurakenteisen vapaa-ajan rakennuksen suunnittelutehtävään liittyviä määräyksiä ja ohjeita.
Opiskelija hallitsee pienen puurakenteisen vapaa-ajan rakennuksen suunnitteluprosessin. Hän osaa laatia ehdotuksestaan ammattialalle tyypillisen esitysmateriaalin ja esitellä oman ehdotuksensa.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida kriittisesti pienen vapaa-ajan rakennuksen arkkitehtuuriin ja rakennussuunnitteluun liittyviä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa hyödyntää aiemmin kertynyttä teoria- ja suunnitteluosaamistaan.
Opiskelija osaa analysoida lähtötietoja ja muodostaa päätelmiä sekä kehittää päätelmistä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa toimia aktiivisena ja itseohjautuvana oppijana ja ryhmän jäsenenä.

Sisältö

Aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet.
Pienen puurakenteisen rakennuksen rakennussuunnittelun periaatteet.
Vapaa-ajan rakennuksen erityispiirteet.
Puuarkkitehtuuri.
Kestävyyden periaatteet.
Pienen puurakenteisen vapaa-ajan rakennuksen suunnitteluprosessi.
Tietolähteiden käyttö ja tiedonhaku.
Oleelliset määräykset ja ohjeet.
Ilmiölähtöinen projektioppiminen työelämää simuloivassa yhteisössä ja ympäristössä.
Ryhmätyöskentely.
Referenssi- ja mallityöskentely.
Viitesuunnitelman laatiminen (ehdotussuunnitteluvaihe, luonnostasoiset piirustukset).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Esitietovaatimukset

Kaikki rakennusarkkitehtuurin edeltävät projektikurssit, rakennusopin ja materiaaliopin kurssit sekä rakennussuunnittelun perusteet.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena.
Sisältö omaksutaan ja osaamistavoitteet saavutetaan tekemällä rakennussuunnitteluprojekti.
Opiskelija toimii aktiivisena tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.

Siirry alkuun