Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia (5 op)
Toteutuksen tunnus: TR00FH53-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 12.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.01.2025 - 11.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kiinteistö- ja rakennusala
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Liisa Palén-Alopaeus
- Jorma Lehtinen
- Janne Järvinen
- Vastuuopettaja
- Liisa Palén-Alopaeus
- Ryhmät
-
TXR24S1Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- TR00FH53
Toteutuksella on 22 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 140 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 07.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia / Itsenäinen työskentely TR00FH53-3002 |
|
Ke 08.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia / Itsenäinen työskentely TR00FH53-3002 |
|
To 09.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia / Itsenäinen työskentely TR00FH53-3002 |
|
Pe 10.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia / Itsenäinen työskentely TR00FH53-3002 |
|
Ma 13.01.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002 |
MPA3018
Oppimistila
|
Ma 20.01.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002 |
MPA4009
Oppimistila
|
Ma 20.01.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002 |
MPA3018
Oppimistila
|
Ma 27.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002 |
MPA3018
Oppimistila
|
Ma 03.02.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002 |
MPA6009
Oppimistila
|
Ma 10.02.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002 |
MPA3018
Oppimistila
MPA4016b Digitila MPA4016c Digitila |
Ke 12.02.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002 |
MPA3010
Digitila
|
Ma 17.02.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002 / itsenäinen työskentely |
|
Ma 03.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002 / itsenäinen työskentely |
MPA3018
Oppimistila
|
Ma 10.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002 |
MPA3018
Oppimistila
|
Ma 17.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002 |
MPA3018
Oppimistila
|
Ma 24.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002 / itsenäinen työskentely |
MPA3018
Oppimistila
|
Ma 07.04.2025 klo 09:00 - 17:00 (8 t 0 min) |
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia / Excu TR00FH53-3002 |
|
Ti 08.04.2025 klo 09:00 - 17:00 (8 t 0 min) |
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia / Excu TR00FH53-3002 |
|
Ke 09.04.2025 klo 09:00 - 17:00 (8 t 0 min) |
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia / Excu TR00FH53-3002 |
|
To 10.04.2025 klo 09:00 - 17:00 (8 t 0 min) |
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia / Excu TR00FH53-3002 |
|
Pe 11.04.2025 klo 09:00 - 17:00 (8 t 0 min) |
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia / Excu TR00FH53-3002 |
|
Ke 23.04.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia / Kirjallinen yhteenveto TR00FH53-3002 |
MPA5018
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opintojaksolla opiskelija perehtyy yleisellä tasolla yleiseen arkkitehtuurin historiaan. Opintojakson suoritettuaan opiskelija hahmottaa arkkitehtuurin eri elementtejä ja niiden vaikutuksen kokonaisuuteen.
Opiskelija osaa liittää arkkitehtuurin historiallisesti oikeaan yhteyteen ja tunnistaa erilaisia arkkitehtuurin aika- ja tyylikausia.
Opiskelija ymmärtää mistä arkkitehtuuri muodostuu ja pystyy näkemään rakennusten rakenteet ja rakennusmateriaalit osana arkkitehtuurin kokonaisuutta.
Opiskelija ymmärtää arkkitehtuurin merkityksen yhteiskunnallisena ilmiönä.
Opiskelija ymmärtää arkkitehtuurin aseman taiteen, tekniikan ja talouden yhdistelmänä.
Opiskelija ymmärtää opintojaksolla käytettyjen tutkimusmenetelmien merkityksen ja niiden käyttömahdollisuudet jatkuvan oppimisen näkökulmasta.
Opiskelija osaa toimia aktiivisena ja itseohjautuvana ryhmän jäsenenä.
Sisältö
Yleinen arkkitehtuurin historia: aika- ja tyylikaudet.
Aiheeseen liittyvät käsitteet.
Arkkitehtuuri ja yhteiskunta.
Rakennustekniikan historialliset kehitysvaiheet.
Opintomatka ja sen järjestäminen.
Pienryhmätyöskentely.
Tieteellisen kirjoittamisen perusteet.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa tehtäviin on merkittäviä puutteita. Ratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla opetetut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa tehtäviin on merkittäviä puutteita. Ratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.
Lisätiedot
Lähtökohtana on osallistuminen ja sitä kautta oppiminen.
Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.