Siirry suoraan sisältöön

Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia (5 op)

Toteutuksen tunnus: TR00FH53-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 12.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2025 - 11.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Liisa Palén-Alopaeus
Jorma Lehtinen
Janne Järvinen
Vastuuopettaja
Liisa Palén-Alopaeus
Ryhmät
TXR24S1
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
TR00FH53

Toteutuksella on 22 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 140 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ti 07.01.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia / Itsenäinen työskentely TR00FH53-3002
Ke 08.01.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia / Itsenäinen työskentely TR00FH53-3002
To 09.01.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia / Itsenäinen työskentely TR00FH53-3002
Pe 10.01.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia / Itsenäinen työskentely TR00FH53-3002
Ma 13.01.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002
MPA3018 Oppimistila
Ma 20.01.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002
MPA4009 Oppimistila
Ma 20.01.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002
MPA3018 Oppimistila
Ma 27.01.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002
MPA3018 Oppimistila
Ma 03.02.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002
MPA6009 Oppimistila
Ma 10.02.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002
MPA3018 Oppimistila
MPA4016b Digitila
MPA4016c Digitila
Ke 12.02.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002
MPA3010 Digitila
Ma 17.02.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002 / itsenäinen työskentely
Ma 03.03.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002 / itsenäinen työskentely
MPA3018 Oppimistila
Ma 10.03.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002
MPA3018 Oppimistila
Ma 17.03.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002
MPA3018 Oppimistila
Ma 24.03.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia TR00FH53-3002 / itsenäinen työskentely
MPA3018 Oppimistila
Ma 07.04.2025 klo 09:00 - 17:00
(8 t 0 min)
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia / Excu TR00FH53-3002
Ti 08.04.2025 klo 09:00 - 17:00
(8 t 0 min)
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia / Excu TR00FH53-3002
Ke 09.04.2025 klo 09:00 - 17:00
(8 t 0 min)
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia / Excu TR00FH53-3002
To 10.04.2025 klo 09:00 - 17:00
(8 t 0 min)
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia / Excu TR00FH53-3002
Pe 11.04.2025 klo 09:00 - 17:00
(8 t 0 min)
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia / Excu TR00FH53-3002
Ke 23.04.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia / Kirjallinen yhteenveto TR00FH53-3002
MPA5018 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojaksolla opiskelija perehtyy yleisellä tasolla yleiseen arkkitehtuurin historiaan. Opintojakson suoritettuaan opiskelija hahmottaa arkkitehtuurin eri elementtejä ja niiden vaikutuksen kokonaisuuteen.
Opiskelija osaa liittää arkkitehtuurin historiallisesti oikeaan yhteyteen ja tunnistaa erilaisia arkkitehtuurin aika- ja tyylikausia.
Opiskelija ymmärtää mistä arkkitehtuuri muodostuu ja pystyy näkemään rakennusten rakenteet ja rakennusmateriaalit osana arkkitehtuurin kokonaisuutta.
Opiskelija ymmärtää arkkitehtuurin merkityksen yhteiskunnallisena ilmiönä.
Opiskelija ymmärtää arkkitehtuurin aseman taiteen, tekniikan ja talouden yhdistelmänä.
Opiskelija ymmärtää opintojaksolla käytettyjen tutkimusmenetelmien merkityksen ja niiden käyttömahdollisuudet jatkuvan oppimisen näkökulmasta.
Opiskelija osaa toimia aktiivisena ja itseohjautuvana ryhmän jäsenenä.

Sisältö

Yleinen arkkitehtuurin historia: aika- ja tyylikaudet.
Aiheeseen liittyvät käsitteet.
Arkkitehtuuri ja yhteiskunta.
Rakennustekniikan historialliset kehitysvaiheet.
Opintomatka ja sen järjestäminen.
Pienryhmätyöskentely.
Tieteellisen kirjoittamisen perusteet.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa tehtäviin on merkittäviä puutteita. Ratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla opetetut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa tehtäviin on merkittäviä puutteita. Ratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.

Lisätiedot

Lähtökohtana on osallistuminen ja sitä kautta oppiminen.
Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.

Siirry alkuun