Siirry suoraan sisältöön

Unity-peliohjelmointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: TT00DU32-3072

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2024 - 30.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Karaportti 2
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Janne Salonen
Vastuuopettaja
Janne Salonen
Ryhmät
Viope_nonstop_15
Viope_nonstop_15
Opintojakso
TT00DU32
Toteutukselle TT00DU32-3072 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Tämän kurssin aikana tutustut pelimoottori Unityn peruskäyttöön. Pelien tekeminen vaatii monia erilaisia taitoja ja työntekijöitä, ja myös pelimoottoreita käytetään monin eri tavoin. Esimerkiksi kenttäsuunnittelijat käyttävät Unityä pelikenttien luomiseen, peligraafikot tuovat Unityyn tekemiään kuvia ja 3D-malleja, ja ohjelmoijat kirjoittavat koodia, jonka avulla Unityssä tehdyt pelit toimivat halutulla tavalla. Sinun ei välttämättä tarvitse opetella Unity-ekspertiksi jokaisella osa-alueella, vaan voit erikoistua tiettyihin Unityn osa-alueisiin.

Sisältö

Unityn perusteet
(1) Johdanto
(2) Mikä on Unity?
(3) Unityn lataaminen ja asentaminen
(4) Uuden projektin luominen
(5) Unityn käyttöliittymä

2. Unity kenttäeditorina
(1) Johdanto
(2) Mikä on kohtaus?
(3) 3D-avaruudessa liikkuminen
(4) Pelikappaleiden liikuttaminen
(5) Labyrinttikentän tekeminen
(6) Materiaalien luominen ja asettaminen
(7) Muutosten tallentaminen ja muut materiaaliominaisuudet

3. Komponentit ja fysiikkasimulaatiot
(1) Johdanto
(2) Komponentit
(3) Fysiikkakomponenttien käyttö
(4) Lisätietoa fysiikkasimulaatioista
(5) Kappaleiden ryhmittäminen

4. Ohjelmoinnin perusteet
(1) Johdanto
(2) Ohjelmoinnin perusteet
(3) Lausekkeet
(4) Muuttujat lausekkeissa
(5) Funktiot
(6) Ehtolauseet ja lohkot

5. Skriptit – Pelaajan ohjaimet
(1) Johdanto
(2) Skriptaaminen
(3) Pelaajan ohjaimet
(4) Aluksen liikkuttaminen
(5) Aluksen leijuminen
(6) Kameran ohjaimet
(7) Virheiden tarkistus

6. Skriptit – Kilpa-ajopeli

Oppimateriaalit

Verkossa Viope-ympäristössä

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Suorita opintojakso tekemällä kaikki tehtävät (quiz & avoimet). Kirjoita avoimista tehtävistä oppimispäiväkirja siten, että se on enintään 1 A4 per luku. Palauta oppimispäiväkirja samalla, kun haet opintojaksosta suoritusta kirjoittamalla sähköposti osoitteeseen viopesupport@metropolia.fi otsikolla "Unity-peliohjelmointi opintojakson suoritus".

Esitietovaatimukset

Unityn peruskäyttö ei vaadi mitään erityisiä taitoja tai aiempaa kokemusta. Unity on kuitenkin monimutkainen ohjelma, jonka käyttö peliprojektissa voi vaatia monenlaisia taitoja. Esimerkiksi 3D-ohjelmien käytöstä voi olla hyötyä, jos käytät Unityä pelikenttien kasaamiseen ja 3D-kappaleiden asetteluun. Vastaavasti aiemmasta ohjelmointitaidosta on hyötyä, kun kirjoitat Unityn toimintaa ohjaavia skriptejä.

Siirry alkuun