Korjausrakentaminen 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: TX00DL17-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 12.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
13.01.2025 - 30.04.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kiinteistö- ja rakennusala
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma
Toteutuksella on 16 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 55 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 13.01.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Korjausrakentaminen 1 TX00DL17-3011 |
MPC3001
Oppimistila
|
Ma 20.01.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Korjausrakentaminen 1 TX00DL17-3011 |
MPB4005
Oppimistila
|
Ma 27.01.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Korjausrakentaminen 1 TX00DL17-3011 |
MPB4005
Oppimistila
|
Ma 03.02.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Korjausrakentaminen 1 TX00DL17-3011 |
MPA3018
Oppimistila
|
Ma 10.02.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Korjausrakentaminen 1 TX00DL17-3011 |
MPB4005
Oppimistila
|
Ma 24.02.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Korjausrakentaminen 1 TX00DL17-3011 |
MPB4005
Oppimistila
|
Ma 03.03.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Korjausrakentaminen 1 TX00DL17-3011 |
MPA4009
Oppimistila
|
Ma 10.03.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Korjausrakentaminen 1 TX00DL17-3011 |
MPB4005
Oppimistila
|
Ma 17.03.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Korjausrakentaminen 1 TX00DL17-3011 |
MPA4009
Oppimistila
|
Ma 24.03.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Korjausrakentaminen 1 TX00DL17-3011 |
MPB4005
Oppimistila
|
Ma 31.03.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Korjausrakentaminen 1 TX00DL17-3011 |
MPB4005
Oppimistila
|
Ma 07.04.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Korjausrakentaminen 1 TX00DL17-3011 |
MPB4005
Oppimistila
|
Ma 14.04.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Korjausrakentaminen 1 TX00DL17-3011 |
MPB4005
Oppimistila
|
Ma 28.04.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Korjausrakentaminen 1 TX00DL17-3011 |
MPA4016a
Digitila
MPA4017 Digitila MPA4016b Digitila MPA4016c Digitila |
Ma 28.04.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
TENTTI: Korjausrakentaminen 1 TX00DL17-3012, Korjausrakentaminen 1 TX00DL17-3011 |
|
Ma 05.05.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Korjausrakentaminen 1 TX00DL17-3011 |
MPA3018
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opintojakson lopussa opiskelijan odotetaan:
-selittää keskeisemmät korjausrakentamisen määritelmät ja korjausprosessin kulun sekä korjausrakentamisen eroavaisuudet verrattuna uudisrakentamiseen
-määritellä rakennuksen kunnonarvioinnissa käytettävät menetelmät ja niiden ajoittumisen rakennuksen korjausprosessin aikana
-listata rakennuksen korjaamiseen johtavia syitä
-luetella eri rakennusmateriaaleissa (puu, betoni, rappaus, tiili) esiintyvät turmeltumisilmiöt ja analysoida niihin vaikuttavia syitä
-tunnistaa rakenteiden kosteus- ja homevaurioihin johtavia syitä ja luetella menetelmiä niiden tutkimiseksi
-luetella tyypillisiä sisäilmaongelmia ja niiden aiheuttajia sekä menetelmiä niiden tutkimiseksi
-nimetä erilaisia kuntotutkimusmenetelmiä betoni-, puu-, rapattujen ja tiilirakenteiden tutkimiseen
-tilata kuntotutkimuksia
-tuntevan korjausrakentamisen työmaatoteutuksen erityispiirteet ja riskit
-osaavan valita korjausrakentamiseen soveltuvat tavanomaiset menetelmät
-osaavan tulkita korjausrakennuskohteeseen tehtyjä suunnitelmia
-suunnitella ja ohjata toteutuksen pääpiirteittäin
Sisältö
Korjausrakentamisen käsitteet ja määritelmät
Rakennuksen korjausprosessi, kuntoarviot ja -tutkimukset
Korjausrakentamiseen johtavat syyt
Korjausrakentamisen merkitys Suomessa
Rakenteiden vaurioituminen ja kuntotutkimuksen menetelmät
Kuntotutkimuksen tilaaminen ja tilaajan tehtävät
Korjaustyön ja -työmaan erityispiirteet
Korjausrakentamisen menetelmät ja menetelmien valintaan liittyvät tekijät
Korjaamisen tehtävien työnsuunnittelu ja -ohjaus
Korjausrakentamisen työturvallisuus
Haitallisia aineita sisältävien rakennusosien purkaminen
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa korjausrakentamisen aihealueen perusasiat
- määritellä, mitä korjausrakentaminen on, ja luetella sen eri alalajeja
-nimetä korjausprosessin vaiheita ja luetella korjausprosessin eroavaisuuksia verrattuna uudisrakentamiseen
- määritellä rakennuksen kuntoarvion ja kuntotutkimuksen
- luetella korjausrakentamisen syitä
- luetella erilaisia rakennusten korjaustöitä ja niiden osuutta nyt ja tulevaisuudessa
- luetella eri rakennusmateriaaleissa (puu, betoni, rappaus, tiili) esiintyvät turmeltumisilmiöt
- tunnistaa rakenteiden kosteus- ja homevaurioihin johtavia syitä ja luetella menetelmiä niiden tutkimiseksi
- luetella tyypillisiä sisäilmaongelmia ja niiden aiheuttajia sekä menetelmiä niiden tutkimiseksi
- nimetä erilaisia kuntotutkimusmenetelmiä betoni-, puu-, rapattujen ja tiilirakenteiden tutkimiseen
-tilata kuntotutkimuksia tavanomaisiin kohteisiin
-luetella työmaatoteutuksen erityispiirteet ja riskit
-luetella korjausrakentamiseen soveltuvat tavanomaiset menetelmät
-tulkita korjausrakennuspiirustuksia ja yksinkertaisia suunnitelmia
-ohjata yksinkertaisia korjausrakennustöitä
-luetella korjausrakennustyömaan työturvallisuusriskit ja valita oikeat menetelmät niiden välttämiseksi
-osaa luetella korjausrakennustyössä esiin tulevia haitallisia aineita ja niiden purkumenetelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa korjausrakentamisen aihealueen asiat monipuolisesti
- määritellä, mitä korjausrakentaminen on, ja luetella sen eri alalajeja sekä listata niihin liittyviä erilaisia korjausrakennustöitä
- nimetä ja järjestää aikajärjestykseen korjausprosessin vaiheet sekä luetella korjausprosessin eroavaisuudet verrattuna uudisrakentamiseen
- määritellä rakennuksen kuntoarvion ja kuntotutkimuksen ja nimetä niiden erot
- luetella korjausrakentamisen syitä ja niiden taustalla olevia rakennuksen puutteita ja vaurioita yleisesti
- vertailla erilaisia rakennusten korjaustöitä ja niiden osuutta nyt ja tulevaisuudessa
-luetella eri rakennusmateriaaleissa (puu, betoni, rappaus, tiili) esiintyvät turmeltumisilmiöt ja analysoida niihin vaikuttavia syitä
- tunnistaa rakenteiden kosteus- ja homevaurioihin johtavia syitä ja luetella menetelmiä niiden tutkimiseksi sekä suorittaa mittaustulosten tulkintaa
- luetella tyypillisiä sisäilmaongelmia ja niiden aiheuttajia sekä menetelmiä niiden tutkimiseksi sekä suorittaa mittaustulosten tulkintaa
- nimetä erilaisia kuntotutkimusmenetelmiä betoni-, puu-, rapattujen ja tiilirakenteiden tutkimiseen sekä suorittaa mittaustulosten tulkintaa
-tilata kuntotutkimuksia kohteisiin
-luetella työmaatoteutuksen erityispiirteet ja riskit
-luetella korjausrakentamiseen soveltuvat tavanomaiset menetelmät ja valita sopivia menetelmiä erilaisiin tarkoituksiin
-tulkita korjausrakennuspiirustuksia ja muita suunnitelma-asiakirjoja
-ohjata korjausrakennustöitä
-luetella korjausrakennustyömaan työturvallisuusriskit ja valita oikeat menetelmät niiden välttämiseksi
-luetella korjausrakennustyössä esiin tulevia haitallisia aineita ja niiden purkumenetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa korjausrakentamisen aihealueen asiat laajasti
- määritellä, mitä korjausrakentaminen on, ja luetella sen eri alalajeja sekä luokitella niihin liittyvät erilaiset korjausrakennustyöt
- nimetä ja järjestää korjausprosessin vaiheet, eri osapuolten tehtävät eri vaiheissa sekä luetella ja arvioida korjausprosessin eroavaisuudet verrattuna uudisrakentamiseen
- määritellä rakennuksen kuntoarvion ja kuntotutkimuksen ja nimetä niiden erot
- luetella korjausrakentamisen syitä ja niiden taustalla olevia rakennuksen puutteita ja vaurioita eri aikakausien rakennuksissa
- vertailla erilaisia rakennusten korjaustöitä ja niiden osuutta nyt ja tulevaisuudessa
- luetella eri rakennusmateriaaleissa (puu, betoni, rappaus, tiili) esiintyvät turmeltumisilmiöt ja analysoida niihin vaikuttavia syitä
- tunnistaa rakenteiden kosteus- ja homevaurioihin johtavia syitä ja luetella menetelmiä niiden tutkimiseksi sekä suorittaa mittaustulosten tulkintaa
- luetella tyypillisiä sisäilmaongelmia ja niiden aiheuttajia sekä menetelmiä niiden tutkimiseksi sekä suorittaa mittaustulosten tulkintaa
- nimetä erilaisia kuntotutkimusmenetelmiä betoni-, puu-, rapattujen ja tiilirakenteiden tutkimiseen sekä suorittaa mittaustulosten tulkintaa
-luetella työmaatoteutuksen erityispiirteet ja riskit ja verrata niitä uudisrakentamiseen
-luetella korjausrakentamiseen soveltuvat menetelmät ja valita sopivia menetelmiä erilaisiin tarkoituksiin
-tulkita korjausrakennuspiirustuksia ja muita suunnitelma-asiakirjoja
-ohjata korjausrakennustöitä
-luetella korjausrakennustyömaan työturvallisuusriskit ja valita oikeat menetelmät
-luetella korjausrakennustyössä esiin tulevia haitallisia aineita ja niiden purkumenetelmiä sekä valita oikea purkumenetelmä kohteen vaativuuden mukaan
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa korjausrakentamisen aihealueen perusasiat
- määritellä, mitä korjausrakentaminen on, ja luetella sen eri alalajeja
-nimetä korjausprosessin vaiheita ja luetella korjausprosessin eroavaisuuksia verrattuna uudisrakentamiseen
- määritellä rakennuksen kuntoarvion ja kuntotutkimuksen
- luetella korjausrakentamisen syitä
- luetella erilaisia rakennusten korjaustöitä ja niiden osuutta nyt ja tulevaisuudessa
- luetella eri rakennusmateriaaleissa (puu, betoni, rappaus, tiili) esiintyvät turmeltumisilmiöt
- tunnistaa rakenteiden kosteus- ja homevaurioihin johtavia syitä ja luetella menetelmiä niiden tutkimiseksi
- luetella tyypillisiä sisäilmaongelmia ja niiden aiheuttajia sekä menetelmiä niiden tutkimiseksi
- nimetä erilaisia kuntotutkimusmenetelmiä betoni-, puu-, rapattujen ja tiilirakenteiden tutkimiseen
-tilata kuntotutkimuksia tavanomaisiin kohteisiin
-luetella työmaatoteutuksen erityispiirteet ja riskit
-luetella korjausrakentamiseen soveltuvat tavanomaiset menetelmät
-tulkita korjausrakennuspiirustuksia ja yksinkertaisia suunnitelmia
-ohjata yksinkertaisia korjausrakennustöitä
-luetella korjausrakennustyömaan työturvallisuusriskit ja valita oikeat menetelmät niiden välttämiseksi
-osaa luetella korjausrakennustyössä esiin tulevia haitallisia aineita ja niiden purkumenetelmiä
Esitietovaatimukset
Ei ole