Siirry suoraan sisältöön

Rakennusainekemia ja työelämän viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00BK20-3032

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
25.08.2025 - 14.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tuomo Suorsa
Anne-Marie Mäntylä
Ryhmät
R24A
Rakennustekniikka, päivätoteutus
R24B
Rakennustekniikka, päivätoteutus
Opintojakso
TX00BK20

Toteutuksella on 30 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 105 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 28.08.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPC3001 Oppimistila
To 28.08.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPC4012 Oppimistila
To 04.09.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPA5018 Oppimistila
To 04.09.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPC4001 Oppimistila
To 11.09.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPB4004 Oppimistila
To 11.09.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPB4004 Oppimistila
To 18.09.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPB4004 Oppimistila
To 18.09.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPB4004 Oppimistila
To 25.09.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPB4004 Oppimistila
To 25.09.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPB4004 Oppimistila
To 02.10.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPB4004 Oppimistila
To 02.10.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPB4004 Oppimistila
To 09.10.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPB4004 Oppimistila
To 09.10.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPB4004 Oppimistila
To 23.10.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPB4004 Oppimistila
To 23.10.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPA4009 Oppimistila
To 30.10.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPB4004 Oppimistila
To 30.10.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPC4012 Oppimistila
To 06.11.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPB4004 Oppimistila
To 06.11.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPA4009 Oppimistila
To 13.11.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPB4004 Oppimistila
To 13.11.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPA4009 Oppimistila
To 20.11.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPB4004 Oppimistila
To 20.11.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPC4012 Oppimistila
To 27.11.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPB4004 Oppimistila
To 27.11.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPA4009 Oppimistila
To 04.12.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPB4004 Oppimistila
To 04.12.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPA4009 Oppimistila
To 11.12.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPB4004 Oppimistila
To 11.12.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Rakennusainekemia ja työelämän viestintä TX00BK20-3032
MPA4009 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteina on, että opiskelija kykenee käyttämään tietojaan kemian lainalaisuuksista ja ilmiöistä rakennusalan problematiikkaan. Opiskelija tuntee kemiallisesta näkökulmasta keskeisten rakenne- ja rakennusmateriaalien ominaisuudet, ympäristön kemialliset rasituksen sekä niiden vaikutukset tavanomaisimpiin rakennusalan materiaaleihin ja kykenee tältä pohjalta ja tästä näkökulmasta vertailemaan eri materiaalien soveltuvuutta käyttötarkoitukseensa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee hakemaan oman ammattialansa tietoa ja prosessoimaan sitä sekä arvioimaan tiedon merkitystä ja luotettavuutta. Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee ammatissaan tarvittavat vuorovaikutustaidot. Hän osaa laatia oman alansa perustekstejä, viestiä kirjallisesti omasta alastaan ja soveltaa kielenkäyttösuosituksia. Hän osaa esiintyä asiantuntevasti ja tilanteen mukaisesti. Hän pystyy toimimaan työ- ja projektiryhmän jäsenenä ja hallitsee projektiviestinnän kirjalliset ja suulliset käytänteet. Hän osaa soveltaa suomenkielisen tutkimusraportoinnin periaatteita ja tekstikäytänteitä sekä hankkia ja käyttää alansa tietoa. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa viestintäosaamistaan saamansa palautteen pohjalta.

Sisältö

Tiedonhankinta ja alan tiedonlähteiden kriittinen käyttö. Verkkoviestinnän perusteet. Suullinen viestintä ja vuorovaikutus: esiintymistaito, puhetilanteiden suunnittelu ja havainnollistaminen sekä puhumalla vaikuttaminen. PowerPointin käyttö. Insinöörityön laatimisen teoria.
Metallien korroosio
•Sähkökemiallisen jännitesarja sen soveltaminen, galvaaniset sarjat.
•Korroosioreaktioiden periaatteet, kemiallisen korroosion ja sähkökemiallisen korroosion perusteet.
•Keskeiset korroosiotyypit, korroosion synty ja torjunta.
Betonin kemia
•Sementin kemialliset koostumusvaihtoehdot ja koostumuksen vaikutus betonin ja teräsbetonin ominaisuuksiin.
•Sementtikiven ja betoniterästen kemiallinen kestävyys ja korroosiokestävyys.
Muut aihepiirit
•Liuottimet
•Maalit
•Radon
•Puu
•Vesi
•Rakennusjätteet
•Rakennusalan haitalliset aineet, niiden turvallinen käsittely ja suojautuminen sekä kemikaalien ympäristövaikutukset.
•Kestävä kehitys
Seminaarityöskentelyn aihepiirit
•Seminaarityöskentelyn aiheet määräytyvät rakennusainekemian alueelta opiskelijoiden aihevalintojen perustella.

Esitietovaatimukset

Ei ole.

Työmuodot

Rakennusainekemian opintojakson työmuodot on suunniteltu tukemaan opiskelijoiden sekä kemian teoreettista ymmärrystä että sen soveltamista rakennusalan konkreettisiin tilanteisiin. Opintojakso rakentuu monipuolisista oppimisaktiviteeteista, jotka kehittävät opiskelijan kykyä hahmottaa rakennusmateriaalien kemiallisia ominaisuuksia, ympäristörasituksia sekä materiaalien kestävyyttä. Samalla painotetaan tiedonhankintataitoja ja viestintäosaamista, jotka ovat keskeisiä rakennusinsinöörin ammatissa.

Opintojaksolla hyödynnetään luentomuotoista opetusta, jossa opiskelijat perehtyvät keskeisiin kemian peruskäsitteisiin, kuten korroosioon, sementtikemiaan, betonin kemiallisiin reaktioihin ja rakennusmateriaalien teknisiin omianisuuksiin. Luentoja tukevat itseopiskelumateriaalit, joita opiskelijat etsivät itsenäisesti. Kriittinen tiedon etsiminen ja medialukutaito ovat nykyihmisen perustaitoja.
Keskeisenä työmuotona toimivat harjoitustehtävät, jotka opiskelijat suorittavat joko yksin tai pareittain. Näissä tehtävissä sovelletaan opittua tietoa käytännön ongelmanratkaisuun: esimerkiksi korroosion torjunnan suunnittelu eri rakenneosissa tai rakennusmateriaalien kemiallisen kestävyyden vertailu. Harjoitukset auttavat opiskelijoita yhdistämään teorian reaalimaailman sovelluksiin ja tukevat ongelmanratkaisutaitojen kehittymistä.

Opintojaksoon sisältyy lisäksi seminaarityö, jossa opiskelija valitsee jonkin rakennusainekemian aihealueen, perehtyy siihen kirjallisuushaun ja lähdeaineistojen avulla, ja laatii siitä asiantuntevan raportin sekä lyhyen esityksen. Seminaarityö tukee opiskelijan valmiuksia hakea ja arvioida alan tietoa, hyödyntää lähteitä luotettavasti sekä viestiä asiantuntevasti kirjallisesti ja suullisesti. Työ sisältää myös vertaisarviointia, jossa opiskelijat antavat palautetta toistensa esityksistä, mikä kehittää palautteen vastaanottamisen ja antamisen taitoja.

Kurssi on Moodlessa ja kurssista tehdään tentti, jonka saa kerran uusia. Tehtäviä voi olla 1-6 tehtäväkokonaisuutta. Tehtäviä voidaan tehdä myös tunnilla samalla käsitellen tehtävien aiheita. Seminaarityössä ja tehtävien tekemisessä tärkeää on ilmoittaa käytetyt lähteet asianmukaisesti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

vko 51
Uusintamahdollisuus kerran.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tuntiluennot Myllypuron kampuksella

Mahdolliset 1-6 tehtävää:
-voidaan toteuttaa myös paritöinä
-tehtävien laajuus vaihtelee, joten tehtävien määrä vaihtelee
-tehdään useita pieniä tehtäviä tai pari laajempaa kokonaisuutta
-tehtäviä, vastauksia ja aiheita käsitellään tunneilla Myllypuron kampuksella

Tentti, jonka saa uusia kerran

Seminaarityö ja esitys

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Seminaarityö 40 %
Harjoitustyöt 20 %
Tentti 40%

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija hallitsee opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin
niitä voi soveltaa. Opiskelija kykenee tiedonhankintaan opintojakson aihepiireihin liittyvistä aiheista ja
ammatillisten harjoitustöiden tarpeisiin. Opiskelija osaa laatia ymmärrettäviä dokumentteja
annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ohjatusti ja
Opetussuunnitelma
Sivu 33 / 96
osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija kykenee sekä itse- että vertaisarviointiin.
Opiskelija vastaanottaa ja antaa palautetta.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija hallitsee opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin
niitä voi soveltaa. Opiskelija osaa laatia sisällöltään ja kieliasultaan asianmukaisia ja ymmärrettäviä
dokumentteja. Opiskelija kykenee käyttämään eri ammatillisia lähteitä kriittisesti ja monipuolisesti
sekä hyödyntämään näitä tietolähteitä i opintojakson aihepiireihin liittyvissä tehtävissä. Hän myös
osoittaa osaavansa vertailla eri lähteistä saamiaan tietoja. ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymisja
vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija osaa viestiä alansa asiantuntijana havainnollisesti,
kiinnostavasti ja käyttäen taidokkaasti visuaalisia apuvälineitä. Hän osaa toimia tavoitteellisesti eri
rooleissa ryhmäviestintätilanteissa. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ja edistää
ryhmän toimintaa.
Opiskelija osaa arvioida omaa ja toisten viestintää ja esittää viestinnällisiä kehittämistavoitteita.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija hallitsee opintojakson aihepiirien käsitteet ja ilmiöt, ymmärtää niiden merkityksen
rakennusalalla ja osaa itsenäisesti soveltaa tietoaan ammattialallaan.
Opiskelija osaa hankkia ja soveltaa tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uusia
ammatillisia näkökulmia.
Opiskelija osaa laatia ammattimaisia ja viimeisteltyjä dokumentteja, joissa hän osoittaa osaavansa
analysoida, arvioida ja vertailla eri lähteistä saatua tietoa.
Opiskelija osaa viestiä alansa asiantuntijana vakuuttavasti ja vaikuttavasti ja osoittaa pystyvänsä
monipuoliseen dialogiin vaikeitakin ammatillisista aiheista. Hän toimii aktiivisesti ja
päämääräsuuntautuneesti projektin ja ryhmän hyväksi.
Opiskelija haluaa ja osaa kehittää viestintätaitojaan osana asiantuntijuuttaan ja antaa monipuolista
palautetta.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija hallitsee opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin
niitä voi soveltaa. Opiskelija kykenee tiedonhankintaan opintojakson aihepiireihin liittyvistä aiheista ja
ammatillisten harjoitustöiden tarpeisiin. Opiskelija osaa laatia ymmärrettäviä dokumentteja
annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ohjatusti ja
Opetussuunnitelma
Sivu 33 / 96
osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija kykenee sekä itse- että vertaisarviointiin.
Opiskelija vastaanottaa ja antaa palautetta.

Siirry alkuun