Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP99-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.07.2025 - 10.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
11.08.2025 - 30.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kevin Collet
Satu Vahaluoto
hyvinvointi vanhustyö 1
Heidi Oilimo
Vastuuopettaja
Heidi Oilimo
Ryhmät
SXC25K2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00EP99

Toteutuksella on 21 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 156 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Pe 05.09.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
To 11.09.2025 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Pe 12.09.2025 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Pe 03.10.2025 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
To 30.10.2025 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Ma 03.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Ti 04.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Ke 05.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
To 06.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Pe 07.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Ma 10.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Ti 11.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Ke 12.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
To 13.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Pe 14.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Ma 17.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Ti 18.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Ke 19.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
To 20.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Pe 21.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Ma 24.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- toimii toimintakyvyltään erilaisten ikääntyneiden ihmisten kanssa rakentaen luottamuksellista asiakassuhdetta
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- tunnistaa fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- käyttää erilaisia aktivoivan toiminnan menetelmiä ikääntyneiden ihmisten erityistarpeiden mukaan
- arvioi omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista
- tunnistaa aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti

Sisältö

- erilaisiin iäkkäiden ihmisten ryhmätoimintoihin tutustuminen
- ryhmän toiminta ja ohjaaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
- sosiokulttuuriset ja luovat ryhmätoiminnan menetelmät
- terveysliikunta
- luovien toimintojen ja terveysliikunnan soveltaminen toimintakyvyn tukemisessa
- digitaalisuuden hyödyntäminen ryhmätoiminnassa
- toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja TOIMIA-tietokantaan perehtyminen
- aseptiikan perusteet
- harjoittelu 4,5 op
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi

Aika ja paikka

Lähiopetus

5.9. ap opintojakson ja verkkokurssin orientaatio + ip toimintakyvyn arvioinnin menetelmät
11.9. koko pvä - toiminnallinen työpajapäivä (terveysliikunta / Kevin Collet)
12.9. koko pvä - toiminnallinen työpajapäivä (luovat ja osallistavat menetelmät / Heidi Oilimo)

3.10 koko pvä - omat ohjaustuokiot + harjoitteluinfo
30.10. koko pvä - Mahdollisuuksien maisemia -tapahtuma kampuksella

Harjoittelu 3. - 21.11.

14.11. Pienryhmät (ETÄ)
24.11. Harjoittelun purkupäivä

Huom. Muutokset aikataulussa mahdollisia.

Oppimateriaalit

Ks. Moodle-työtila opintojakson aikana.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen verkko-oppiminen, osallistavat ja toiminnalliset työpajat, lähiluennot, yhteinen keskustelu, kirjallisuuteen tutustuminen, erilaiset oppimistehtävät, ryhmänohjausharjoitukset, harjoittelu työelämässä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu työelämässä 4,5 op = 15 päivää. (Hyväksytty / hylätty)
Huom. Hyväksytty harjoittelu edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä kirjallisessa harjoitteluraportissa!

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 h opiskelijan työaikaa

Lisätietoja opiskelijoille

TEHTÄVISTÄ JA SUORITUKSISTA

- Opintojakson kirjallisessa lopputehtävässä edellytetään soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Opintojakson osasuoritukset (esim. verkkokeskustelut) arvioidaan ja ne vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
- Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä -> Tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle-työtilasta.
- Hyväksytty harjoittelu edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä kirjallisessa harjoitteluraportissa.

TEKOÄLYN KÄYTTÖ OPINTOJAKSOLLA

Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.

Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille? (8.8.2024) (pdf-tiedosto)

ERITYINEN TUKI

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.

Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

LISÄKSI

Opetuksen aikataulun näet lukujärjestyksestä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinjakso arvioidaan numeerisesti. (Ks. alla olevat arviointikriteerit). Verkko-osuuden (3 op) kirjallisella lopputehtävällä on suurin painoarvo arvioinnissa.

Arvosanaan vaikuttavat oppimistehtävillä osoitettu osaaminen + aktiivinen osallistuminen opetukseen.

Jos tehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä.

Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin arvosanan korotustoiveissa.

ARVIOINTIKRITEERIT

Tyydyttävä (1-2)

Opiskelija:
- tunnistaa toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- tunnistaa fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- tunnistaa aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.

Hyvä (3-4)

Opiskelija:
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- osaa kuvailla fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- selittää aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee perustellen ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi perustellen omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.

Kiitettävä (5)

Opiskelija:
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnista saatujen tulosten merkityksiä
- osaa perustella monipuolisesti fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- selittää aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee monipuolisesti perustellen ja toteuttaa tilannetta arvioiden tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi kriittisesti omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.

Arviointiasteikko
0-5

Siirry alkuun