Skip to main content

Group Activity Supporting the Functional Capacity of the Older People (10 cr)

Code: SX00EP99-3008

General information


Enrollment
05.05.2025 - 18.05.2025
Registration for implementation has not started yet.
Timing
11.08.2025 - 30.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
On-campus and online
Unit
(2019-2024) School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
Elderly Care
Teachers
Kevin Collet
Mari Heitto
Satu Vahaluoto
Heidi Oilimo
Teacher in charge
Heidi Oilimo
Groups
SXC25K2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Course
SX00EP99

Implementation has 22 reservations. Total duration of reservations is 159 h 30 min.

Time Topic Location
Fri 05.09.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
MPA2007 Ryhmäilmiö
Fri 05.09.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008/Toimintakyvyn arviointi
MPA2007 Ryhmäilmiö
Thu 11.09.2025 time 08:30 - 16:00
(7 h 30 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
MPBK029 Peilisali
Fri 12.09.2025 time 08:30 - 16:00
(7 h 30 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
MPBK029 Peilisali
Fri 03.10.2025 time 08:30 - 16:00
(7 h 30 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
MPA5025 Oppimistila
Thu 30.10.2025 time 08:30 - 16:00
(7 h 30 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Mon 03.11.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Tue 04.11.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Wed 05.11.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Thu 06.11.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Fri 07.11.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Mon 10.11.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Tue 11.11.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Wed 12.11.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Thu 13.11.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Fri 14.11.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Mon 17.11.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Tue 18.11.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Wed 19.11.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Thu 20.11.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Fri 21.11.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
Mon 24.11.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008
MPA5025 Oppimistila
Changes to reservations may be possible.

Objective

The Students
• work with older people with different abilities to function, building a confidential client relationship
• are able to explain the starting points for assessing ability to function
• recognise the importance of physical activity, creative action and group activities for maintaining and strengthening the health and functional abilities of an older person
• plan and implement goal-oriented, group activities supporting functional abilities for older people in different operating environments
• use different activation methods according to the specific needs of older people
• assess their own action and how the goals set for the action were met
• recognise the importance of asepsis and infection prevention in their work and are able to act in accordance with the existing guidelines

Content

• becoming acquainted with different group activities of older people
• group action and guiding in different operating environments
• sociocultural and creative methods in group activities
• health inducing sports
• the application of creative activities and health exercises to support occupational performance
• utilizing digitalisation in group activities
• criteria for assessing functional capacity and learning TOIMIA database
• basics of asepsis
• internship 4,5 ECTS
• assessing one's own proficiency and professional growth

Location and time

Lähiopetus

5.9. ap opintojakson ja verkkokurssin orientaatio + ip toimintakyvyn arvioinnin menetelmät
11.9. koko pvä - toiminnallinen työpajapäivä (terveysliikunta / Kevin Collet)
12.9. koko pvä - toiminnallinen työpajapäivä (luovat ja osallistavat menetelmät / Heidi Oilimo)

3.10 koko pvä - omat ohjaustuokiot + harjoitteluinfo
30.10. koko pvä - Mahdollisuuksien maisemia -tapahtuma kampuksella

Harjoittelu 3. - 21.11.

14.11. Pienryhmät (ETÄ)
24.11. Harjoittelun purkupäivä

Huom. Muutokset aikataulussa mahdollisia.

Materials

Ks. Moodle-työtila opintojakson aikana.

Teaching methods

Itsenäinen verkko-oppiminen, osallistavat ja toiminnalliset työpajat, lähiluennot, yhteinen keskustelu, kirjallisuuteen tutustuminen, erilaiset oppimistehtävät, ryhmänohjausharjoitukset, harjoittelu työelämässä

Employer connections

Harjoittelu työelämässä 4,5 op = 15 päivää. (Hyväksytty / hylätty)
Huom. Hyväksytty harjoittelu edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä kirjallisessa harjoitteluraportissa!

Student workload

10 op = 270 h opiskelijan työaikaa

Further information

TEHTÄVISTÄ JA SUORITUKSISTA

- Opintojakson kirjallisessa lopputehtävässä edellytetään soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Opintojakson osasuoritukset (esim. verkkokeskustelut) arvioidaan ja ne vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
- Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä -> Tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle-työtilasta.
- Hyväksytty harjoittelu edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä kirjallisessa harjoitteluraportissa.

TEKOÄLYN KÄYTTÖ OPINTOJAKSOLLA

Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.

Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille? (8.8.2024) (pdf-tiedosto)

ERITYINEN TUKI

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.

Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

LISÄKSI

Opetuksen aikataulun näet lukujärjestyksestä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, good (3)

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, excellent (5)

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, approved/failed

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment methods and criteria

Opinjakso arvioidaan numeerisesti. (Ks. alla olevat arviointikriteerit). Verkko-osuuden (3 op) kirjallisella lopputehtävällä on suurin painoarvo arvioinnissa.

Arvosanaan vaikuttavat oppimistehtävillä osoitettu osaaminen + aktiivinen osallistuminen opetukseen.

Jos tehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä.

Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin arvosanan korotustoiveissa.

ARVIOINTIKRITEERIT

Tyydyttävä (1-2)

Opiskelija:
- tunnistaa toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- tunnistaa fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- tunnistaa aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.

Hyvä (3-4)

Opiskelija:
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- osaa kuvailla fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- selittää aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee perustellen ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi perustellen omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.

Kiitettävä (5)

Opiskelija:
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnista saatujen tulosten merkityksiä
- osaa perustella monipuolisesti fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- selittää aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee monipuolisesti perustellen ja toteuttaa tilannetta arvioiden tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi kriittisesti omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.

Arviointiasteikko
0-5

Go back to top of page