Group Activity Supporting the Functional Capacity of the Older People (10 cr)
Code: SX00EP99-3008
General information
- Enrollment
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Registration for implementation has not started yet.
- Timing
-
11.08.2025 - 30.11.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- On-campus and online
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- Elderly Care
- Teacher in charge
- Heidi Oilimo
- Groups
-
SXC25K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Course
- SX00EP99
Implementation has 22 reservations. Total duration of reservations is 159 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 05.09.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008 |
MPA2007
Ryhmäilmiö
|
Fri 05.09.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008/Toimintakyvyn arviointi |
MPA2007
Ryhmäilmiö
|
Thu 11.09.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008 |
MPBK029
Peilisali
|
Fri 12.09.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008 |
MPBK029
Peilisali
|
Fri 03.10.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008 |
MPA5025
Oppimistila
|
Thu 30.10.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008 |
|
Mon 03.11.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008 |
|
Tue 04.11.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008 |
|
Wed 05.11.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008 |
|
Thu 06.11.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008 |
|
Fri 07.11.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008 |
|
Mon 10.11.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008 |
|
Tue 11.11.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008 |
|
Wed 12.11.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008 |
|
Thu 13.11.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008 |
|
Fri 14.11.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008 |
|
Mon 17.11.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008 |
|
Tue 18.11.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008 |
|
Wed 19.11.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008 |
|
Thu 20.11.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008 |
|
Fri 21.11.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008 |
|
Mon 24.11.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3008 |
MPA5025
Oppimistila
|
Objective
The Students
• work with older people with different abilities to function, building a confidential client relationship
• are able to explain the starting points for assessing ability to function
• recognise the importance of physical activity, creative action and group activities for maintaining and strengthening the health and functional abilities of an older person
• plan and implement goal-oriented, group activities supporting functional abilities for older people in different operating environments
• use different activation methods according to the specific needs of older people
• assess their own action and how the goals set for the action were met
• recognise the importance of asepsis and infection prevention in their work and are able to act in accordance with the existing guidelines
Content
• becoming acquainted with different group activities of older people
• group action and guiding in different operating environments
• sociocultural and creative methods in group activities
• health inducing sports
• the application of creative activities and health exercises to support occupational performance
• utilizing digitalisation in group activities
• criteria for assessing functional capacity and learning TOIMIA database
• basics of asepsis
• internship 4,5 ECTS
• assessing one's own proficiency and professional growth
Location and time
Lähiopetus
5.9. ap opintojakson ja verkkokurssin orientaatio + ip toimintakyvyn arvioinnin menetelmät
11.9. koko pvä - toiminnallinen työpajapäivä (terveysliikunta / Kevin Collet)
12.9. koko pvä - toiminnallinen työpajapäivä (luovat ja osallistavat menetelmät / Heidi Oilimo)
3.10 koko pvä - omat ohjaustuokiot + harjoitteluinfo
30.10. koko pvä - Mahdollisuuksien maisemia -tapahtuma kampuksella
Harjoittelu 3. - 21.11.
14.11. Pienryhmät (ETÄ)
24.11. Harjoittelun purkupäivä
Huom. Muutokset aikataulussa mahdollisia.
Materials
Ks. Moodle-työtila opintojakson aikana.
Teaching methods
Itsenäinen verkko-oppiminen, osallistavat ja toiminnalliset työpajat, lähiluennot, yhteinen keskustelu, kirjallisuuteen tutustuminen, erilaiset oppimistehtävät, ryhmänohjausharjoitukset, harjoittelu työelämässä
Employer connections
Harjoittelu työelämässä 4,5 op = 15 päivää. (Hyväksytty / hylätty)
Huom. Hyväksytty harjoittelu edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä kirjallisessa harjoitteluraportissa!
Student workload
10 op = 270 h opiskelijan työaikaa
Further information
TEHTÄVISTÄ JA SUORITUKSISTA
- Opintojakson kirjallisessa lopputehtävässä edellytetään soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Opintojakson osasuoritukset (esim. verkkokeskustelut) arvioidaan ja ne vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
- Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä -> Tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle-työtilasta.
- Hyväksytty harjoittelu edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä kirjallisessa harjoitteluraportissa.
TEKOÄLYN KÄYTTÖ OPINTOJAKSOLLA
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille? (8.8.2024) (pdf-tiedosto)
ERITYINEN TUKI
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.
Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
LISÄKSI
Opetuksen aikataulun näet lukujärjestyksestä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, good (3)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, excellent (5)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, approved/failed
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment methods and criteria
Opinjakso arvioidaan numeerisesti. (Ks. alla olevat arviointikriteerit). Verkko-osuuden (3 op) kirjallisella lopputehtävällä on suurin painoarvo arvioinnissa.
Arvosanaan vaikuttavat oppimistehtävillä osoitettu osaaminen + aktiivinen osallistuminen opetukseen.
Jos tehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä.
Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin arvosanan korotustoiveissa.
ARVIOINTIKRITEERIT
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
- tunnistaa toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- tunnistaa fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- tunnistaa aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
Hyvä (3-4)
Opiskelija:
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- osaa kuvailla fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- selittää aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee perustellen ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi perustellen omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
Kiitettävä (5)
Opiskelija:
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnista saatujen tulosten merkityksiä
- osaa perustella monipuolisesti fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- selittää aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee monipuolisesti perustellen ja toteuttaa tilannetta arvioiden tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi kriittisesti omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
Arviointiasteikko
0-5