Siirry suoraan sisältöön

Työelämän suomi ja asiakaslähtöisyys (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00FT41-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 31.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
30.10.2024 - 18.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Osteopatian tutkinto-ohjelma
Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
Optometrian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Satu Mattila
Jenny West
Sini Hyppänen
Vastuuopettaja
Satu Mattila
Opintojakso
SX00FT41

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 30.10.2024 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Suomi toisena kielenä / Työelämän suomi ja asiakaslähtöisyys

Ke 06.11.2024 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Suomi toisena kielenä / Työelämän suomi ja asiakaslähtöisyys
Ke 13.11.2024 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Suomi toisena kielenä / Työelämän suomi ja asiakaslähtöisyys

Ke 11.12.2024 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Suomi toisena kielenä / Työelämän suomi ja asiakaslähtöisyys

Ke 18.12.2024 klo 16:00 - 17:00
(1 t 0 min)
Suomi toisena kielenä / Työelämän suomi ja asiakaslähtöisyys

Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Työelämän suomi 3 op
Opiskelija osaa viestiä oman alansa työympäristössä suomen kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Opiskelija osaa palvella, ohjata ja neuvoa asiakkaita ja asiakasryhmiä suomen kielellä suullisesti ja kirjallisesti omalla ammattialallaan.
Opiskelija osaa käyttää oman ammattialansa suullisissa ja kirjallisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa tarvittavaa keskeistä suomen kielen sanastoa ja fraseologiaa.
Opiskelija osaa hankkia oman alan tietoa eri suomenkielisistä lähteistä ja soveltaa sitä työelämän vuorovaikutustilanteissa.

Asiakaslähtöisyys 2 op

Opiskelija ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen ja asiakaslähtöisen toiminnan periaatteet.
Opiskelija tunnistaa asiakkaan ja potilaan oikeudelliset, osallisuuteen ja valinnanvapauteen liittyvät eettiset ja lainsäädännölliset lähtökohdat.
Opiskelija ymmärtää moniammatillisen ja monialaisesti toteutuvan yhteistyön merkityksen asiakaslähtöisyyden toteutumisen edellytyksenä ja omaa valmiudet yhteistyöhön.
Opiskelija ymmärtää tavoitteellisen, dialogisen, asiakkaan ja potilaan osallisuutta ja voimavaroja vahvistavan yhteistyösuhteen merkityksen asiakkaan ja potilaan hoidossa.

Sisältö

Työelämän suomi 3 op
- Ammattialan keskeiset suulliset ja kirjalliset työelämän vuorovaikutustilanteet suomeksi
- Ammattialan keskeiset suulliset ja kirjalliset työtehtävät Suomessa ja Pohjoismaissa
- Ammattialan keskeinen sanasto ja fraseologia suomeksi
- Oman alan suomenkielisten lähteiden käyttö suullisesti ja kirjallisesti
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja tavoitteellinen kehittäminen
- Osaamisen suullinen ja kirjallinen näyttö

Asiakaslähtöisyys 2 op

- Asiakaslähtöisyys käsitteenä ja asiakaslähtöisen toiminnan periaatteet
- Asiakkaan ja potilaan asemaa ja oikeuksia säätelevä lainsäädäntö ja eettinen arvoperusta
- Moniammatillinen ja monialainen yhteistyö ja verkostot asiakkaan ja potilaan hoidossa
- Dialogisen vuorovaikutussuhteen edellytykset

Aika ja paikka

Asiakaslähtöisyys:
2.periodi. 10.10.2024-23.12.2024.
Orientaatio 10.10.2024
Opetuskerrat julkaistaan lukujärjestyksissä.
Huomioithan, että oppimistehtävien aikataulut julkaistaan Moodle työtilassa.

Oppimateriaalit

Asiakaslähtöisyys:
Oppimateriaali annetaan orientaatiokerralla.

Opetusmenetelmät

Asiakaslähtöisyys:
Luennot ja yhteiskeskustelut
Aktivoivat tehtävät
Itsenäinen opiskelu
Vertaisoppiminen ja ryhmätyöskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Asiakaslähtöisyys:
Opintojaksolle ei ole valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op (135 tuntia) opiskelijan työtä.
Opintojakso edellyttää opiskelijalta opiskelun aikatauluttamista.

Lisätietoja opiskelijoille

Asiakaslähtöisyys:
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Oppimistehtävät tulee palauttaa määräaikaan mennessä. Opintojaksoa ei arvioida, mikäli tehtävät palautetaan määräajan jälkeen. Tällöin opiskelijan on ilmoittauduttava seuraavan lukukauden toteutukseen.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla

Mahdollinen harjoittelu innovaatiokeskittymässä. Mahdollinen työelämäyhteistyö.
Tekoälyn käyttö ei ole sallittua. Opiskelijoiden ei ole sallittua käyttää tekoälyä teosten sisällön luomisessa ilman erillistä lupaa tai hyväksyntää.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

MMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään
Englanniksi
PROFESSIONAL KNOWLEDGE BASE
· Student can search for knowledge from different sources and justifies their use
· Student utilizes the professional knowledge base

PROFESSIONAL SKILLS AND ACTIONS
· Student can apply professional skills in professional situations and acts responsibly
· Student can act in a client-oriented way
· Student is capable of solving professional tasks and problems

ETHICS, COOPERATION AND DEVELOPMENT
· Student justifies professional activities based on the ethical principles of the field
· Student can work in work groups and projects and shares competence
· Student develops oneself

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asiakaslähtöisyyden tehtävät arvioidaan asteikolla HYV/HYL
Opintojakso arvioidaan kokonaisuutena asteikolla HYV/HYL

Lisätiedot

Suomeksi
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi tai muu kieli kuin suomi tai ruotsi, hän suorittaa suomi toisena kotimaisena kielenä tai suomi toisena kielenä vastaavat opinnot. Tarkemmat lisätiedot ovat Metropolian kielten ja viestinnän ohjeissa.

Siirry alkuun