Lasten ja nuorten hoitotyö (kesätoteutus, verkkototeutus) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DZ90-3057
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
10.03.2025 - 31.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
26.05.2025 - 27.06.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 64
- Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Kätilötyön tutkinto-ohjelma
- Degree Programme in Nursing
- Opettajat
- Jaana Meriläinen
- Ulpu Valkonen
- Anne Tammivuori
- Vastuuopettaja
- Ulpu Valkonen
- Opintojakso
- SX00DZ90
Toteutuksella on 16 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 42 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 26.05.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (kesätoteutus) SX00DZ90-3057 |
|
Ti 03.06.2025 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
ETÄ: Opettaja tavattavissa / Lasten ja nuorten hoitotyö (kesätoteutus, verkkototeutus) SX00DZ90-3057 |
|
Pe 06.06.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
R3 & R4: Lasten ja nuorten hoitotyö (kesätoteutus) SX00DZ90-3057 |
MPB4024
Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4021 Reflektointitila |
Pe 06.06.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
R1 & R2: Lasten ja nuorten hoitotyö (kesätoteutus) SX00DZ90-3057 |
MPB4024
Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4021 Reflektointitila |
Ma 09.06.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
R1: Lasten ja nuorten hoitotyö (kesätoteutus) SX00DZ90-3057 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Ma 09.06.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
R2: Lasten ja nuorten hoitotyö (kesätoteutus) SX00DZ90-3057 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Ti 10.06.2025 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (kesätoteutus, verkkototeutus) SX00DZ90-3057 |
|
Ke 11.06.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
R3: Lasten ja nuorten hoitotyö (kesätoteutus) SX00DZ90-3057 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Ke 11.06.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
R4: Lasten ja nuorten hoitotyö (kesätoteutus) SX00DZ90-3057 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Pe 13.06.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
R1: Lasten ja nuorten hoitotyö (kesätoteutus) SX00DZ90-3057 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Pe 13.06.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
R2: Lasten ja nuorten hoitotyö (kesätoteutus) SX00DZ90-3057 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Ma 16.06.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
R3: Lasten ja nuorten hoitotyö (kesätoteutus) SX00DZ90-3057 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Ma 16.06.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
R4: Lasten ja nuorten hoitotyö (kesätoteutus) SX00DZ90-3057 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Ti 17.06.2025 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (kesätoteutus, verkkototeutus) SX00DZ90-3057 |
|
Ke 18.06.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
R3 & R4: Lasten ja nuorten hoitotyö (kesätoteutus) SX00DZ90-3057 |
MPB4024
Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4021 Reflektointitila |
Ke 18.06.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
R1 & R2: Lasten ja nuorten hoitotyö (kesätoteutus) SX00DZ90-3057 |
MPB4024
Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4021 Reflektointitila |
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta perhelähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- ymmärtää sairauden ja hoitotyön eri toimintaympäristöjen merkityksen lapselle, nuorelle ja hänen perheelleen sekä osaa tukea ja edistää lapsiperheiden terveyttä ja hyvinvointia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten hoitotyötä ottaen huomioon lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset
Sisältö
- ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- hoitotyön periaatteet ja eettisyys lasten ja nuorten hoitotyössä
- lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
- lapsen, nuoren ja perheen tukeminen ja ohjausprosessi hoitotyössä
- keskeiset lasten ja nuorten hoitotyön auttamismenetelmät
- äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen ja nuoren perhelähtöinen hoitotyön prosessi
- lasten ja nuorten hoitotyön erityiskysymykset sekä keskeiset lasten ja nuorten sairaudet
Aika ja paikka
Kesä -25, viikot 22-25.
Opiskelu toteutetaan pääsääntöisesti Moodle -oppimisympäristössä ja laboraatio 1 (4 h) ja laboraatio 2 (4 h) sekä simulaatio 1 (4 h) ja simulaatio 2 (4 h) suoritetaan Myllypuron kampuksella.
Laboraatioiden ja simulaatioiden ryhmäjaon tekevät opettajat ilmoittautumisten pohjalta ja tämä esitetään orientaatiossa.
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Moodlen oppimateriaali.
Opintojaksolla käytettävä oppikirja:
Storvik-Sydänmaa S ym 2012; 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.
Lasten ja nuorten hoitotyön tenttialue Storvik-Sydänmaa ym. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanomapro
Lapsen psykomotorinen kehitys eri ikäkausina s. 18-28
Kehitysvammaisuus ja kehityshäiriöt s. 48-59
Leikki lapsen kehityksen tukena s. 62-66
Lapsi ja nuori potilaana s. 79-81
Perhehoitotyö s. 84-88
Vitaalielintoiminnot ja niiden seuranta s. 92-95
Lapsen kivun hoito s. 99-105
Neste- ja lääkehoito s. 107-113
Lapsen ja perheen ohjaaminen s. 118-121
Lapsen elvytys s. 124-132 (soveltuvin osin, huomioi painoksen jälkeen tulleet muutokset suosituksiin)
Kuume s. 137-140
Infektiotauteja sairastavan lapsen hoitotyö s. 141-149
Diabetesta sairastavan lapsen hoitotyö s. 203-213
Allergia ja astma s. 214-225
Lasten reuma s. 226-234
Muistakin lasten hoitotyön kirjoista vastaavilla otsikoilla olevat luvut käyvät.
Storvik-Sydänmaan ym. (2019) kirjaan pääset täältä:
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.284809
Samanaikaisesti tätä e-kirjaa pystyy lukemaan max. 10 opiskelijaa, laina-ajaksi voi valita 1 päivän tai 7 päivää kerrallaan. Opiskelija voi halutessaan tehdä myös varauksen Ellibsissä.
Renko,M., Niinikoski, H. & Palmu, S. (toim.) 2023. Lastentaudit. Duodecim.
Näyttöön perustuvaa tietoa hyödynnetään mm.
Lapsen tutkiminen ABCDE- luokituksen mukaan: https://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/21/99/796/sll362017-1933.pdf
Hotus-hoitosuositus: Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa (2015)
Hotus-hoitosuositus: Perheessä tapahtuvan lapsen kaltoinkohtelun riskiolojen tunnistaminen (2022).
Opetusmenetelmät
Käänteinen oppiminen
Tehtäväohjattu opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Verkko-opiskelu
Laboraatio-opetus
Simulaatio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Lääkelaskukoe tulee olla suoritettuna hyväksytysti ennen lasten ja nuorten hoitotyön harjoittelua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentti tehdään Examissa viikolla 25.
Opintojakson 1. uusinta- ja korotustentti Examissa viikolla 34 ja 2. uusinta- ja korotustentti Examissa viikolla 37.
Lääkelaskukokeet tehdään Examissa. Lääkelaskukokeesta on varsinainen koe (viikko 22), 1. uusinta (viikko 23) ja 2. uusinta (viikko 24). Mikäli näistä ei saa hyväksyttyä suoritusta, tulee lääkelaskut suorittaa lääkelaskupajassa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 t
Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, joka sisältää opetuksen, ohjauksen, itsenäisen opiskelun sekä tenttiajankohdat.
Sisällön jaksotus
Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävät opinnot:
Opiskelijalla tulee olla suoritettuna Sisätautipotilaan hoitotyö
Suositellaan opintojaksoa suoritettavaksi aikaisintaan toisella lukukaudella.
Orientaatiossa tulee olla läsnä (Zoom). Osallistumalla orientaatioon, opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintojaksolle. Muita läsnäoloa vaativia suorituksia ovat laboraatiot ja simulaatiot.
Tekoälyä voi käyttää apuna ideoiden keksimisessä kirjoitustehtäviin, mutta se ei saa korvata omaa ajattelua, lähteiden hakua ja kirjoittamista. Oman tekstin kielen ja muotoilun korjaaminen tekoälyllä on sallittua, mutta kokonaisia tekstejä ei saa teettää tekoälyllä. Jos käytät tekoälyä, kerro siitä avoimesti. Tekoälyn käytön salaaminen on vilppiä. Kun käytät tekoälyä, tutustu Metropolian tekoälyohjeisiin (https://opiskelija.oma.metropolia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/9923680) ja toimi niiden mukaan. Olet itse vastuussa ohjeiden noudattamisesta.
AHOT: vastaavien aikaisempien korkeakouluopintojen perusteella ohjauksen sekä lasten ja nuorten hoitotyön osaamisen osalta. Päätös on toimitettava kuukausi ennen opetuksen aloitusta opintojakson vastuuopettajalle.
Mikäli opiskelijalla on oikeus pidennettyyn tenttiaikaan, tulee hänen ilmoittaa asiasta opintojakson vastuuopettajalle heti toteutuksen alussa.
Opintojakson opettajat:
Lanu: Ulpu Valkonen, ulpu.valkonen@metropolia.fi
Lanu: Anne Tammivuori, anne.tammivuori@metropolia.fi
Psykologia: Jaana Meriläinen, jaana.merilainen2@metropolia.fi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lääkelaskukoe hyväksytty / hylätty
Moodlessa olevat tehtävät hyväksytty / hylätty
Laboraatiot hyväksytty / hylätty (Laboraatio 1 = lasten hoitotyön auttamismenetelmät, Laboraatio 2 = lapsen elvytys)
Simulaatiot 1 ja 2 hyväksytty / hylätty
Opintojakson tentti 0 - 5
Esitietovaatimukset
Sisätautipotilaan hoitotyön osaaminen
Kirurgisen hoitotyön osaaminen.