Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DZ84-3070
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 31.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
20.01.2025 - 14.03.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Krista Katela
- Eini Koskimies
- Vastuuopettaja
- Eini Koskimies
- Ryhmät
-
SXK25K1Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivä
- Opintojakso
- SX00DZ84
Toteutuksella on 21 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 54 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 22.01.2025 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
ETÄNÄ zoom Orientaatio Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 SX00DZ84-3070 |
MPB5010
Oppimistila
|
To 30.01.2025 klo 12:45 - 14:15 (1 t 30 min) |
Teoria Tavanomaiset varotoimet Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 SX00DZ84-3070 |
|
To 30.01.2025 klo 14:30 - 16:00 (1 t 30 min) |
ETÄNÄ Teoria Ergonomia Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 SX00DZ84-3070 |
MPB4004
Oppimistila
|
Ma 03.02.2025 klo 12:45 - 14:15 (1 t 30 min) |
ETÄNÄ Teoria Puhtaus Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 SX00DZ84-3070 |
MPB6005
Oppimistila
|
To 06.02.2025 klo 12:45 - 15:15 (2 t 30 min) |
ETÄNÄ Teoria Ravitsemus Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 SX00DZ84-3070 |
MPB6005
Oppimistila
|
Pe 07.02.2025 klo 08:45 - 11:45 (3 t 0 min) |
R1 Lab Eg Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 SX00DZ84-3070 |
MPB3006
Ergonomia
|
Pe 07.02.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
R1 Lab T Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 SX00DZ84-3070 |
MPB5018
Kliininen hoitotyö 1
|
Ti 11.02.2025 klo 12:45 - 15:15 (2 t 30 min) |
Teoria Peruselintoiminnot Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 SX00DZ84-3070 |
MPA6020
Oppimistila
|
Pe 14.02.2025 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
R2 Lab Eg Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 SX00DZ84-3070 |
MPB3006
Ergonomia
|
Pe 14.02.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
R2 Lab T Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 SX00DZ84-3070 |
MPB5013
Akuutti hoitotyö 1
|
Ma 24.02.2025 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
R2 Lab Ph Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 SX00DZ84-3070 |
MPB5022
Kliininen hoitotyö 2
|
Ma 24.02.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
R2 Lab R Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 SX00DZ84-3070 |
MPB5022
Kliininen hoitotyö 2
|
To 27.02.2025 klo 09:15 - 11:45 (2 t 30 min) |
Teoria Erittäminen Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 SX00DZ84-3070 |
MPC5014
Oppimistila
|
To 27.02.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
R1 Lab Ph Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 SX00DZ84-3070 |
MPB5018
Kliininen hoitotyö 1
|
Pe 28.02.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
R1 Lab R Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 SX00DZ84-3070 |
MPB5022
Kliininen hoitotyö 2
|
Ma 03.03.2025 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
R2 Lab Pe Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 SX00DZ84-3070 |
MPB5018
Kliininen hoitotyö 1
|
Ma 03.03.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
R2 Lab Er Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 SX00DZ84-3070 |
MPB5022
Kliininen hoitotyö 2
|
Ma 03.03.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
R1 Lab Er Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 SX00DZ84-3070 |
MPB5018
Kliininen hoitotyö 1
|
Ti 04.03.2025 klo 14:30 - 16:00 (1 t 30 min) |
R2 Lab K Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 SX00DZ84-3070 |
MPB5013
Akuutti hoitotyö 1
|
To 06.03.2025 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
R1 Lab K Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 SX00DZ84-3070 |
MPB5013
Akuutti hoitotyö 1
|
To 06.03.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
R1 Lab Pe Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 SX00DZ84-3070 |
MPB4011
Terveydenedistäminen
MPB4008 Vastaanotto |
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää keskeiset hoitotyön ydinosaamisalueet
- osaa erilaiset asiakkaan/potilaan avustamisen menetelmät päivittäisten toimintojen tukemisessa huomioiden potilasturvallisuuden
- tunnistaa asiakkaan/potilaan peruselintoiminnoissa tapahtuvia muutoksia ja osaa peruselintoimintoja tukevat auttamismenetelmät
- ymmärtää eettisyyden ja ammatillisen vuorovaikutuksen merkityksen hoitotyössä ja ottaa huomioon asiakkaan/potilaan psykososiaalisen tuen tarpeen.
- osaa kohdata eri kulttuureista tulevia asiakkaita/potilaita yksilöllisesti
- ymmärtää hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/potilaan hoitoa ja omaa työskentelyään
Sisältö
- hoitotyön auttamismenetelmät ja periaatteet
- potilasturvallinen työskentely
- ammatillisen vuorovaikutuksen merkitys
- kulttuuritausta asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa
- eettisyys hoitotyössä
- raportoinnin perusteet
- laadun hallintaa ohjaavat lait ja asetukset sekä hoitotyön laadun arvionti
- kuoleman jälkeinen hoitotyö
Aika ja paikka
Kevään 2025 lukukausi (periodi 1)
Oppimateriaalit
Oppikirjaksi soveltuu mikä tahansa alla mainituista kolmesta kirjasta.
Blomqvist M, Rummukainen T, Sainio T, Simola T & Tyrisevä-Ryösö M. 2022. Hoitotyön perusosaaminen. SanomaPro.
- luvut 1-10
- Kuolevan potilaan hoito (opettajan materiaali)
- Muistiinpanot ja opettajien ohjeistama materiaali
__________
Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M. & Vuorinen, S. Hoitotyön taidot ja toiminnot. 2019. SanomaPro.
- luku 2 Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö
- luku 3 Ihmisen ja hoitotyön monimuotoisuus; ei 3.1 Elämänvaiheisiin liittyvät osatekijät
- luku 4 Hoitotyön prosessi ja näyttöön perustuva dokumentointi
- luku 6 Ihmisen aistit ja niiden toiminta ei 6.1 Aistien toiminta
- luku 7 Aseptiikka hoitotyössä; ei 7.9. Infektion vuoksi eristäminen, ei 7.10. Tutkimukseen tai toimenpiteeseen valmistaminen
- luku 9 Päivittäiset toiminnot; ei Aivoverenkiertohäiriöpotilaan asentohoito
- luku 10 Sairaan iho ja haavojen hoito
- luku 11 Ravitsemus
- luku 12 Erittäminen; ei Virtsa-avanne ja rakkoavanne
- luku 13 Nestetasapaino; ei 13.6 Laskimoverinäytteen ottaminen
- luku 14 Hengitys; ei 14.7 Hengityksen hoito invasiivisilla menetelmillä
- luku 15 Verenkierto; ei Sydämen rytmin seuranta
- Kuolevan potilaan hoito (opettajan materiaali)
- Muistiinpanot ja opettajien ohjeistama materiaali
_________
Kirjallisuus vuoden 2015 painoksessa: Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M. & Vuorinen, S. Hoitotyön taidot ja toiminnot. 2015. SanomaPro.
- luku 2 Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö
- luku 3 Vuorovaikutus ja monikulttuurinen hoitotyö
- luku 4 Hoitotyön prosessi ja näyttöön perustuva dokumentointi
- luku 6 Ihmisen aistit ja niiden toiminta ei 6.1 Aistien toiminta
- luku 7 Aseptiikka hoitotyössä ei 7.9. Infektion vuoksi eristäminen ei 7.10. Tutkimukseen tai toimenpiteeseen valmistaminen
- luku 9 Aktiviteetti, ei Esimerkkinä aivoverenkiertohäiriöpotilaan asentohoito
- luku 10 Päivittäiset toiminnot
- luku 11 Kudoseheys
- luku 12 Ravitsemus
- luku 13 Erittäminen, ei avannepotilaan hoito
- luku 14 Nestetasapaino
- luku 15 Hengitys ei 15.7 Hengityksen hoito invasiivisilla menetelmillä
- luku 16 Verenkierto, ei sydämen rytmin seuranta
- Kuolevan potilaan hoitotyö (opettajan materiaali)
- Muistiinpanot ja opettajien ohjeistama materiaali
Toteutuksella käytettävä muu suositeltava kirjallisuus, opettajien osoittamat artikkelit ja luentomateriaali
Oppiportin verkkokurssit: Tavanomaiset varotoimet infektioiden torjunnassa, Kaatumisen ehkäisy, Painehaavojen ehkäisy ja Asiakaspalvelun ABC (verkkokurssitarjonnan päivittyessä, muutokset mahdollisia).
_____________
HUOM! Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmenetelmät
Käänteinen oppiminen
- Käytännöstä nousevia ammatillisia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja
- Aktivoiva luento, lähi ja/tai etä
- Tehtäväohjattu opetus
- Pienryhmätyöskentely
- Laboraatiot
- Taitopajatyöskentely
- Verkkokurssit
- Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohta: katso lukujärjestys. Lisäinfoa orientaatiossa.
Opiskelijalla on kolme tenttimahdollisuutta: yksi varsinainen ja kaksi uusintakertaa.
Jos opiskelija jättää ensimmäisen tenttikerran käyttämättä, hänellä on käytettävissä enää yksi tenttikerta ja yksi uusintamahdollisuus. Jos opiskelija osallistuu vain viimeiseen tenttikertaan, ei uusintamahdollisuuksia enää ole.
Tenttikertojen käyttämisen jälkeen opiskelija ilmoittautuu uudelle toteutukselle.
Tenttiarvosanan korottamista saa yrittää yhden kerran toteutuksen uusintakertojen puitteissa.
Uusintakertojen ajankohta ilmoitetaan opintojakson infossa.
Tenttien järjestelyistä vastaa opintojakson vastuuopettaja.
Opintojakson 1. tenttikerta ilmoitetaan orientaatiossa. Tentti on joko Moodle-tentti tai Exam tentti.
Opintojakson uusintatentit pidetään Examissa orientaatiossa ilmoitettavilla viikoilla. Katso orientaatiodiat. Päivittyvät orientaation jälkeen Moodleen.
Kansainvälisyys
Opiskelija voi vaihtoehtoisesti suorittaa toteutuksen englanninkielisen ryhmän mukana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähihoitaja-tutkinnon suorittaneet (Sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisala, Lasten ja nuorten kasvatuksen ja hoidon, Mielenterveys- ja päihdetyön, Ikääntyvien hoidon ja kuntoutuksen sekä Vammaistyön osaamisalat)
- Voivat hakea osa-ahot:ia Metropolian ahot-ohjeiden mukaisesti.
- Osa-ahot haetaan Ahot-järjestelmän kautta ja hakemus osoitetaan uraohjaajalle.
- Opiskelija toimittaa todisteen saadusta päätöksestä opintojakson vastuuopettajalle.
- Opiskelija osallistuu opintojakson orientaatioon.
- Opiskelija opiskelee teemat: ravitsemus, erittäminen ja peruselintoiminnot, tekee niihin kuuluvat tehtävät sekä osallistuu laboraatioihin.
- Opiskelijan ei tarvitse osallistua tenttiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 tuntia opiskelijan tekemää opiskelutyötä
Toteutuksen kokonaistuntimäärä on 135 tuntia:
- Teoriaosuus lähiopetuksena/etäopetuksena 15 tuntia
- Laboraatiot 20t tuntia
- Itsenäinen opiskelu (mm tehtävät, taitopajat) 100 tuntia.
Sisällön jaksotus
Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen opiskelumateriaaleista Moodlen työtilassa, joka esitellään orientaatiotunnilla.
Aihealueen teoriaosuus pidetään ennen laboraatiota. Laboraatioiden aihealueet ovat: aseptiikka, puhtaus, ergonomia, ravitsemus, erittäminen, peruselintoiminnot ja kuolevan potilaan hoitotyö.
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiotunnille osallistuminen on välttämätöntä.
Mikäli opiskelija on poissa teoriatunnilta, hän selvittää muilta opiskelijoilta opetuksen toteuttamiseen liittyvät asiat. Muusta poissaolon korvauksesta tarkempi tiedote orientaatiossa.
Laboraatiotunnit ovat osa toteutuksen pakollisia suorituksia. Laboraatioissa noudatetaan aseptiikan opetuksessa annettua ohjeistusta sekä pukeudutaan asianmukaiseen suojavaatetukseen.
Tekoälyä voi käyttää apuna ideoiden keksimisessä kirjoitustehtäviin, mutta se ei saa korvata omaa ajattelua ja kirjoittamista. Oman tekstin kielen ja muotoilun korjaaminen tekoälyllä on sallittua, mutta kokonaisia tekstejä ei saa teettää tekoälyllä. Jos käytät tekoälyä, kerro siitä avoimesti. Tekoälyn käytön salaaminen on vilppiä. Kun käytät tekoälyä, tutustu Metropolian tekoälyohjeisiin (https://opiskelija.oma.metropolia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/9923680) ja toimi niiden mukaan. Olet itse vastuussa ohjeiden noudattamisesta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi:
- Tentin hyväksytyn raja 50%
- Verkkokurssi(t) ja itsenäiset yksilö-/pienryhmätehtävät: 100% suorittaminen
- Laboraatiot: 100% läsnäolo
Tentti Hyl/0 - K5
Pisterajat:
0-49.99% = 0/hylätty
50%- 59,99% = T1
60%-69,99% = T2
70% - 79,99% H3
80%-89,99% = H4
90% - 100% = K5