Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (top-up) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DZ93-3061
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 31.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
21.04.2025 - 23.05.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Degree Programme in Nursing
- Opettajat
- Elina Puikkonen
- Sanna Saarivuo
- Anu Jokinen
- Vastuuopettaja
- Elina Puikkonen
- Ryhmät
-
SXN25K1B1Degree Programme in Nursing päivä, top-up
- Opintojakso
- SX00DZ93
Toteutuksella on 17 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 42 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 23.04.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Nursing of Clients with Mental or Substance Abuse Problems (top-up) SX00DZ93-3061 |
MPA4011
Luentosali
|
To 24.04.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Nursing of Clients with Mental or Substance Abuse Problems SX00DZ93-3057, Nursing of Clients with Mental or Substance Abuse Problems (top-up) SX00DZ93-3061 |
|
Ma 28.04.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Nursing of Clients with Mental or Substance Abuse Problems (top-up) SX00DZ93-3061 |
MPA6019
Oppimistila
|
Ti 29.04.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Nursing of Clients with Mental or Substance Abuse Problems (top-up) SX00DZ93-3061 |
MPC4012
Oppimistila
|
To 08.05.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Nursing of Clients with Mental or Substance Abuse Problems (top-up) SX00DZ93-3061 |
MPC4012
Oppimistila
|
Pe 09.05.2025 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
Gr1 Finnish as a second language integration |
MPA5026
Luentosali
|
Ma 12.05.2025 klo 10:15 - 11:45 (1 t 30 min) |
Gr2 Finnish as a second language integration |
MPC4001
Oppimistila
|
Ti 13.05.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Nursing of Clients with Mental or Substance Abuse Problems (top-up) SX00DZ93-3061 |
MPC4001
Oppimistila
|
Ti 13.05.2025 klo 12:45 - 13:30 (0 t 45 min) |
Nursing of Clients with Mental or Substance Abuse Problems (top-up) SX00DZ93-3061 |
MPD1002
Myllypuro-sali
|
Ti 20.05.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
SIMULATION: Nursing of Clients with Mental or Substance Abuse Problems (top-up) SX00DZ93-3061 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4021 Reflektointitila |
Ke 21.05.2025 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
Gr1 Finnish as a second language integration |
MPC4012
Oppimistila
|
Ke 21.05.2025 klo 10:15 - 11:45 (1 t 30 min) |
Gr2 Finnish as a second language integration |
MPC4012
Oppimistila
|
Pe 23.05.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
EXAM: Nursing of Clients with Mental or Substance Abuse Problems (top-up) SX00DZ93-3061 |
MPD1002
Myllypuro-sali
|
Ma 26.05.2025 klo 12:45 - 14:15 (1 t 30 min) |
Gr2 Finnish as a second language integration |
MPC3001
Oppimistila
|
Ma 26.05.2025 klo 14:30 - 16:00 (1 t 30 min) |
Gr1 Finnish as a second language integration |
MPC3001
Oppimistila
|
Ke 28.05.2025 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
Gr1 Finnish as a second language integration |
MPC3001
Oppimistila
|
Ke 28.05.2025 klo 10:15 - 11:45 (1 t 30 min) |
Gr2 Finnish as a second language integration |
MPC3001
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kuvata hoidollisen vuorovaikutuksen sisällön, käytänteet, elementit sekä näiden merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä asiakkaan/potilaan ja hänen läheistensä kanssa erilaisissa kulttuuri- ja toimintaympäristöissä ja ymmärtää niiden merkityksen
- osaa potilaslähtöisen ja läheiset osallistavan mielenterveys - ja päihdehoitotyön suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin teoreettiset perusteet ja saa valmiudet soveltaa teoriatietoa erilaisissa toimintaympäristöissä
- osaa kertoa mielenterveyden, mielenterveyden häiriöiden ja psykiatristen sairauksien sekä päihderiippuvuuden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen ja hänen läheistensä hyvinvointiin
- osaa tunnistaa ja pohtia mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiä ongelmia
- osaa selittää terveyttä edistävän, häiriöitä ehkäisevän ja voimavaralähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet
- osaa selittää mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoitotyön (psykososiaaliset auttamismenetelmät, lääkehoito) suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin teoreettiset perusteet
- osaa kuvata akuutissa kriisissä olevan ihmisen tukemisen perusteet
- osaa päihdehoitotyön varhaisen puuttumisen ja puheeksioton keskeiset menetelmät
- osaa selittää ihmisen kehityksen eri vaiheet
- tuntee mielenterveys - ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän
- ymmärtää mielenterveyslain keskeisen sisällön ja merkityksen yksilölle
Sisältö
- perustiedot keskeisimmistä mielenterveyshäiriöistä ja psykiatrisista sairauksista
- perustiedot riippuvuutta aiheuttavista aineista (alkoholi, tupakkatuotteet ja huumeet) ja päihdeongelmista
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät ja vuorovaikutuksen keskeiset sisällöt
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön etiikka ja keskeinen lainsäädäntö
- monikulttuurisuus mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- lääkehoito mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- päihdehoitotyön varhaisen puuttumisen ja puheeksioton keskeiset menetelmät
- perustiedot kriisipsykologiasta
- perustiedot kehityspsykologiasta
- viitekehyksenä toipumisorientaatio
Aika ja paikka
Viikot 17-21
Oppimateriaalit
Brooks, McHenry & American. Counseling Association. 2014. A Contemporary Approach to Substance Use Disorders and Addiction Counseling. American Counseling Association. Saatavilla sähköisenä.
Cavallaro R & Colombo R. 2022. Fundamentals of Psychiatry for Health Care Professionals. Springer eBooks. Saatavilla sähköisenä.
Townsend M. 2014. Psychiatric Mental Health Nursing: Concepts of Care in Evidence-Based Practice. F. A. Davis Company. Saatavilla sähköisenä.
Mental Health Act: https://www.finlex.fi/fi/laki/kaannokset/1990/en19901116_20101338.pdf
Weiner, I. B. L. & Lerner, R. M. (2012). Handbook of Psychology: Developmental Psychology. Available in eBook Central.
Wiley. Jacobs, G. A. (2016). Community-Based Psychological First Aid: A Practical Guide to Helping Individuals and Communities during Difficult Times. Butterworth-Heinemann. Saatavilla sähköisenä.
Oppitunnilla osoitettu ja suositeltu oppimateriaali.
Opetusmenetelmät
Opetuskieli englanti
Aktivoiva luento (läsnöolovelvollisuus)
Käänteinen oppiminen
Verkko-opiskelu
Dialogitentit
Lääkelaskukoe
Simulaatiot
Tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lääkelaskukoe on orienaatiotunnin yhteydessä, 2 uusintaa toteutuksen aikana.
Tentti merkitty toteutuksen lukujärjestykseen.
Uusintatentit järjestetään Examissa.
Lisätietoa Examista löytyy Omasta: https://oma.metropolia.fi/henkilokunnalle/strategia-ja-kehityspalvelut/digitalisaatio/ohjelmistojen-ohjeet/ex
am/exam-opiskelijoille
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste = 27h opiskelijan työtä (5 x 27 t = 135 t)
Mielenterveyshoitotyö ja psykiatria 3op.
Päihdehoitotyö 1 op.
Psykologia 1op.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä toteutus on tarkoitettu opiskelijoille, joilla on aiempi sairaanhoitajatutkinto. Opiskelijoilta edellytetään aihepiirin aiempaa teoreettista osaamista. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön teoriaopetuksen fokuksena on vuorovaikutus ja keskeiset käsitteet, suomalainen lainsäädäntö, etiikka ja terveydenhuoltojärjestelmä. Myös kehitys- ja kriisipsykologiasta on opetusta. Opiskelijat opiskelevat itsenäisesti eri mielenterveyden häiriöiden ja päihderiippuvuuksien perustiedot, hoitomuodot ja hoitotyön.
Läsnäolo orientaatiotunneilla on pakollinen.
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja itsenäistä työskentelyä.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Hoitotyön viitekehyksenä on Recovery (toipumisorientaatio), jonka keskiössä ovat merkityksellinen elämä, identiteetti ja toivo, toipujan osallisuus ja ihmissuhteet sekä voimaantuminen (empowerment).
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa
Tekoälyn käyttö:
Opintojakson tehtävässä voi käyttää tekoälyä, mutta opiskelijan tulee ilmoittaa sen käyttö selkeästi. Opintojakson tentti tulee tehdä ilman tekoälyn apua. Opiskelijan tulee käyttää tentissä vain omia tietojaan, ymmärrystään ja taitojaan. Tekoälyn käyttö tentissä tai käytön ilmoittamatta jättäminen tehtävissä käsitellään vilppiepäilynä Metropolian kurinpidollisten asioiden käsittelyohjeen mukaisesti.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientaatioon osallistuminen on edellytys opintojakson suorittamiselle.
Aktiivinen osallistuminen verkko-opiskeluun Moodlessa.
Teoriaopetuksen ennakkotehtävien tekeminen hyväksytysti.
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen,
Opintojaksolla edellytetään 100 % läsnäoloa, poissaolot korvataan.
Psykologian dialogitentti (hyväksytty/ hylätty)
Lääkelaskukoe (hyväksytty / hylätty)
Simulaatiot (hyväksytty / hylätty)
Opintojakson arvosana (0-5) perustuu tenttiin.
Esitietovaatimukset
Kliinisen hoitotyön perusteiden osaaminen.
Lääkehoidon perusteiden osaaminen.