Silmien yhteisnäkö (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EJ63-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.01.2025 - 16.03.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 9 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Optometrian tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Kajsa Sten
- Ryhmät
-
SXE24K1Optometrian tutkinto-ohjelma päivätoteutus
- Opintojakso
- SX00EJ63
Toteutuksella on 39 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 99 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 09.01.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2009
NÄKÖ-oppimiskeskus
|
Pe 10.01.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2003
Anatomia
|
Ma 13.01.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Englanti / Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPA6020
Oppimistila
|
Ti 14.01.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Ti 14.01.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2009
NÄKÖ-oppimiskeskus
|
To 16.01.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2009
NÄKÖ-oppimiskeskus
|
Pe 17.01.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Pe 17.01.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2009
NÄKÖ-oppimiskeskus
|
Ma 20.01.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2009
NÄKÖ-oppimiskeskus
|
Ti 21.01.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Englanti / Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPA6021
Oppimistila
|
Ke 22.01.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
ETÄ Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
|
Ke 22.01.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
ETÄ Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
|
Pe 24.01.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2009
NÄKÖ-oppimiskeskus
|
Ma 27.01.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2009
NÄKÖ-oppimiskeskus
|
Ma 27.01.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Ti 28.01.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2009
NÄKÖ-oppimiskeskus
|
Ti 28.01.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2003
Anatomia
|
Ke 29.01.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
|
To 30.01.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
ETÄ (Teams): Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
|
Ma 03.02.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2031
NÄKÖ-oppimiskeskus 2
|
Ti 04.02.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Englanti / Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPA6021
Oppimistila
|
To 06.02.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
|
Pe 07.02.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2003
Anatomia
|
Pe 07.02.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2009
NÄKÖ-oppimiskeskus
|
Ti 11.02.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Englanti / Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPA6018
Oppimistila
|
Ti 11.02.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2005
Anatomia
|
To 13.02.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2009
NÄKÖ-oppimiskeskus
|
To 13.02.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
|
Ti 18.02.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2009
NÄKÖ-oppimiskeskus
|
Ti 18.02.2025 klo 12:30 - 14:30 (2 t 0 min) |
KAMPUS f2f: Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2003
Anatomia
|
Ke 19.02.2025 klo 15:00 - 17:30 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2009
NÄKÖ-oppimiskeskus
|
To 20.02.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2009
NÄKÖ-oppimiskeskus
|
To 20.02.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2009
NÄKÖ-oppimiskeskus
|
Pe 21.02.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2009
NÄKÖ-oppimiskeskus
|
Pe 21.02.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPA5010
Digitila
MPA5008 Digitila |
Ma 24.02.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2009
NÄKÖ-oppimiskeskus
|
Ti 25.02.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPA5008
Digitila
MPA5010 Digitila |
Ti 25.02.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB4005
Oppimistila
|
Ma 03.03.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Silmien yhteisnäkö SX00EJ63-3008 |
MPB2009
NÄKÖ-oppimiskeskus
|
Tavoitteet
TIETO
Opiskelija osaa
• kertoa silmien yhteistoiminnan periaatteet ja anatomisen perustan
• kertoa binokulariteetin merkityksen näölle ja sen kehityksen lapsuusiässä
• jaotella binokulariteettihäiriöt ja kertoa häiriöihin johtavat tekijät, oireet ja korjausratkaisut
• jaotella akkommodaatiohäiriöt ja kertoa häiriöihin johtavat tekijät, oireet ja korjausratkaisut
• kertoa yhteisnäköä ja akkommodaatiota mittaavien testien perusperiaatteet
• arvioida binokulariteetti- ja akkommodaatiotutkimustulosten normaaliutta
• laskea tarvittavan prismakorjauksen ja sfäärisen korvauslasin
• Opiskelija osaa hyödyntää englanninkielistä kirjallisuutta alaan liittyvän tiedon etsinnässä. Hän osaa esittää alan osaamistaan englanniksi kirjallisesti ja suullisesti. Hän osaa ohjata asiakasta englannin kielellä näönhuoltoon liittyvissä asioissa. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2.
TAITO
Opiskelija osaa
• arvioida lähinäköä ja akkommodaation toimivuutta
• arvioida silmien lihastasapainoa, mitata foriat ja vergenssit
• arvioida yhteisnäköä, fiksaatiodisparaatiota ja stereonäköä
• kirjata tutkimustulokset ymmärrettävästi ja alan käytäntöjä noudattaen (KANTA, ICD10)
ENGLANNIN KIELI
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä kotimaassa ja ulkomailla, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Hän osaa toimia luontevasti monikulttuurisissa ympäristöissä ottaen huomioon viestintätilanteiden erityispiirteitä ja osallistujien kulttuuriset ja kielelliset lähtökohdat. Opiskelija pystyy hankkimaan ammattialallaan tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti. Opiskelijalla on realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana.
Sisältö
Binokulaarien näkeminen
• Toiminta ja merkitys (hyödyt ja haitat) näkemiselle
• Okulosentrinen ja egosentrinen havaitseminen
• Sensorinen ja motorinen fuusio ja sen kehittyminen
• Korrespondoivat verkkokalvon osat
• Horopteri ja Panumin alue
• Fysiologinen diplopia
• Ristiinmenevät- ja vastaavat kaksoiskuvat
• Summaatio
• Johtava silmä
o havainto- ja suuntajohtava
• Binokulaarinen kilpailu (binocular rivalry)
• Supressio, vuorotteleva näkeminen, kahtenanäkeminen ja konfuusio
Binokulaarisen näkemisen häiriöt
• Epidemiologia
• Oireet
• Syyt epänormaaliin yhteisnäköön
Forioiden tutkiminen
• Peittokoe ja prismasauva
• Dissosiaatiotestit
• Assosiaatiotestit
Fixaatiodisparaatio ja testaaminen
• määritelmä, etiologia, oireet ja tutkiminen (Mallet, Wesson card)
Stereonäkö
• Syvyyden hahmottaminen
• Monokulaariset ja binokulaariset syvyysvihjeet
• Verkkokalvon ei-vastaavat kohdat (retinal disparity)
• Stereokyky ja sen kehittyminen
• Stereotestit ja testaaminen (TNO ja Titmus)
Akkommodaation testaaminen
• Akkommodaatiolaajuus
• Akkommodaatiojousto
• Akkommodaation vaste (lag)
o MEM ja Nott
• Positiivinen ja negatiivinen akkommodaatio (PRA/NRA)
Vergenssien testaaminen
• Positiivinen ja negatiivinen vergenssi (PRK/NRK)
• AC/A suhde
o mitattu (gradient)
o laskennallinen
Heteroforia ja vergenssit
• Luokittelu
• Syyt
• Oireet
• Tutkiminen (Krimsky, Maddox syliterilinssi, Von Graeffe, Schober, Hirsberg/Krimsky, fuusionaaliset reservit NRK/PRK sekä supra/infra
• Liiallinen konvergenssi
• Konvergenssin heikkous
• Liiallinen divergenssi
• Divergenssin heikkous
• Peruseso/exoforia
• Hoito
o Sheard ja Percival
o sfäärinen korvauslasi
Akkommodaatiohäiriöt
• Luokittelu
• Syyt
• Oireet
• Tutkiminen
• Akkommodaatioheikkous
• Liiallinen akkommodaatio
• Akkommodaatio joustonheikkou
• Hoito
ENGLANNIN KIELI
• Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
• Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit alan omissa teksteissä
• Ammattialan tekstikäytänteet ja tekstityypit
• Tiedon hankinta, käsittely, soveltaminen ja välittäminen sekä tieteellisen tiedon lukeminen vieraalla kielellä
• Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
• Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
• Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja omien oppimisstrategioiden kehittäminen
Aika ja paikka
Teorialuentoja on osittain kampuksella ja osittain nettiluentoina (Teams alustalla, luentoja ja työpajoja) sekä käytännönharjoitukset kontaktiopetuksena kampuksella, lukujärjestyksen mukaan.
Opetus annetaan Metropolian Myllypuron kampuksella sekä netissä (Teams)
Opetus lukujärjestyksen mukaisesti.
Opintojaksolle kuuluvat käytännön harjoitukset tehdään ohjatusti annetussa aikataulussa ja järjestyksessä kampuksen harjoitustiloissa. Muita kuin työharjoitteluun liittyviä tehtäviä ja harjoituksia ei voi tehdä työelämän ohjauksessa.
Oppimateriaalit
lmoitetaan opintojakson alkaessa
Kirjallisuus luentomuistiinpanojen lisäksi:
Primary Care Optometry: Anomalies of Binocular Vision, sivut 75-85, Dynaaminen retinoskopia 197-199, Akkommodaatiotestit 231-234, Akkommodaatiohäiriöt 267-268
Borish´s Clinical Refraction: Fusion and Binocularity, sivut 121-156, Accommodation, the pupil, and presbyopia, sivut 93-138
AOA: Care of the patient with Presbyopia
Stidwill and Fletcher 2014: Normal Binocular Vision: Theory, Investigation and Practical Aspects; The Development of Binocular vision p 15-28.
Scheimann, M & Wick, B., Clinical Management of Binocular Vision - Heterophoric, Accommodative, and Eye Movement Disorders 3rd Ed., Lippincott Williams & Wilkins (2008) Chapter 1-2, 12.
Lisää materiaalia löytyy OMA:sta tämän opintojakson työtilasta.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Verkkoluennot ja tapaamiset
Ohjatut harjoitukset
Ohjattu ongelmakeskeinen ryhmä- ja/tai yksilötyö (CASE)
Kirjalliset tehtävät
Moodle -verkkokurssi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei työelämäjaksoa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kuluvan lukukauden 1. periodilla, kaksi erillistä kirjallista tenttiä kampuksella:
1. tentti 21.2.2025: Binokulariteetin kehitys ja sen perusteet, stereonäkö, akkommodaatio ja näköalueet
Uusinnat lukukauden 2. periodilla 2025:
1. uusinta viikolla 13: ma 24.3.- to 27.3. EXAM-järjestelmässä ja
2. uusinta viikolla 18: ma 28.4. - pe 2.5. (tarkista kampuksen aukiolo vapunpäivänä 1.5. aulapalveluista) EXAM-järjestelmässä (sx00ds07 -työelämäjakson jälkeen)
2. tentti 25.2.2025: Binokulariteetin häiriöt, foriat ja reservit, AKA-arvo sekä prisma silmälasimääritys
Uusinnat lukukauden 2. periodilla 2025:
1. uusinta viikolla 13: xx.xx-xx.xx EXAM-järjestelmässä ja
2. uusinta viikolla 19: xx.xx-xx.xx EXAM-järjestelmässä (sx00ds07 -työelämäjakson jälkeen)
CASE Liina Karhu-raportin palautus: 2.3.2025
Englannin suullinen näyttö x..xx.
Kansainvälisyys
ei
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op on noin 27h opiskelijatyötä
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Tekoälyn käytöstä opintojaksolla ohjeistetaan erikseen. Opiskelijan tulee tutustua Metropolian tekoälyohjeistukseen ja noudattaa sitä opintosuorituksissaan.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
ENGLANNIN KIELI
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
ENGLANNIN KIELI
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
ENGLANNIN KIELI
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
ENGLANNIN KIELI
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen luennoille ja näöntutkimusharjoituksiin
Kirjalliset tentit 1 ja 2, yhteensä 60% kokonaisarvosanasta (30% kummastakin)
CASE yksilötyön kirjallinen raportti ja jatkuva arviointi 40% kokonaisarvosanasta
Käytännönharjoitukset tehtyinä ja arvioituina (suullinen palaute harjoitustunneilla)
Käytännön näöntutkimusharjoitusten palautus viimeistään perjantaina 28.2.2025 Myllypuron kampuksen aulapalveluihin opettajan Kajsa Sten nimellä.
Osallistuminen työelämäpäivään xx.xx on palkollinen osuus opintojaksoa
Esitietovaatimukset
Taittovirheen määrittäminen
ENGLANNIN KIELI
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B2.