Edistynyt tutkimusmetodiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000FF64-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2024 - 15.12.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2025 - 13.04.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 120
- Koulutus
- Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
- Opettajat
- Salla Kivelä
- Lotta Kuosmanen
- Vastuuopettaja
- Lotta Kuosmanen
- Ryhmät
-
L1324S6Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
-
S2924S6Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
-
S3124S6Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla, ylempi
- Opintojakso
- S000FF64
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 14.01.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Edistynyt tutkimusmetodiikka S000FF64-3002 |
Zoom
|
Pe 17.01.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Edistynyt tutkimusmetodiikka S000FF64-3002 |
Zoom
|
Ma 10.02.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Edistynyt tutkimusmetodiikka S000FF64-3002 |
Zoom
|
Ti 11.02.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Edistynyt tutkimusmetodiikka S000FF64-3002 |
Zoom
|
Ma 10.03.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Edistynyt tutkimusmetodiikka S000FF64-3002 |
Zoom
|
Ke 12.03.2025 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Edistynyt tutkimusmetodiikka S000FF64-3002 |
Zoom
|
To 13.03.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Edistynyt tutkimusmetodiikka S000FF64-3002 |
Zoom
|
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan tutkimus- ja kehittämisosaamista uuden tiedon tuottamisessa ja toimintatapojen uudistamisessa tulevaisuutta ennakoivissa tutkimus- ja kehittämishankkeissa. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa osaamista asiakaslähtöisten, kestävien ja laadukkaiden tutkimus- ja kehittämishakkeiden suunnittelussa, toteuttamisessa ja kriittisessä arvioinnissa.
Opiskelija osaa valita tutkimus- ja kehittämisprojektin tavoitteiden kannalta sopivat laadulliset tai määrälliset tutkimusmenetelmät tai tarkoitukseen soveltuvat kehittämismenetelmät (määrällinen, laadullinen, tutkimuksellinen kehittäminen, kirjallisuuskatsaukset) ja perustella tekemänsä valinnat. Opiskelija hallitsee systemaattisen tiedonhaun, aineistonkeruun, käsittelyn, analysoinnin menetelmät ja osaa soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämisprosessien vaiheet, tutkimusetiikan ja tietosuojan, ja osaa soveltaa niitä käytännössä tutkimus- ja kehittämismenetelmäkohtaisesti. Opiskelija osaa toteuttaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen ja kehittämistyön käytännössä. Opiskelija osaa raportoida tutkimus- ja kehittämishankkeita.
Sisältö
- Tutkimuksen ja kehittämistoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Määrällisen ja laadullisen tutkimuksen ja kehittämistoiminnan menetelmät
- Aineisto ja aineistonkeruu
- Määrällisen tutkimuksen tilastolliset analyysit, laadullisen aineiston analysointi
- Kehittämistoiminnan aineistojen analysointi
- Tutkimuksen ja kehittämisen eettisyys, luotettavuus ja vaikuttavuus
- Asiantuntijaviestinnän erilaiset muodot tutkimusten ja kehittämistöiden raportoinnissa
Työmuodot
Interaktiivinen kontaktiopetus verkossa (sis. tehtäviä ja keskustelua opetuksen aikana)
Itsenäistä opiskelua ja työskentelyä Moodlessa
Aika ja paikka
WEBINAARIT (linkit lukkarissa)
14.1.2025 klo 14-16 Orientaatio opintojaksoon
17.1.2025 klo 9-12 Laadullinen tutkimus: aineiston kuvailu, laadunarviointi ja sisällönanalyysi
10.2.2025 klo 9-12 Määrällinen tutkimus: aineiston tilastollinen kuvailu ja tilastolliset testit
11.2.2025 klo 9-12 Kehittämistyö: vaiheittainen eteneminen ja aineistot
10.3.2025 klo 9-12 Kirjallisuuskatsaukset
12.3.2025 klo 10-11:30: Esittelyssä valmis opinnäyte
13.3.2025 klo 9-12 Aineistonhallinta ja - suunnitelma
Opintojakso päättyy 13.4.2025
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kaikki opintojaksoon liittyvä materiaali on saatavilla Moodlessa opintojakson alkaessa.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu luennoille osallistumisesta tai tallenteiden katsomisesta, itsenäisestä verkko-opiskelusta sekä Moodlessa tehtävästä kahdeksasta pienemmästä tehtävästä sekä kahdesta laajemmasta tehtävästä.
Sisällön jaksotus
Teemat:
Laadullinen tutkimus
Määrällinen tutkimus
Kirjallisuuskatsaukset
Tutkimuksellinen kehittäminen
Aineistonhallinta
Etiikka
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVIOINTI
Tehtävät 1-7 ja 10, hyväksytty- täydennettävä- hylätty
Tehtävä 8: Aineistonhallintasuunnitelma+ vertaisarviointi, opintojakson kokonaisarvioinnista 30%, arvosana 1-5
Tehtävä 9: Referaatti valitusta tutkimuksesta ja sen menetelmästä + vertaisarviointi, opintojakson kokonaisarvioinnista 70%, arvosana 1-5
Opintojakson kokonaisarviointi tehtävien 8 ja 9 keskiarvojen painotuksen mukaan, arvosanalla 1-5.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.