Nursing of Children and Young People (5 ECTS)
Code: SX00DZ90-3052
General information
- Enrollment
-
02.12.2024 - 24.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
10.02.2025 - 14.03.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Virtual portion
- 2 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus and online
- Unit
- (2019-2024) School of Health Care
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- English
- Seats
- 20 - 45
- Degree programmes
- Nursing (in Finnish)
- Teachers
- Anu Hintikka
- Anu Jokinen
- Lilli Lemmetty
- Teacher in charge
- Anu Hintikka
- Groups
-
SXO24K1ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä A
-
SXO24K1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä B
- Course
- SX00DZ90
Implementation has 27 reservations. Total duration of reservations is 79 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 11.02.2025 time 08:45 - 10:15 (1 h 30 min) |
ETÄNÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052 |
|
Wed 12.02.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
ETÄ:Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052 |
|
Thu 13.02.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052 |
MPA6009
Oppimistila
|
Fri 14.02.2025 time 12:30 - 15:00 (2 h 30 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052 |
MPA6009
Oppimistila
|
Mon 17.02.2025 time 09:15 - 11:45 (2 h 30 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052 |
MPB6023
Oppimistila
|
Wed 19.02.2025 time 08:30 - 10:00 (1 h 30 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052 |
MPA4009
Oppimistila
|
Wed 19.02.2025 time 10:15 - 12:45 (2 h 30 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052 |
MPA4009
Oppimistila
|
Thu 20.02.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052 |
|
Fri 21.02.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Itsenäinen työskentely: Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052 |
|
Mon 24.02.2025 time 08:45 - 11:45 (3 h 0 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052 |
MPA4009
Oppimistila
|
Mon 24.02.2025 time 12:30 - 15:45 (3 h 15 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052 |
MPA4009
Oppimistila
|
Thu 27.02.2025 time 12:30 - 15:45 (3 h 15 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052 |
MPA4009
Oppimistila
|
Thu 27.02.2025 time 16:15 - 17:15 (1 h 0 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052, Lasten ja nuorten hoitotyö (bilingual) SX00DZ90-3054 |
MPB4007
Lastenhoitotyö 1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2 |
Mon 03.03.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
R5: Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052, Lasten ja nuorten hoitotyö (bilingual) SX00DZ90-3054 |
MPB4007
Lastenhoitotyö 1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2 |
Mon 03.03.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
R5: Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052, Lasten ja nuorten hoitotyö (bilingual) SX00DZ90-3054 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Tue 04.03.2025 time 08:45 - 11:45 (3 h 0 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052 |
MPB4005
Oppimistila
|
Tue 04.03.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
R3: Nursing of Children and Young People (bilingual) SX00DZ90-3054, Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052 |
MPB4007
Lastenhoitotyö 1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2 |
Tue 04.03.2025 time 16:15 - 19:30 (3 h 15 min) |
R3: Nursing of Children and Young People (bilingual) SX00DZ90-3054, Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052 |
MPB4007
Lastenhoitotyö 1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2 |
Wed 05.03.2025 time 16:15 - 19:30 (3 h 15 min) |
R4: Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052, Nursing of Children and Young People (bilingual) SX00DZ90-3054 |
MPB4007
Lastenhoitotyö 1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2 |
Thu 06.03.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052 |
MPB4024
Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4022 Reflektointitila |
Thu 06.03.2025 time 16:15 - 19:30 (3 h 15 min) |
R4: Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052, Nursing of Children and Young People (bilingual) SX00DZ90-3054 |
MPB4007
Lastenhoitotyö 1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2 |
Mon 10.03.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
R1: Nursing of Children and Young People (bilingual) SX00DZ90-3054, Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052 |
MPB4007
Lastenhoitotyö 1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2 |
Mon 10.03.2025 time 16:15 - 19:30 (3 h 15 min) |
R 2: Nursing of Children and Young People (bilingual) SX00DZ90-3054, Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052 |
MPB4007
Lastenhoitotyö 1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2 |
Tue 11.03.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052 |
MPA5025
Oppimistila
|
Wed 12.03.2025 time 12:30 - 15:45 (3 h 15 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052 |
MPB4024
Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4022 Reflektointitila |
Thu 13.03.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
R1: Nursing of Children and Young People (bilingual) SX00DZ90-3054, Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052 |
MPB4007
Lastenhoitotyö 1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2 |
Thu 13.03.2025 time 16:15 - 19:30 (3 h 15 min) |
R2: Nursing of Children and Young People (bilingual) SX00DZ90-3054, Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052 |
MPB4007
Lastenhoitotyö 1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2 |
Objective
Students
- understand the ethical, pedagogical and methodological standpoint of patient education
- can plan, implement and evaluate patient education in a family-oriented way in cooperation with other experts
- understand the significance of illness and various care environments to a child, a young person and his/her family and are able to support and promote the health and wellbeing of families with children
- can plan, implement and evaluate the nursing of children and young persons bearing in mind the principles of nursing and ethical questions related to their care
Content
- ethical, pedagogical and methodological standpoint of patient education
- principles of nursing and ethics in nursing of children and young persons
- development and growth of children and young persons
- supporting the child, young person and families as well as the patient education process in nursing care
- principal methods for nursing of children and young persons
- the family-oriented nursing process of children and young persons with acute or long-term illnesses
- key questions related to nursing of children and young persons and the most common illnesses of children and young persons
Location and time
Feb 10th- March 14th 2025, Myllypuro Campus
Materials
Learning material in Moodle
Storvik-Sydänmaa S ym 2012; 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.
Lapsen psykomotorinen kehitys eri ikäkausina s. 18-28
Kehitysvammaisuus ja kehityshäiriöt s. 48-59
Leikki lapsen kehityksen tukena s. 62-66
Lapsi ja nuori potilaana s. 79-81
Perhehoitotyö s. 84-88
Vitaalielintoiminnot ja niiden seuranta s. 92-95
Lapsen kivun hoito s. 99-105
Neste- ja lääkehoito s. 107-113
Lapsen ja perheen ohjaaminen s. 118-121
Lapsen elvytys s. 124-132
Kuume s. 137-140
Infektiotauteja sairastavan lapsen hoitotyö s. 141-149
Diabetesta sairastavan lapsen hoitotyö s. 203-213
Allergia ja astma s. 214-225
Lasten reuma s. 226-234
Muistakin lasten hoitotyön kirjoista vastaavilla otsikoilla olevat luvut käyvät.
Storvik-Sydänmaan ym. (2019) kirjaan pääset täältä:
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.284809
Samanaikaisesti tätä e-kirjaa pystyy lukemaan max. 10 opiskelijaa, laina-ajaksi voi valita 1 päivän tai 7 päivää kerrallaan. Opiskelija voi halutessaan tehdä myös varauksen Ellibsissä.
Lapsen tutkiminen ABCDE- luokituksen mukaan: https://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/21/99/796/sll362017-1933.pdf
PEWS-pisteet: https://fioca.fi/pews-lasten-aikaisen-varoituksen-pisteytysjarjestelma/
Hotus-hoitosuositus: Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa (2015)
Hotus-hoitosuositus: Perheessä tapahtuvan lapsen kaltoinkohtelun riskiolojen tunnistaminen (2022).
The Material provided by the teacher, i.e. Current Care Guidelines (Duodecim & HOTUS)
Teaching methods
Flipped learning
Mode of delivery face-to-face
Interactive lecture
Cooperative learning,
Small group work
Guided assigments
Virtual learning
Independent study
Preclinicals
Simulation
Employer connections
Dosage calculation need to be passed before clinical practice.
Exam schedules
The course exam is open in EXAM March 14th-29th
Retake 1 April 14th-26th
Retake 2 May 12th-24th
Dosage calculation test is in EXAM
Feb 12th-19th 2025
Retake 1 Feb 20th-27th 2025
Retake 2 Feb 28th- March 7th 2025
International connections
N/A
Completion alternatives
N/A
Student workload
1 cr= 27 h
Contact teaching 135 h Independent study, guidence and tests.
Content scheduling
More information in Moodle.
Further information
Moodle opens 11th Feb at 9 am, key is Muksut25
Attendance:
Compulsory participation in orientation, preclinicals, simulation, small group work seminar and physiological development. Theory teaching is highly preferred.
Additional information:
Earlier studies can be replaced (recognition of prior learning, AHOT) by contacting the tutor teacher. Decision need to be completed one month before the course.
Accepted decision of longer time in an exam need to be informed for the contact teacher before the start of the course.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"
Assessment methods and criteria
Dosage Calculation pass/fail
Independent assignments pass/fail
Small group work pass/fail
Small group work seminar pass/fail
Preclinicals pass/fail
Simulations pass/fail
Exam 0-5
Qualifications
Medical Nursing Competence.
Surgical nursing Competence.