Skip to main content

Nursing of Children and Young People (5 ECTS)

Code: SX00DZ90-3052

General information


Enrollment
02.12.2024 - 24.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.02.2025 - 14.03.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Virtual portion
2 ECTS
Mode of delivery
On-campus and online
Unit
(2019-2024) School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
English
Seats
20 - 45
Degree programmes
Nursing (in Finnish)
Teachers
Anu Hintikka
Anu Jokinen
Lilli Lemmetty
Teacher in charge
Anu Hintikka
Groups
SXO24K1A
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä A
SXO24K1B
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä B
Course
SX00DZ90

Implementation has 27 reservations. Total duration of reservations is 79 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 11.02.2025 time 08:45 - 10:15
(1 h 30 min)
ETÄNÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052
Wed 12.02.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
ETÄ:Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052
Thu 13.02.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052
MPA6009 Oppimistila
Fri 14.02.2025 time 12:30 - 15:00
(2 h 30 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052
MPA6009 Oppimistila
Mon 17.02.2025 time 09:15 - 11:45
(2 h 30 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052
MPB6023 Oppimistila
Wed 19.02.2025 time 08:30 - 10:00
(1 h 30 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052
MPA4009 Oppimistila
Wed 19.02.2025 time 10:15 - 12:45
(2 h 30 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052
MPA4009 Oppimistila
Thu 20.02.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052
Fri 21.02.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Itsenäinen työskentely: Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052
Mon 24.02.2025 time 08:45 - 11:45
(3 h 0 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052
MPA4009 Oppimistila
Mon 24.02.2025 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052
MPA4009 Oppimistila
Thu 27.02.2025 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052
MPA4009 Oppimistila
Thu 27.02.2025 time 16:15 - 17:15
(1 h 0 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052, Lasten ja nuorten hoitotyö (bilingual) SX00DZ90-3054
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
Mon 03.03.2025 time 08:45 - 12:00
(3 h 15 min)
R5: Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052, Lasten ja nuorten hoitotyö (bilingual) SX00DZ90-3054
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
Mon 03.03.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
R5: Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052, Lasten ja nuorten hoitotyö (bilingual) SX00DZ90-3054
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
Tue 04.03.2025 time 08:45 - 11:45
(3 h 0 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052
MPB4005 Oppimistila
Tue 04.03.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
R3: Nursing of Children and Young People (bilingual) SX00DZ90-3054, Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
Tue 04.03.2025 time 16:15 - 19:30
(3 h 15 min)
R3: Nursing of Children and Young People (bilingual) SX00DZ90-3054, Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
Wed 05.03.2025 time 16:15 - 19:30
(3 h 15 min)
R4: Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052, Nursing of Children and Young People (bilingual) SX00DZ90-3054
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
Thu 06.03.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052
MPB4024 Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4022 Reflektointitila
Thu 06.03.2025 time 16:15 - 19:30
(3 h 15 min)
R4: Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052, Nursing of Children and Young People (bilingual) SX00DZ90-3054
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
Mon 10.03.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
R1: Nursing of Children and Young People (bilingual) SX00DZ90-3054, Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
Mon 10.03.2025 time 16:15 - 19:30
(3 h 15 min)
R 2: Nursing of Children and Young People (bilingual) SX00DZ90-3054, Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
Tue 11.03.2025 time 08:45 - 12:00
(3 h 15 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052
MPA5025 Oppimistila
Wed 12.03.2025 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052
MPB4024 Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4022 Reflektointitila
Thu 13.03.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
R1: Nursing of Children and Young People (bilingual) SX00DZ90-3054, Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
Thu 13.03.2025 time 16:15 - 19:30
(3 h 15 min)
R2: Nursing of Children and Young People (bilingual) SX00DZ90-3054, Lasten ja nuorten hoitotyö (kaksikielinen toteutus) SX00DZ90-3052
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
Changes to reservations may be possible.

Objective

Students
- understand the ethical, pedagogical and methodological standpoint of patient education
- can plan, implement and evaluate patient education in a family-oriented way in cooperation with other experts
- understand the significance of illness and various care environments to a child, a young person and his/her family and are able to support and promote the health and wellbeing of families with children
- can plan, implement and evaluate the nursing of children and young persons bearing in mind the principles of nursing and ethical questions related to their care

Content

- ethical, pedagogical and methodological standpoint of patient education
- principles of nursing and ethics in nursing of children and young persons
- development and growth of children and young persons
- supporting the child, young person and families as well as the patient education process in nursing care
- principal methods for nursing of children and young persons
- the family-oriented nursing process of children and young persons with acute or long-term illnesses
- key questions related to nursing of children and young persons and the most common illnesses of children and young persons

Location and time

Feb 10th- March 14th 2025, Myllypuro Campus

Materials

Learning material in Moodle

Storvik-Sydänmaa S ym 2012; 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.

Lapsen psykomotorinen kehitys eri ikäkausina s. 18-28
Kehitysvammaisuus ja kehityshäiriöt s. 48-59
Leikki lapsen kehityksen tukena s. 62-66
Lapsi ja nuori potilaana s. 79-81
Perhehoitotyö s. 84-88
Vitaalielintoiminnot ja niiden seuranta s. 92-95
Lapsen kivun hoito s. 99-105
Neste- ja lääkehoito s. 107-113
Lapsen ja perheen ohjaaminen s. 118-121
Lapsen elvytys s. 124-132
Kuume s. 137-140
Infektiotauteja sairastavan lapsen hoitotyö s. 141-149
Diabetesta sairastavan lapsen hoitotyö s. 203-213
Allergia ja astma s. 214-225
Lasten reuma s. 226-234

Muistakin lasten hoitotyön kirjoista vastaavilla otsikoilla olevat luvut käyvät.

Storvik-Sydänmaan ym. (2019) kirjaan pääset täältä:
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.284809

Samanaikaisesti tätä e-kirjaa pystyy lukemaan max. 10 opiskelijaa, laina-ajaksi voi valita 1 päivän tai 7 päivää kerrallaan. Opiskelija voi halutessaan tehdä myös varauksen Ellibsissä.

Lapsen tutkiminen ABCDE- luokituksen mukaan: https://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/21/99/796/sll362017-1933.pdf

PEWS-pisteet: https://fioca.fi/pews-lasten-aikaisen-varoituksen-pisteytysjarjestelma/

Hotus-hoitosuositus: Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa (2015)
Hotus-hoitosuositus: Perheessä tapahtuvan lapsen kaltoinkohtelun riskiolojen tunnistaminen (2022).



The Material provided by the teacher, i.e. Current Care Guidelines (Duodecim & HOTUS)

Teaching methods

Flipped learning
Mode of delivery face-to-face
Interactive lecture
Cooperative learning,
Small group work
Guided assigments
Virtual learning
Independent study
Preclinicals
Simulation

Employer connections

Dosage calculation need to be passed before clinical practice.

Exam schedules

The course exam is open in EXAM March 14th-29th
Retake 1 April 14th-26th
Retake 2 May 12th-24th

Dosage calculation test is in EXAM
Feb 12th-19th 2025
Retake 1 Feb 20th-27th 2025
Retake 2 Feb 28th- March 7th 2025

International connections

N/A

Completion alternatives

N/A

Student workload

1 cr= 27 h

Contact teaching 135 h Independent study, guidence and tests.

Content scheduling

More information in Moodle.

Further information

Moodle opens 11th Feb at 9 am, key is Muksut25
Attendance:
Compulsory participation in orientation, preclinicals, simulation, small group work seminar and physiological development. Theory teaching is highly preferred.

Additional information:
Earlier studies can be replaced (recognition of prior learning, AHOT) by contacting the tutor teacher. Decision need to be completed one month before the course.

Accepted decision of longer time in an exam need to be informed for the contact teacher before the start of the course.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"

Assessment methods and criteria

Dosage Calculation pass/fail

Independent assignments pass/fail

Small group work pass/fail
Small group work seminar pass/fail

Preclinicals pass/fail

Simulations pass/fail

Exam 0-5

Qualifications

Medical Nursing Competence.
Surgical nursing Competence.

Go back to top of page