Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DZ93-3054
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
17.03.2025 - 18.04.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Marianne Sipilä
- Elina Puikkonen
- Anu Jokinen
- Vastuuopettaja
- Marianne Sipilä
- Ryhmät
-
SXO24K1ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä A
-
SXO24K1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä B
-
SXO24S1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä B
-
SXO24S1ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä A
- Opintojakso
- SX00DZ93
Toteutuksella on 18 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 65 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 18.03.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3054 |
MPC4001
Oppimistila
|
Ke 19.03.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3054 |
MPA4009
Oppimistila
MPA6012 Oppimistila |
Pe 21.03.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3054 |
MPA4009
Oppimistila
|
Pe 21.03.2025 klo 12:45 - 14:15 (1 t 30 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3054 |
MPA4009
Oppimistila
|
Ti 25.03.2025 klo 10:15 - 13:00 (2 t 45 min) |
R1: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3054 |
MPB4005
Oppimistila
|
Ti 25.03.2025 klo 13:45 - 16:30 (2 t 45 min) |
R2: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3054 |
MPB4005
Oppimistila
|
Ke 26.03.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
R3: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3054 |
MPB4005
Oppimistila
|
To 27.03.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3054 |
MPA5018
Oppimistila
|
Pe 28.03.2025 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3054 |
MPA5018
Oppimistila
|
Ma 31.03.2025 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
ETÄ: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3054 |
ZOOM
|
Ti 01.04.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3054 |
MPB6023
Oppimistila
|
To 03.04.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3054 |
MPB6023
Oppimistila
|
Pe 04.04.2025 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
RA: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3054 |
MPB6005
Oppimistila
|
Pe 04.04.2025 klo 12:15 - 15:30 (3 t 15 min) |
RB: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3054 |
MPB5010
Oppimistila
|
Ti 08.04.2025 klo 12:15 - 15:30 (3 t 15 min) |
R3: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3054 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4021 Reflektointitila |
Pe 11.04.2025 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
R1: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3054 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4023 Reflektointitila |
Pe 11.04.2025 klo 12:15 - 15:30 (3 t 15 min) |
R2: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3054 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4023 Reflektointitila |
Ke 16.04.2025 klo 08:45 - 16:00 (7 t 15 min) |
Itsenäinen opiskelu: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3054 |
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kuvata hoidollisen vuorovaikutuksen sisällön, käytänteet, elementit sekä näiden merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä asiakkaan/potilaan ja hänen läheistensä kanssa erilaisissa kulttuuri- ja toimintaympäristöissä ja ymmärtää niiden merkityksen
- osaa potilaslähtöisen ja läheiset osallistavan mielenterveys - ja päihdehoitotyön suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin teoreettiset perusteet ja saa valmiudet soveltaa teoriatietoa erilaisissa toimintaympäristöissä
- osaa kertoa mielenterveyden, mielenterveyden häiriöiden ja psykiatristen sairauksien sekä päihderiippuvuuden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen ja hänen läheistensä hyvinvointiin
- osaa tunnistaa ja pohtia mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiä ongelmia
- osaa selittää terveyttä edistävän, häiriöitä ehkäisevän ja voimavaralähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet
- osaa selittää mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoitotyön (psykososiaaliset auttamismenetelmät, lääkehoito) suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin teoreettiset perusteet
- osaa kuvata akuutissa kriisissä olevan ihmisen tukemisen perusteet
- osaa päihdehoitotyön varhaisen puuttumisen ja puheeksioton keskeiset menetelmät
- osaa selittää ihmisen kehityksen eri vaiheet
- tuntee mielenterveys - ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän
- ymmärtää mielenterveyslain keskeisen sisällön ja merkityksen yksilölle
Sisältö
- perustiedot keskeisimmistä mielenterveyshäiriöistä ja psykiatrisista sairauksista
- perustiedot riippuvuutta aiheuttavista aineista (alkoholi, tupakkatuotteet ja huumeet) ja päihdeongelmista
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät ja vuorovaikutuksen keskeiset sisällöt
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön etiikka ja keskeinen lainsäädäntö
- monikulttuurisuus mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- lääkehoito mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- päihdehoitotyön varhaisen puuttumisen ja puheeksioton keskeiset menetelmät
- perustiedot kriisipsykologiasta
- perustiedot kehityspsykologiasta
- viitekehyksenä toipumisorientaatio
Aika ja paikka
Viikot 12-16
Oppimateriaalit
Suomeksi
Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C. 2017.Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (saatavana sähköisesti Metropolian kirjastosta)
Lönnqvist J., Henriksson M & Marttunen M. 2017 Psykiatria. Duodecim. (saatavana sähköisesti Metropolian kirjastosta)
Psykiatrian Käypä hoito –suositukset
Päihdelääketieteen Käypä hoito -suositukset
Lastenpsykiatrian Käypä hoito–suositukset
Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (saatavana sähköisesti Metropolian kirjastosta)
Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013. Toimintaohje perhe-ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja tehneiden hoitotilanteissa. https://www.julkari.fi/handle/10024/110832
sekä
Keltikangas-Järvinen, L. (2006). Ympäristö vai perimä–psykologian pitkä tie tasapainoiseen ihmiskäsitykseen. Tieteessä tapahtuu, 24(2).
Pesonen, A. (2010). Varhainen vuorovaikutus on suotuisan psyykkisen kehityksen edellytys. Duodecim, 126, 515-20.
Saari, S. (2012), muutkin painokset käyvät). Kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kriisit ja niistä selviytyminen. Otava. s. 13-73 (traumaattiset tapahtumat, uhrit ja käsittelyprosessi) ja 142-149 (psyykkinen ensiapu).
Sinkkonen, J. (2004). Kiintymyssuhdeteoria–tutkimuslöydöksistä käytännön sovelluksiin. Duodecim, 120(15), 1866-1873.
Lista muusta suositellusta oppimateriaalista annetaan orientaatiotunnilla ja opetuksen yhteydessä.
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät:
Aktivoiva luento
Harjoitteet (vuorovaikutus), simulaatio.
Verkko-opetusta (Moodle).
Käänteinen oppiminen (ennakkoon luettava materiaali ja valmistautuminen tunnille, ns. dialogitentit).
Tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdolliset asiantuntijavierailut
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lääkelaskukoe on orientaatiotunnin yhteydessä.
Lääkelaskukokeen uusinnat (2 kertaa) mahdollistetaan opintojakson aikana Examissa.
Tentti pidetään opintojakson viimeisellä viikolla.
Uusintatentit: Exam-tentti aikaisintaan noin 1 kk varsinaisen tentin jälkeen.
Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran. Uusinnassa ja arvosanan korottamisessa noudatetaan samoja arviointikriteereitä ja -periaatteita kuin varsinaisessa opintosuorituksessa. Uusimis- tai korotusmahdollisuus ei koske toteutusten osia, jollei tieto uusimismahdollisuudesta ole kirjattu opintojakson toteutussuunnitelmaan. (Tutkintosääntö)
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa 27h opiskelijan työtä, 5op=135h.
(kokonaisuus on 15 x 27 t = 405 t)
Lisätietoja opiskelijoille
Suomeksi
Edeltävät opinnot:
Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 ja 2 , lääkehoito 1 tulee olla tehtynä ennen opintojakson alkua.
Läsnäolo orientaatiotunneilla on pakollinen.
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja työskentelyyn.
Mahdolliset poissaolot tulee korvata erikseen sovittavalla tavalla.
Verkko-opintojen hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivisesta osallistumista ja osatehtävien suorittamista sovitusti.
Psykologian osuus (1 op) koostuu ennakkotehtävistä Moodlessa, kahdesta lähitapaamisesta, sekä osaamisen osoittamisesta joko tentissä ja/tai dialogitentissä. Psykologian osuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista työskentelyyn Moodlessa ja tenttien hyväksyttyä suorittamista.
Jos opiskelija ei saa tehtyä toteutuksella olevia tehtäviä määräpäivään mennessä, niin hän ilmoittautuu uudelle toteutukselle ja aloittaa opiskelun alusta. Keskeneräisiä suorituksia ei siirretä toteutukselta toiselle.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
AHOT: Osa-AHOT päätös on oltava ennen opintojaksolle osallistumista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Opiskelijoille järjestetään orientaationtunnin jälkeen tilaisuus, jossa heidän tulee esittää AHOT päätös, ja jossa sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa. Opintojakson alettua osa-AHOT tai HOPS opiskelijoita ei voida enää hyväksyä opintojaksolle.
Hoitotyön viitekehyksenä on Recovery (toipumisorientaatio), jonka keskiössä ovat merkityksellinen elämä, identiteetti ja toivo, toipujan osallisuus ja ihmissuhteet sekä voimaantuminen (empowerment).
Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Tekoälyn käyttö:
Opintojakson tehtävässä voi käyttää tekoälyä, mutta opiskelijan tulee ilmoittaa sen käyttö selkeästi. Opintojakson tentti tulee tehdä ilman tekoälyn apua. Opiskelijan tulee käyttää tentissä vain omia tietojaan, ymmärrystään ja taitojaan. Tekoälyn käyttö tentissä tai käytön ilmoittamatta jättäminen tehtävissä käsitellään vilppiepäilynä Metropolian kurinpidollisten asioiden käsittelyohjeen mukaisesti.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Lääkelaskukoe (hyväksytty-hylätty)
Verkkotehtävät ja itsenäiset tehtävät (100%)
Arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Opintojakson arvosana (hyl/1-5) perustuu tenttiin.
Opintojakson tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa opintojakson kokonaisarvosanaa laskevasti
Esitietovaatimukset
Kliinisen hoitotyön perusteiden osaaminen.
Lääkehoidon perusteiden osaaminen.