Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FP47-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 18.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.08.2025 - 19.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 24
- Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Sari Helenius
- Emma Salomaa
- Kaisa Hartikainen
- Vastuuopettaja
- Kaisa Hartikainen
- Ryhmät
-
SXF24S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00FP47
Toteutuksella on 16 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 38 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 25.08.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Lähiopetus Ruotsi / Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3009 |
MPA5023
Oppimistila
|
Ma 01.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Lähiopetus Ruotsi / Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3009 |
MPA5023
Oppimistila
|
Ma 08.09.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Lähiopetus Ruotsi / Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3009 |
MPB6008
Oppimistila
|
Ma 15.09.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Lähiopetus Ruotsi / Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3009 |
MPA5025
Oppimistila
|
Ma 22.09.2025 klo 12:30 - 14:30 (2 t 0 min) |
Lähiopetus Ruotsi / Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3009 |
MPA5025
Oppimistila
|
Ma 29.09.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Lähiopetus Ruotsi / Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3009 |
MPA5025
Oppimistila
|
Pe 10.10.2025 klo 09:00 - 11:15 (2 t 15 min) |
Kirjallinen tentti Ruotsi / Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3009 |
MPA5025
Oppimistila
|
Ti 28.10.2025 klo 13:00 - 14:00 (1 t 0 min) |
Pienryhmätyöskentelyä: Asiakaslähtöisyys SX00FP47-3004 |
|
Ke 29.10.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Asiakaslähtöisyys SX00FP47-3004, SX00FP47-3009 |
MPA4010
Oppimistila
MPA4018 Oppimistila |
Ke 29.10.2025 klo 13:00 - 14:00 (1 t 0 min) |
Pienryhmätyöskentelyä: Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3004, Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3009 |
|
Ke 12.11.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Asiakaslähtöisyys SX00FP47-3004, SX00FP47-3009 |
MPA3015
Oppimistila
MPA2007 Oppimistila |
Ke 12.11.2025 klo 13:00 - 14:00 (1 t 0 min) |
Pienryhmätyöskentelyä: Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3004, Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3009 |
|
Pe 21.11.2025 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
Pienryhmätyöskentelyä: Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3004, Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3009 |
|
Ma 24.11.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Asiakaslähtöisyys SX00FP47-3004, SX00FP47-3009 |
MPA3015
Oppimistila
MPA2007 Oppimistila |
Ma 01.12.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Asiakaslähtöisyys SX00FP47-3004, SX00FP47-3009 |
MPA3015
Oppimistila
MPA2007 Oppimistila |
Ma 01.12.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
Pienryhmätyöskentelyä: Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3004, Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3009 |
Tavoitteet
Työelämän ruotsi 3 op
Opiskelija osaa viestiä oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Opiskelija osaa palvella, ohjata ja neuvoa asiakkaita ja asiakasryhmiä ruotsin (suomen) kielellä suullisesti ja kirjallisesti omalla ammattialallaan.
Opiskelija osaa käyttää oman ammattialansa suullisissa ja kirjallisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa tarvittavaa keskeistä ruotsin (suomen) kielen sanastoa ja fraseologiaa.
Opiskelija osaa hankkia oman alan tietoa eri ruotsinkielisistä (suomenkielisistä) lähteistä ja soveltaa sitä työelämän vuorovaikutustilanteissa.
Asiakaslähtöisyys 2 op
Opiskelija ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen ja asiakaslähtöisen toiminnan periaatteet.
Opiskelija tunnistaa asiakkaan ja potilaan oikeudelliset, osallisuuteen ja valinnanvapauteen liittyvät eettiset ja lainsäädännölliset lähtökohdat.
Opiskelija ymmärtää moniammatillisen ja monialaisesti toteutuvan yhteistyön merkityksen asiakaslähtöisyyden toteutumisen edellytyksenä ja omaa valmiudet yhteistyöhön.
Opiskelija ymmärtää tavoitteellisen, dialogisen, asiakkaan ja potilaan osallisuutta ja voimavaroja vahvistavan yhteistyösuhteen merkityksen asiakkaan ja potilaan hoidossa.
Sisältö
Työelämän ruotsi 3 op
- Ammattialan keskeiset suulliset ja kirjalliset työelämän vuorovaikutustilanteet ruotsiksi (suomeksi)
- Ammattialan keskeiset suulliset ja kirjalliset työtehtävät Suomessa ja Pohjoismaissa
- Ammattialan keskeinen sanasto ja fraseologia ruotsiksi (suomeksi)
- Oman alan ruotsinkielisten (suomenkielisten) lähteiden käyttö suullisesti ja kirjallisesti
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja tavoitteellinen kehittäminen
- Osaamisen suullinen ja kirjallinen näyttö
Asiakaslähtöisyys 2 op
- Asiakaslähtöisyys käsitteenä ja asiakaslähtöisen toiminnan periaatteet
- Asiakkaan ja potilaan asemaa ja oikeuksia säätelevä lainsäädäntö ja eettinen arvoperusta
- Moniammatillinen ja monialainen yhteistyö ja verkostot asiakkaan ja potilaan hoidossa
- Dialogisen vuorovaikutussuhteen edellytykset
Työmuodot
Luennot ja yhteiskeskustelut
Aktivoivat tehtävät
Itsenäinen opiskelu
Moodle oppimistehtävät
Pari- ja ryhmätyöskentely
Aika ja paikka
Opetuskerrat julkaistaan lukujärjestyksessä. Orientaatiossa käydään oppimistehtävien ja opetuksen aikataulut.
Osa luennoista voidaan järjestää etäyhteyden välityksellä. Opiskelijalla on oltava asianmukaiset laitteet, mikrofoni ja kamera kunnossa.
Opintojaksoon sisältyy ruotsin kielen suullista harjoittelua Myllypuron kampuksella.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali annetaan orientaatiokerralla.
Ruotsin tunneilla käytettävä materiaali jaetaan Moodle-alustalta.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ruotsi: Aiempien korkeakouluopintojen perusteella voi hakea hyväksilukua e-AHOT-hakemuksella. Jos opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia tai hänen koulusivistyskielensä on ruotsi, suorittaa hän suomi toisena kielenä -opinnot (S2).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen harjoittelu innovaatiokeskittymässä. Mahdollinen työelämäyhteistyö.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ajankohdat ilmoitetaan ensimmäisellä opetuskerralla.
Ruotsin kirjallinen tentti 10.10. klo 9.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, joka vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Opintojakso edellyttää opiskelijalta opiskelun aikatauluttamista.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Oppimistehtävät tulee palauttaa määräaikaan mennessä. Opintojaksoa ei arvioida, mikäli tehtävät palautetaan määräajan jälkeen. Tällöin opiskelijan on ilmoittauduttava seuraavan lukukauden toteutukseen.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla
Tekoälyn käytöstä arvioitavissa oppimistehtävissä ohjeistetaan erikseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen osuus arvioidaan numeerisesti (0-5). Arviointikriteerit käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla.
Asiakaslähtöisyyden tehtävät arvioidaan asteikolla HYV/HYL
Opintojakso arvioidaan kokonaisuutena asteikolla HYV/HYL
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen