Siirry suoraan sisältöön

Ihmisyksilön kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00ER06-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2025 - 23.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anou Londesborough
Sanna-Mari Manninen
Eeva Tawast
Leena Suojanen
Sandra Rinne
Jonna Heimonen
Vastuuopettaja
Sandra Rinne
Ryhmät
SXF22S1
Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00ER06

Toteutuksella on 18 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 51 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ma 13.01.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Ihmisyksilön kehitys SX00ER06-3002
MPA6010 Oppimistila
Ti 14.01.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Ihmisyksilön kehitys SX00ER06-3002
MPA6008 Oppimistila
Ke 15.01.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Ihmisyksilön kehitys SX00ER06-3002
MPA2029 Vuorovaikutusluokka
Ti 21.01.2025 klo 12:45 - 15:15
(2 t 30 min)
Ihmisyksilön kehitys SX00ER06-3002
MPA4008 Oppimistila
Ke 22.01.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Ihmisyksilön kehitys SX00ER06-3002
MPA6011 Oppimistila
Pe 24.01.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
itsenäinen opiskelu (ehdotettu aika): embryologian 2. verkkotentti
Ma 27.01.2025 klo 09:30 - 11:45
(2 t 15 min)
Ihmisyksilön kehitys SX00ER06-3002
MPA6008 Oppimistila
MPA6019 Oppimistila
Ke 29.01.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Ihmisyksilön kehitys SX00ER06-3002
MPC5011 Oppimistila
Pe 31.01.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
itsenäinen opiskelu (ehdotettu aika): embryologian 3. verkkotentti
Ma 03.02.2025 klo 16:00 - 18:30
(2 t 30 min)
ETÄ: Gerontologia ja geriatria 1 / Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00EE58-3011, Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00EE58-3012, Ihmisyksilön kehitys SX00ER06-3002

Ke 05.02.2025 klo 16:00 - 18:30
(2 t 30 min)
ETÄ: Gerontologia ja geriatria 2 / Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00EE58-3011, Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00EE58-3012, Ihmisyksilön kehitys SX00ER06-3002

Ma 24.02.2025 klo 16:00 - 18:30
(2 t 30 min)
PERUTTU SAIRASTUMISEN TAKIA. ETÄ: Gerontologia ja geriatria 3 / Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00EE58-3011, Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00EE58-3012, Ihmisyksilön kehitys SX00ER06-3002

Ke 05.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Ihmisyksilön kehitys SX00ER06-3002
MPA2029 Vuorovaikutusluokka
Ma 17.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Ihmisyksilön kehitys SX00ER06-3002
MPA5027 Oppimistila
Ke 19.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Ihmisyksilön kehitys SX00ER06-3002
MPC4011 Oppimistila
Ke 19.03.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Ihmisyksilön kehitys SX00ER06-3002
MPC4011 Oppimistila
Ti 08.04.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ihmisyksilön kehitys SX00ER06-3002
MPB2025b Manuaalinen terapia 3b
Ti 15.04.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ihmisyksilön kehitys SX00ER06-3002
MPB2025b Manuaalinen terapia 3b
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Embryologia:
Opiskelija osaa kuvata embryologian keskeiset tapahtumat organogeneesivaiheen loppuun. Hän osaa selittää elimistön kehityksen tapahtumat ja periaatteet.

Lapsen fyysinen kehitys:
Opiskelija pystyy fysiologisen kehitystietämyksen perusteella näkemään toiminnallisia yhteyksiä ja niiden vaikutusta kehoon. Opiskelija osaa soveltaa tätä tietoa itsenäisesti hoitokäytäntöönsä.

Obstetriikka ja gynekologia:
Opiskelija tuntee lantion alueen rakenteen ja toiminnan poikkeavuudet ja toiminnalliset häiriöt. Opiskelija tunnistaa ja määrittelee kuukautiskiertoon, naistentauteihin, raskauteen, synnytykseen ja vaihdevuosiin liittyvät keskeisimmät häiriöt sekä niiden hoitokäytäntöjä. Opiskelija tunnistaa gynekologisen tuntemuksen perusteella toiminnallisia yhteyksiä ja pystyy soveltamaan tätä tietoa itsenäisesti omaan hoitokäytäntöönsä. Opiskelija tunnistaa raskauden ja synnytyksen tuomat muutokset ja niiden vaikutukset kehoon.

Gerontologia ja geriatria:
Opiskelija tuntee ihmisen vanhenemiseen liittyvät muutokset elimistössä, tunnistaa keskeiset sairaudet ja osaa kuvailla niiden ennaltaehkäisyä ja hoitomahdollisuuksia.

Kehityspsykologia:
Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää ihmisen kehityksen kokonaisvaltaisena yksilöllisenä prosessina sekä osa-alueittain, tunnistaa ihmisen eri elämänvaiheet, kehitystehtävät ja mahdolliset kehitykselliset kriisit. Hän osaa arvioida kriisien tai poikkeavan kehityksen merkityksen asiakkaan kokonaistilanteessa erilaisten psykologisten ihmiskuvien kautta.

Sisältö

Embryologia:
Hedelmöitys, blastokystin muodostuminen, gastrulaatio, alkiolevyn muodostuminen, neurulaatio ja organogeneesi. Solujen välisen vuorovaikutuksen merkitys kehityksen ohjaajana. Selkärangan ja ääreishermoston jaokkeisuus. Luuston, lihaksiston ja sidekudoskalvojen (faskia) ja ruumiinontelon rakenteiden kehityksen pääpiirteet. Sikiön kehitys.
Lapsen fyysinen kehitys:
Lapsen kehitysvaiheet, toiminnalliset yhteydet ja häiriöt.
Obstetriikka ja gynekologia:
Lantion alueen rakenteen ja toiminnan poikkeavuudet, toiminnalliset häiriöt ja niiden vaikutus elimistöön. Raskauden ja synnytyksen fysiologiset näkökulmat, sekä prosessin häiriöt ja komplikaatiot. Yleiset gynekologiset vaivat, tutkimukset ja leikkaukset. Naisen kehon hormonaalinen elinkaari. Raskaus ja siihen liittyvät terveydelliset haasteet (Hepatoosi. Astma. Sydänsairaudet. Reuma. Epilepsia. Toksemia. Diabetes). Synnytys, kipujen lievitys ja operatiiviset synnytykset. Verenvuodot ja traumat synnytyksessä ja lapsivuodeaikana.
Gerontologia ja geriatria:
Gerontologia ja geriatria tieteenaloina. Vanhenemisteoriat. Ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä. Keskeiset vanhuusiän sairaudet ja niiden hoito.
Kehityspsykologia
Holistinen näkemys ihmisen kehityksestä ja toiminnasta, kehitystehtäväteoriat. Psyykkisen kehityksen eri osa-alueet: tunne-elämän, kognitiivinen, psykososiaalinen, psykomotorinen jne. kehitys. Perusasioita temperamentista, kiintymyssuhteista sekä kehityksellisistä kriiseistä. Psykologiset ihmiskuvat: psykodynaaminen, kognitiivinen, humanistinen, kiintymyssuhdeteoreettinen, neuropsykologinen, systeemiteoreettinen ja integroiva näkemys.

Aika ja paikka

Kehityspsykologian monimuoto-opetus/ Eeva Tawast, lähikerrat xxx ja xxx

Oppimateriaalit

Materiaali moodle-työtilassa

Kehityspsykologian kurssikirjallisuudesta vaihtoehtoja ensimmäisellä opetuskerralla.

EMBRYOLOGIA:
Luentomateriaali
Soveltuvin osin:
-Sariola, H. ym. Solusta yksilöksi - kehitysbiologia. Duodecim.
- Schuenke, M. ym. Thieme atlas of anatomy: General anatomy and musculoskeletal system.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely virtuaalisessa oppimisympäristössä
Aktivoivat luennot
Ohjatut harjoitukset
Yksilötehtävät

Kehityspsykologian monimuoto-opetus/ Eeva Tawast: aktivoiva luento, opintopiirityöskentely, paneelikeskustelu

EMBRYOLOGIA: luennot, itsenäinen opiskelu annetun verkkomateriaalin pohjalta

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Embryologian verkkotentit:
1. verkkotentti saatavilla aikavälillä pe 17.1.- su 19.1.2025
2. verkkotentti saatavilla aikavälillä pe 24.1.- su 26.1.2025
3. verkkotentti saatavilla aikavälillä pe 31.1.- su 2.2.2025

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus
Itsenäinen työskentely

yhteensä 135 h opiskelijan työtä

Embryologia 40h (1,5 op)

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa tammikuussa

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehityspsykologia: 0/H

Embryologia: verkkotenttien hyväksytty suoritus 60% kokonaispistemäärästä.

Esitietovaatimukset

Ihmisen anatomia ja fysiologiaosaaminen, Osteopaattinen tutkiminen ja hoito-osaaminen

Siirry alkuun