Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FP47-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 18.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.08.2025 - 22.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Mona Liljegren
- Katja Hämäläinen
- Vastuuopettaja
- Katja Hämäläinen
- Ryhmät
-
SXD24S2Jalkaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00FP47
Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 35 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 21.08.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3008 |
|
Ti 26.08.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
LÄHI: Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3008 |
MPA6011
Oppimistila
|
Pe 29.08.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3008 |
|
Ke 03.09.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3008 |
|
Ke 10.09.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3008 |
|
Pe 26.09.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
LÄHI: Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3008 |
MPC3001
Oppimistila
|
Ma 06.10.2025 klo 12:45 - 15:15 (2 t 30 min) |
LÄHI Tentti: Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3008 |
MPC3001
Oppimistila
|
Pe 21.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3008 |
|
Pe 28.11.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3008 |
|
Ke 10.12.2025 klo 11:30 - 14:30 (3 t 0 min) |
Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3008 |
|
To 11.12.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3008 |
|
Pe 12.12.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3008 |
Tavoitteet
Työelämän ruotsi 3 op
Opiskelija osaa viestiä oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Opiskelija osaa palvella, ohjata ja neuvoa asiakkaita ja asiakasryhmiä ruotsin (suomen) kielellä suullisesti ja kirjallisesti omalla ammattialallaan.
Opiskelija osaa käyttää oman ammattialansa suullisissa ja kirjallisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa tarvittavaa keskeistä ruotsin (suomen) kielen sanastoa ja fraseologiaa.
Opiskelija osaa hankkia oman alan tietoa eri ruotsinkielisistä (suomenkielisistä) lähteistä ja soveltaa sitä työelämän vuorovaikutustilanteissa.
Asiakaslähtöisyys 2 op
Opiskelija ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen ja asiakaslähtöisen toiminnan periaatteet.
Opiskelija tunnistaa asiakkaan ja potilaan oikeudelliset, osallisuuteen ja valinnanvapauteen liittyvät eettiset ja lainsäädännölliset lähtökohdat.
Opiskelija ymmärtää moniammatillisen ja monialaisesti toteutuvan yhteistyön merkityksen asiakaslähtöisyyden toteutumisen edellytyksenä ja omaa valmiudet yhteistyöhön.
Opiskelija ymmärtää tavoitteellisen, dialogisen, asiakkaan ja potilaan osallisuutta ja voimavaroja vahvistavan yhteistyösuhteen merkityksen asiakkaan ja potilaan hoidossa.
Sisältö
Työelämän ruotsi 3 op
- Ammattialan keskeiset suulliset ja kirjalliset työelämän vuorovaikutustilanteet ruotsiksi (suomeksi)
- Ammattialan keskeiset suulliset ja kirjalliset työtehtävät Suomessa ja Pohjoismaissa
- Ammattialan keskeinen sanasto ja fraseologia ruotsiksi (suomeksi)
- Oman alan ruotsinkielisten (suomenkielisten) lähteiden käyttö suullisesti ja kirjallisesti
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja tavoitteellinen kehittäminen
- Osaamisen suullinen ja kirjallinen näyttö
Asiakaslähtöisyys 2 op
- Asiakaslähtöisyys käsitteenä ja asiakaslähtöisen toiminnan periaatteet
- Asiakkaan ja potilaan asemaa ja oikeuksia säätelevä lainsäädäntö ja eettinen arvoperusta
- Moniammatillinen ja monialainen yhteistyö ja verkostot asiakkaan ja potilaan hoidossa
- Dialogisen vuorovaikutussuhteen edellytykset
Aika ja paikka
Teams
Moodle
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Materiaalit Moodlessa ja itsenäinen tiedonhaku
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus-ja opiskelu
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Asiakaslähtöisyys: 2 op= 54t
Lisätietoja opiskelijoille
Asiakaslähtöisyys osuus yhteisopetuksena apuvälinetekniikkaryhmän SXA25S2 kanssa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallisia ja suullisia tehtäviä
Asiakaslähtöisyys: arvioidaan hyväksytty, täydennettävä
Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Lisätiedot
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi tai muu kieli kuin suomi tai ruotsi, hän suorittaa suomi toisena kotimaisena kielenä tai suomi toisena kielenä vastaavat opinnot. Tarkemmat lisätiedot ovat Metropolian kielten ja viestinnän ohjeissa.
Lisätiedot
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi tai muu kieli kuin suomi tai ruotsi, hän suorittaa suomi toisena kotimaisena kielenä tai suomi toisena kielenä vastaavat opinnot. Tarkemmat lisätiedot ovat Metropolian kielten ja viestinnän ohjeissa.
Toteutustavat
SISÄLTÄÄ RUOTSIN KIELEN SUULLISEN JA KIRJALLISEN LOPPUKOKEEN, jotka kirjataan opintorekisteriin erillisinä osasuorituksina.