High Risk Foot Disorders and Foot Ulcer Management and Treatment (10 cr)
Code: SX00EP62-3004
General information
- Enrollment
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Registration for implementation has not started yet.
- Timing
-
18.08.2025 - 09.11.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- On-campus and online
- Unit
- (2019-2024) School of Rehabilitation and Examination
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Podiatry
- Teacher in charge
- Mona Liljegren
- Groups
-
SXD23S1Jalkaterapian tutkinto-ohjelma päivä
- Course
- SX00EP62
Implementation has 26 reservations. Total duration of reservations is 74 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 27.08.2025 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Tue 02.09.2025 time 13:00 - 15:30 (2 h 30 min) |
Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Wed 03.09.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
ETÅ Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
|
Thu 04.09.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
ETÄ Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
|
Mon 08.09.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
|
Wed 10.09.2025 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Mon 15.09.2025 time 13:00 - 15:30 (2 h 30 min) |
Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Tue 16.09.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
ETÄ Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
|
Mon 22.09.2025 time 13:00 - 15:30 (2 h 30 min) |
ETÄ Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
|
Wed 24.09.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
MPB1016.4
Jalkaterapia
MPB1016.5 Jalkaterapia MPB1016.7 Jalkaterapia MPB1016.9 Jalkaterapia MPB1016.11 Jalkaterapia MPB1016.12 Jalkaterapia |
Wed 24.09.2025 time 13:00 - 15:30 (2 h 30 min) |
Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Fri 26.09.2025 time 09:00 - 11:00 (2 h 0 min) |
ETÄ / Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
|
Mon 29.09.2025 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
ETÄ / Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
|
Tue 30.09.2025 time 13:00 - 15:30 (2 h 30 min) |
Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Wed 01.10.2025 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
ETÄ/ Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
|
Tue 07.10.2025 time 12:45 - 15:30 (2 h 45 min) |
Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
|
Thu 09.10.2025 time 13:00 - 15:30 (2 h 30 min) |
Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Mon 13.10.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
ETÄ Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
|
Wed 15.10.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
ETÄ Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
|
Thu 16.10.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
ETÄ Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
|
Fri 17.10.2025 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
MPB2022
Manuaalinen terapia 1
|
Fri 17.10.2025 time 12:30 - 14:30 (2 h 0 min) |
Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
|
Tue 21.10.2025 time 12:45 - 15:00 (2 h 15 min) |
Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
|
Thu 23.10.2025 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Tue 04.11.2025 time 09:00 - 15:00 (6 h 0 min) |
Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
MPB1016
Jalkaterapian oppimisklinikka
|
Fri 07.11.2025 time 09:00 - 14:00 (5 h 0 min) |
Korkean riskin jalkasairaudet ja jalkahaavojen ennaltaehkäisy ja hoito SX00EP62-3004 |
Objective
The student is able to explain the basic functions of metabolism, digestion, and hormonal functions and understands their significance in the function of the organ system. The student is able to describe the aetiology, symptoms, treatment principles and mechanism of diabetes, main rheumatoid diseases and lower extremity vascular disorders, and the mechanism of lower extremity problems created by them. The student is aware of the national treatment and prevention programs as well as recommendations related to these previously mentioned illnesses.
The student is knowledgeable of clinical examinations of diabetes, vascular disorders related to lower extremities and is able to perform the examinations as well as interpret the results of the examinations. The student understands the possibilities of podiatric methods in the prevention and treatment of problems related to diabetes, rheumatoid diseases as well as vascular disorders in lower extremities. The student is able to apply the methods as a purposeful part of the podiatric process.
The student is knowledgeable of the current practices in wound care and is able to classify, document, and assess the wounds being treated. The student is able to describe the causes as well as healing and treatment principles of different types of wounds. The student utilizes evidence-based information in wound care and understands the significance of multi-professional participation in the total care process of a wound patient. The student is able to participate as a specialist for lower extremity wound care in different workgroups and networks. The student is able to instruct the client, or the people close to the client in wound care prevention. The student specifically manages the different aspects of foot wounds and the treatment principles.
The student is knowledgeable of the possibilities of lymphatic therapy in the treatment of lower extremity swelling. The student is able to recommend medical support stockings to clients who need them and is able to describe the acquisition principles.
Content
-Lymphatic system
-Metabolism, hormonal functions, and digestion
-Aetiology of diabetes, rheumatoid diseases, and vascular disorders of lower extremities
-Development programs and recommendations for prevention and treatment of diabetes, rheumatoid diseases and lower extremity vascular disorders
-Lower extremity problems caused by diabetes, rheumatoid diseases and vascular disorders of lower extremities
-Recognition, evaluation, and treatment principles of the diabetic risk foot and rheumatoid foot
-Prevention, self-care instruction and arranging the treatment for lower extremity problems
-Classification of the risk factors
-Lower extremity amputations and prosthetics
-Rheumatoid arthritis, juvenile rheumatoid arthritis, ankylosing spondylitis, Sjögren’s syndrome, Reiter’s disease, and fibromyalgia
-Key vascular disorders and diseases in lower extremities
-Neurological and vascular examinations applied in podiatry
-Aetiology and healing of wounds in feet
-Different wounds, classification and wound care products
-Diabetic foot wounds
-Wound care documentation
-Localized and special treatments of wounds
-Pressure relieving of a wound
-Multi-professional collaboration in wound care
-Pharmaceutical care of high risk foot diseases
Location and time
Myllypuro Campus
Teams
Zoom
Moodle
Materials
Tunneilla jaettava ja käytettävä materiaali, joka on tallennettu OMAn työtilaan.
Jalkaterveys kirja soveltuvin osin
Teaching methods
interactive lecture
exam
Test
Learning assignment
Workshop
Employer connections
25.10.2025 ja 7.11.2025 Presentation day for representatives of working life
Exam schedules
Kaksi kirjallista tenttiä exam-tenttitilassa
1. tentti: Diabetestentti (ajankohta lisätään ennen opintojakson alkua), tentti avoinna Exam-tenttitilassa
2. tentti: Reumataudit, Alaraajaturvotus ja jalkahaavan teoriakoe (ajankohta lisätään ennen opintojakson alkua), tentti avoinna Exam-tenttitilassa
1. uusintamahdollisuus Exam-tenttitilassa viikolla (ajankohta lisätään ennen opintojakson alkua)
2. uusintamahdollisuus Exam-tenttitilassa viikolla (ajankohta lisätään ennen opintojakson alkua)
Completion alternatives
No optional execution methods
Student workload
1 op = 27t opiskelijan työtä
Kokonaiskuormitus opiskelijalle 270 tuntia
Kontaktiopetus 132t, itsenäinen opiskelu 138t, johon sisältyy Moodle tentit, kirjallisuuteen tutustuminen, artikkelit, kokeeseen harjoitteleminen, oppimistehtävät.
Content scheduling
Foot Ulcer Management and Treatment 2op
Etiology of diabetes, rheumatoid diseases, and vascular disorders of lower extremities 5,5op
Lymphatic system, Metabolism, hormonal functions, and digestion 2op
Lower extremity amputations and prosthetics 0,5op
Further information
The teacher may give additional assignments as a pedagogical solution e.g. to cover for absence.
MATERIALS and assignments created by the teacher are protected under the Copyright law (404/61), and the teacher holds copyright to these creations. Assignments and materials may not be used other than in your own studies. The public distribution of these is only allowed with the permission of the teacher.
In case the student has received a decision for individual support, which can affect the completion of the study unit, the student should be in touch with the responsible teacher of the study unit directly after the ending of the enrolment period.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista
Assessment criteria, good (3)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissatehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa
Assessment criteria, excellent (5)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi
Assessment criteria, approved/failed
Hylätty
TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Assessment methods and criteria
Continuous assessment 20%
Learning assignment 10%
Exams 50%
Workshop 20%
Qualifications
- Anatomia ja fysiologia 1 (5op)
- Anatomia ja fysiologia 2 (5op)
- Jalkaterapeuttinen toimintakyvyn arviointi 1 (5op)
- Jalkaterapeuttinen toimintakyvyn arviointi 2 (5op)
- Alaraajojen rakenne, toiminta ja kuntoutus 1 (5op)
- Alaraajojen rakenne, toiminta ja kuntoutus 2 (10op)
- Alaraajojen apuvälineterapia 1 (5op)
- Alaraajojen apuvälineterapia 2 (5op)
- Alaraajojen iho- ja kynsimuutokset (5op)
- Alaraajojen iho- ja kynsimuutosten hoitomenetelmät (10op)
Further information
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Objective
The student is able to explain the basic functions of metabolism, digestion, and hormonal functions and understands their significance in the function of the organ system. The student is able to describe the aetiology, symptoms, treatment principles and mechanism of diabetes, main rheumatoid diseases and lower extremity vascular disorders, and the mechanism of lower extremity problems created by them. The student is aware of the national treatment and prevention programs as well as recommendations related to these previously mentioned illnesses.
The student is knowledgeable of clinical examinations of diabetes, vascular disorders related to lower extremities and is able to perform the examinations as well as interpret the results of the examinations. The student understands the possibilities of podiatric methods in the prevention and treatment of problems related to diabetes, rheumatoid diseases as well as vascular disorders in lower extremities. The student is able to apply the methods as a purposeful part of the podiatric process.
The student is knowledgeable of the current practices in wound care and is able to classify, document, and assess the wounds being treated. The student is able to describe the causes as well as healing and treatment principles of different types of wounds. The student utilizes evidence-based information in wound care and understands the significance of multi-professional participation in the total care process of a wound patient. The student is able to participate as a specialist for lower extremity wound care in different workgroups and networks. The student is able to instruct the client, or the people close to the client in wound care prevention. The student specifically manages the different aspects of foot wounds and the treatment principles.
The student is knowledgeable of the possibilities of lymphatic therapy in the treatment of lower extremity swelling. The student is able to recommend medical support stockings to clients who need them and is able to describe the acquisition principles.
Content
-Lymphatic system
-Metabolism, hormonal functions, and digestion
-Aetiology of diabetes, rheumatoid diseases, and vascular disorders of lower extremities
-Development programs and recommendations for prevention and treatment of diabetes, rheumatoid diseases and lower extremity vascular disorders
-Lower extremity problems caused by diabetes, rheumatoid diseases and vascular disorders of lower extremities
-Recognition, evaluation, and treatment principles of the diabetic risk foot and rheumatoid foot
-Prevention, self-care instruction and arranging the treatment for lower extremity problems
-Classification of the risk factors
-Lower extremity amputations and prosthetics
-Rheumatoid arthritis, juvenile rheumatoid arthritis, ankylosing spondylitis, Sjögren’s syndrome, Reiter’s disease, and fibromyalgia
-Key vascular disorders and diseases in lower extremities
-Neurological and vascular examinations applied in podiatry
-Aetiology and healing of wounds in feet
-Different wounds, classification and wound care products
-Diabetic foot wounds
-Wound care documentation
-Localized and special treatments of wounds
-Pressure relieving of a wound
-Multi-professional collaboration in wound care
-Pharmaceutical care of high risk foot diseases
Further information
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Qualifications
- Anatomia ja fysiologia 1 (5op)
- Anatomia ja fysiologia 2 (5op)
- Jalkaterapeuttinen toimintakyvyn arviointi 1 (5op)
- Jalkaterapeuttinen toimintakyvyn arviointi 2 (5op)
- Alaraajojen rakenne, toiminta ja kuntoutus 1 (5op)
- Alaraajojen rakenne, toiminta ja kuntoutus 2 (10op)
- Alaraajojen apuvälineterapia 1 (5op)
- Alaraajojen apuvälineterapia 2 (5op)
- Alaraajojen iho- ja kynsimuutokset (5op)
- Alaraajojen iho- ja kynsimuutosten hoitomenetelmät (10op)