Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten fysioterapia (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EE78-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
20.10.2025 - 22.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Fysioterapia Virtuaali
Nea Vänskä
Krista Lehtonen
Vastuuopettaja
Krista Lehtonen
Ryhmät
SXB23S1
Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00EE78

Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 31 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 22.10.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
ZOOM Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3010
To 30.10.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3010
MPC3001 Oppimistila
Ke 05.11.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
A ryhmä Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3010
MPB2023 Manuaalinen terapia 2
Ti 11.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
B ryhmä Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3010
MPB2023 Manuaalinen terapia 2
Ti 18.11.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
B ryhmä Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3010
MPB2023 Manuaalinen terapia 2
Ti 18.11.2025 klo 12:30 - 14:30
(2 t 0 min)
Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3010
MPC3001 Oppimistila
To 20.11.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
A ryhmä Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3010
MPB2022 Manuaalinen terapia 1
To 20.11.2025 klo 12:30 - 14:30
(2 t 0 min)
Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3010
MPC4001 Oppimistila
Ti 02.12.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3010
MPC5012 Oppimistila
Ke 03.12.2025 klo 09:00 - 13:00
(4 t 0 min)
ETÄ Webinaari Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3010
Ti 09.12.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
A ryhmä CASE tehtävät Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3010
MPB2025a Manuaalinen terapia 3a
Ti 09.12.2025 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
B ryhmä CASE tehtävät Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3010
MPB2025a Manuaalinen terapia 3a
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata mitä on lapsi- ja perhelähtöinen toiminta kuntoutuksessa. Opiskelija osaa suunnitella lapsen toimijuutta ja toimintakykyä arjessa edistävää fysioterapiaa kuntoutuksen moniasiantuntijuuteen perustuvassa yhteistoiminnassa. Opiskelija osaa käyttää toimintatapoja lapsen ja perheen osallistumisen vahvistamiseksi kuntoutumisen suunnittelussa. Opiskelija tuntee perheen ja toimintaympäristön vaikutuksen lasten ja nuorten toimintakykyyn. Opiskelija osaa kuvata lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen etenemisen. Opiskelija osaa kuvata yleisimmät toimintakykyä rajoittavat kehityksen häiriöt lapsilla ja nuorilla. Opiskelija osaa valita asiakkalle sopivan lasten ja nuorten toimintakyvyn arvioinnin menetelmän ICF-viitekehyksen eri osa-alueilta. Opiskelija osaa edistää raskaana olevien ja synnyttäneiden naisten terveyttä ja toimintakykyä.

Sisältö

Psykomotorinen kehitys ja kehityksen teoriat
Lapsen arki, toimintaympäristöt ja perhelähtöisyys
Lasten toimintakyvyn arviointi ja vahvistaminen moniasiantuntijuuteen perustuvassa yhteistoiminnassa
Lapsen yksilöllinen ja ikätasoinen toimintakyky, tyypilliset kehitysviiveet ja toimintakyvyn häiriöt
Lapsen motorinen oppiminen
Lapsen tarpeisiin perustuva tavoitteellinen fysioterapia
Fysioterapian erityispiirteet lastenneurologiassa ja erityistä tukea tarvitsevilla lapsilla

Aika ja paikka

2. periodi, Myllypuron kampus

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan myöhemmin ja julkaistaan opintojakson Moodle alustalla

Opetusmenetelmät

Luennot
Oppimistehtävät
Työpajat

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 h, 1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun ja kirjalliset tehtävät.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.

Tekoälyn käytössä oppimistehtävissä noudatetaan Metropolian ohjeistusta.

Opintojaksolla käytössä Moodle-kurssi, johon toimitetaan kurssiavain OMAn kautta ennen opintojakson alkamista.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen (Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla)
Oppimistehtävät, joista yksi numeerisesti asteikolla 0-5 arvioitava.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.

Siirry alkuun