Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminen fysioterapiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00FQ27-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
18.08.2025 - 22.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Leena Piironen
Merja Lahdenperä
Vastuuopettaja
Leena Piironen
Ryhmät
SXB24S1
Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00FQ27
Toteutukselle SX00FQ27-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen yhteiskunnallisesti moniulotteisena ja monialaisena ilmiönä sekä jatkuvana prosessina, joka antaa ihmisille mahdollisuuden lisätä ja parantaa terveytensä hallintaa. Opiskelija ymmärtää terveyden edistämisen, terveydenhuollon ja kestävän kehityksen välisen yhteyden ja tunnistaa keinoja vaikuttaa kestävyyteen terveyden edistämisen kautta. Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan elintapamuutokseen liittyvän ohjauksellisen tarpeen ja ohjata asiakasta hänen voimavarojaan ja osallistumistaan vahvistavalla tavalla. Opiskelija osaa arvioida toteuttamaansa elintapaohjausta kehittääkseen omaa ohjaustoimintaansa. Opiskelija osaa kuvata ravitsemuksen merkityksen asiakkaan toiminta- ja suorituskykyä sekä kuntoutumista edistävänä tekijänä. Kevään toteutuksessa opiskelija tutustuu fysioterapiaan kansainvälisessä yhteistyössä.

Sisältö

Terveyden edistämiseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset suositukset
Terveyden edistämisen prosessi
Promotiivinen ja preventiivinen näkökulma
Elintapaohjauksen periaatteet
Ravitsemuksen perusteet
Kestävä kehitys osana terveyden edistämistä
Kevään toteutuksessa kansainvälinen yhteistyö fysioterapiassa

Aika ja paikka

Molemmat periodit, Myllypuron kampus sekä etätyöskentely.

Oppimateriaalit

Suomeksi
Terveyden edistäminen fysioterapiassa tentin materiaalit:
Terveyden edistäminen 2022 (toim.) Kristiina Patja, Pilvikki Absetz ja Päivi Rautava. Johdatus terveyden edistämiseen alalukuineen s. 12-24.
Kohti muutosta / Kangasniemi & Kauravaara
https://asiakas.kotisivukone.com/files/hyvinvointiakatemia.kotisivukone.com/Kohti_Muutosta_WEB.pdf
Autonomiaa tukien aktiivisemmaksi? Itsemääräämisen teoria lasten ja nuorten
liikunnan
edistämisessä. Sini-Tuuli Hynynen, Nelli Hankonen. Kasvatus 5/2015. (15 s.)
Absezt, P. & Hankonen, N. Miten auttaa potilaita omaksumaan ja ylläpitämään
terveellisiä elämäntapoja? Duodecim 2017;133:1015–21

Sekä muut oppitunnilla esitetyt materiaalit.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Etäopetus
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Terveyden edistämisen asiakasohjaukset.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Reflektiotentti palautuspäivämäärä päivitetään tähän ja kalenteriin. Tentin voi tehdä ja palauttaa myös tätä aikaisemmin.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollisuus tehdä tentti omassa aikataulussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op Terveyden edistäminen fysioterapiassa
1 op Ravitsemus

Sisällön jaksotus

Toteutuu molemmilla periodeilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Moodle-työtila käytössä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
-osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti
-ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
-kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
-käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
-perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
-osaa toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi toiminnan turvallisuutta
-osaa toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
-kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
-arvioi ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa ja osaa arvioida toimintansa seurauksia
-osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
-soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
-osaa toimia erilaisissa ryhmissä ja projekteissa kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
-kehittää itseään ja työyhteisöä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
-osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti
-ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
-kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät ja tentti arvioidaan hyväksytty-täydennettävää-hylätty periaatteella. Arvioinnin perusteet käydään läpi opintojaksolla.

Siirry alkuun