Terveyden edistäminen fysioterapiassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FQ27-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
18.08.2025 - 22.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Leena Piironen
- Merja Lahdenperä
- Vastuuopettaja
- Leena Piironen
- Ryhmät
-
SXB24S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00FQ27
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen yhteiskunnallisesti moniulotteisena ja monialaisena ilmiönä sekä jatkuvana prosessina, joka antaa ihmisille mahdollisuuden lisätä ja parantaa terveytensä hallintaa. Opiskelija ymmärtää terveyden edistämisen, terveydenhuollon ja kestävän kehityksen välisen yhteyden ja tunnistaa keinoja vaikuttaa kestävyyteen terveyden edistämisen kautta. Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan elintapamuutokseen liittyvän ohjauksellisen tarpeen ja ohjata asiakasta hänen voimavarojaan ja osallistumistaan vahvistavalla tavalla. Opiskelija osaa arvioida toteuttamaansa elintapaohjausta kehittääkseen omaa ohjaustoimintaansa. Opiskelija osaa kuvata ravitsemuksen merkityksen asiakkaan toiminta- ja suorituskykyä sekä kuntoutumista edistävänä tekijänä. Kevään toteutuksessa opiskelija tutustuu fysioterapiaan kansainvälisessä yhteistyössä.
Sisältö
Terveyden edistämiseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset suositukset
Terveyden edistämisen prosessi
Promotiivinen ja preventiivinen näkökulma
Elintapaohjauksen periaatteet
Ravitsemuksen perusteet
Kestävä kehitys osana terveyden edistämistä
Kevään toteutuksessa kansainvälinen yhteistyö fysioterapiassa
Aika ja paikka
Molemmat periodit, Myllypuron kampus sekä etätyöskentely.
Oppimateriaalit
Suomeksi
Terveyden edistäminen fysioterapiassa tentin materiaalit:
Terveyden edistäminen 2022 (toim.) Kristiina Patja, Pilvikki Absetz ja Päivi Rautava. Johdatus terveyden edistämiseen alalukuineen s. 12-24.
Kohti muutosta / Kangasniemi & Kauravaara
https://asiakas.kotisivukone.com/files/hyvinvointiakatemia.kotisivukone.com/Kohti_Muutosta_WEB.pdf
Autonomiaa tukien aktiivisemmaksi? Itsemääräämisen teoria lasten ja nuorten
liikunnan
edistämisessä. Sini-Tuuli Hynynen, Nelli Hankonen. Kasvatus 5/2015. (15 s.)
Absezt, P. & Hankonen, N. Miten auttaa potilaita omaksumaan ja ylläpitämään
terveellisiä elämäntapoja? Duodecim 2017;133:1015–21
Sekä muut oppitunnilla esitetyt materiaalit.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Etäopetus
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Terveyden edistämisen asiakasohjaukset.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Reflektiotentti palautuspäivämäärä päivitetään tähän ja kalenteriin. Tentin voi tehdä ja palauttaa myös tätä aikaisemmin.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisuus tehdä tentti omassa aikataulussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op Terveyden edistäminen fysioterapiassa
1 op Ravitsemus
Sisällön jaksotus
Toteutuu molemmilla periodeilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Moodle-työtila käytössä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
-osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti
-ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
-kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
-käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
-perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
-osaa toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi toiminnan turvallisuutta
-osaa toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
-kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
-arvioi ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa ja osaa arvioida toimintansa seurauksia
-osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
-soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
-osaa toimia erilaisissa ryhmissä ja projekteissa kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
-kehittää itseään ja työyhteisöä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
-osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti
-ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
-kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät ja tentti arvioidaan hyväksytty-täydennettävää-hylätty periaatteella. Arvioinnin perusteet käydään läpi opintojaksolla.