Terapeuttisen harjoittelun toteutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EE51-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
17.03.2025 - 23.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Sanna Garam
- Ryhmät
-
SXB24K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
- Opintojakso
- SX00EE51
Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 44 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 21.03.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Englanti / Terapeuttisen harjoittelun toteutus SX00EE51-3011 |
MPB6005
Oppimistila
|
Ti 25.03.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Englanti / Terapeuttisen harjoittelun toteutus SX00EE51-3011 |
MPB6005
Oppimistila
|
Ma 31.03.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Englanti / Terapeuttisen harjoittelun toteutus SX00EE51-3011 |
MPB6008
Oppimistila
|
Ti 01.04.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Terapeuttisen harjoittelun toteutus SX00EE51-3011, A-ryhmä |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Ti 01.04.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Terapeuttisen harjoittelun toteutus SX00EE51-3011, B-ryhmä |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Ti 08.04.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Englanti / Terapeuttisen harjoittelun toteutus SX00EE51-3011 |
MPB6008
Oppimistila
|
Ti 15.04.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Terapeuttisen harjoittelun toteutus SX00EE51-3011, B-ryhmä |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Ti 15.04.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Terapeuttisen harjoittelun toteutus SX00EE51-3011, A-ryhmä |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Ke 23.04.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Englanti / Terapeuttisen harjoittelun toteutus SX00EE51-3011 |
MPB6008
Oppimistila
|
Ma 28.04.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Terapeuttisen harjoittelun toteutus SX00EE51-3011, A-ryhmä |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Ma 28.04.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Terapeuttisen harjoittelun toteutus SX00EE51-3011. B-ryhmä |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Ti 29.04.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Englanti / Terapeuttisen harjoittelun toteutus SX00EE51-3011 |
MPB6008
Oppimistila
|
Ti 20.05.2025 klo 08:30 - 14:30 (6 t 0 min) |
Terapeuttisen harjoittelun toteutus SX00EE51-3011, koko ryhmä |
MPC5011
Oppimistila
|
Ma 26.05.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
ETÄ Pienryhmäkeskustelut / Terapeuttisen harjoittelun toteutus SX00EE51-3011 |
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää terapiatilanteessa erilaisia ohjaus- ja palautteenantotapoja monipuolisesti ja yksilön tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa toteuttaa terapeuttista harjoittelua kuormitusfysiologian, biomekaniikan ja motorisen oppimisen periaatteita noudattaen. Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä kotimaassa ja ulkomailla, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Opiskelija pystyy hankkimaan ammattialallaan tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti. Opiskelijalla on realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana.
Sisältö
Ohjaus terapeuttisessa harjoittelussa
Terapeuttisen harjoittelun soveltaminen fysioterapiassa
Näyttöön perustuva terapeuttinen harjoittelu
Englanninkielen opinnot on integroitu opintojakson sisältöön seuraavin sisällöin:
Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit alan omissa teksteissä
Ammattialan tekstikäytänteet ja tekstityypit
Tiedon hankinta, käsittely, soveltaminen ja välittäminen sekä tieteellisen tiedon lukeminen vieraalla kielellä
Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja omien oppimisstrategioiden kehittäminen
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
Opintojaksolla jaettava materiaali.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, mahdollinen etäopetus, oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Tekoälyn käyttö ei ole sallittua arvioitavissa tehtävissä tällä opintojaksolla.
Tehtävien palautus: opintojaksolla ilmoitetun ajan mukaisesti.
Opetukseen osallistuminen: kaikkeen opetukseen osallistuminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Ammatillinen englanti: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Ammatillinen englanti: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Ammatillinen englanti: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Ammatillinen englanti: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen kaikkeen opetukseen ja kaikkien oppimistehtävien tekeminen ohjeiden ja opintojaksolla ilmoitetun ajan mukaisesti.
Englanti: arviointi asteikolla 1-5. Arvioinnin perusteet käydään läpi ensimmäisellä tunnilla.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.Ammatillinen englanti: Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B2.