Tulevaisuusajattelu ja ennakointi kulttuurialalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: KY00EY93-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.07.2024 - 31.07.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 24
- Koulutus
- Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Leena Björkqvist
- Vastuuopettaja
- Leena Björkqvist
- Ryhmät
-
K0624S6Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma ylempiAMK
- Opintojakso
- KY00EY93
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 10.09.2024 klo 09:30 - 12:00 (2 t 30 min) |
Tulevaisuusajattelu ja ennakointi kulttuurialalla KY00EY93-3004 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ke 11.09.2024 klo 09:30 - 12:00 (2 t 30 min) |
Tulevaisuusajattelu ja ennakointi kulttuurialalla KY00EY93-3004 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ma 07.10.2024 klo 09:30 - 12:00 (2 t 30 min) |
Tulevaisuusajattelu ja ennakointi kulttuurialalla KY00EY93-3004 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ma 07.10.2024 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Tulevaisuusajattelu ja ennakointi kulttuurialalla KY00EY93-3004 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ma 11.11.2024 klo 09:30 - 12:00 (2 t 30 min) |
Tulevaisuusajattelu ja ennakointi kulttuurialalla KY00EY93-3004 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ke 13.11.2024 klo 09:30 - 12:00 (2 t 30 min) |
Tulevaisuusajattelu ja ennakointi kulttuurialalla KY00EY93-3004 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ma 09.12.2024 klo 09:30 - 12:00 (2 t 30 min) |
Tulevaisuusajattelu ja ennakointi kulttuurialalla KY00EY93-3004 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ma 09.12.2024 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Tulevaisuusajattelu ja ennakointi kulttuurialalla KY00EY93-3004 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
-Opiskelija osaa hankkia ja arvioida nykytilaan ja tulevaisuuteen vaikuttavaa tietoa kriittisesti ja eri
alojen näkökulmista.
-Opiskelija pystyy hyödyntämään muuttuvien toimintaympäristöjen käsittelyyn tarvittavaa tietoa
oman työnsä kehittämisessä.
-Opiskelija kykenee arvioimaan oman työnsä kannalta kulttuurialaan vaikuttavien ilmiöiden
kehityskulkujen merkitystä ja pohtimaan niiden avaamia mahdollisuuksia omalla ammattialallaan
Sisältö
-Tulevaisuusorientaatio - kulttuurituotannon kentän tulevaisuuden piirteet ja konseptit
-Tulevaisuusajattelun perusteet
-Megatrendien jalkautuminen osaksi kulttuurituotannon kentän arkea ja sen kehitystä
-Monialainen ja -ammatillinen tulevaisuustyö
-Digitaalisuus muutosajurina
Aika ja paikka
Hämeentie 135 D, Helsinki sekä muutama etätapaaminen.
Oppimateriaalit
Kazuo Ishiguro: Klara ja aurinko
Tulevaisuudentutkimus tutuksi – Perusteita ja menetelmiä (2022) https://tulevaisuus.fi/oppikirja-2022/tulevaisuudentutkimus-tutuksi/ - valituin osin.
Lisää materiaalia opintojakson Moodle työtilassa.
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen tehtävä ja ryhmätyö.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ryhmätehtävän aihe otetaan opiskelijoiden omaa työelämää koskettavasta alueesta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
Lähiopetusta
Itsenäinen tehtävä: Luova tulevaisuusajattelu - lukupiiri
Ryhmätyö: Kulttuurialan tulevaisuus 2036 - CASE
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija havainnoi kulttuurialan ilmiöitä tulevaisuuden näkökulmasta ja osaa käyttää
tulevaisuuden tutkimuksen avaintermejä. Opiskelija kykenee hyödyntämään tulevaisuusajattelua käytännössä ja tunnistaa moniammatillisen toiminnan roolin tulevaisuustyössä. Opiskelija ymmärtää yhteyden tulevaisuuden tutkimuksen ja strategiatyön välillä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee analysoimaan ilmiöitä tulevaisuuden näkökulmasta käyttäen tulevaisuuden
tutkimuksen avaintermejä. Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisuutta ja käyttää sopivia metodeja ja työkaluja kulttuurialaan liittyvän moniammatillisen tulevaisuuden ymmärtämiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää tulevaisuuden tutkimusta strategiatyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee hyödyntämään erilaisia tulevaisuuden tutkimuksen ajattelutapoja osana omaa
ammatillista kehittämistyötä hyödyntäen monialaista ja -ammatillista lähestymistapaa. Opiskelija osaa yhdistellä ja soveltaa erilaisia välineitä ilmiölähtöisen tulevaisuusajattelun tueksi.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija havainnoi kulttuurialan ilmiöitä tulevaisuuden näkökulmasta ja osaa käyttää
tulevaisuuden tutkimuksen avaintermejä. Opiskelija kykenee hyödyntämään tulevaisuusajattelua käytännössä ja tunnistaa moniammatillisen toiminnan roolin tulevaisuustyössä. Opiskelija ymmärtää yhteyden tulevaisuuden tutkimuksen ja strategiatyön välillä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija havainnoi kulttuurialan ilmiöitä tulevaisuuden näkökulmasta ja osaa käyttää
tulevaisuuden tutkimuksen avaintermejä. Opiskelija kykenee hyödyntämään tulevaisuusajattelua käytännössä ja tunnistaa moniammatillisen toiminnan roolin tulevaisuustyössä. Opiskelija ymmärtää yhteyden tulevaisuuden tutkimuksen ja strategiatyön välillä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee analysoimaan ilmiöitä tulevaisuuden näkökulmasta käyttäen tulevaisuuden
tutkimuksen avaintermejä. Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisuutta ja käyttää sopivia metodeja ja työkaluja kulttuurialaan liittyvän moniammatillisen tulevaisuuden ymmärtämiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää tulevaisuuden tutkimusta strategiatyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee hyödyntämään erilaisia tulevaisuuden tutkimuksen ajattelutapoja osana omaa
ammatillista kehittämistyötä hyödyntäen monialaista ja -ammatillista lähestymistapaa. Opiskelija osaa yhdistellä ja soveltaa erilaisia välineitä ilmiölähtöisen tulevaisuusajattelun tueksi.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija havainnoi kulttuurialan ilmiöitä tulevaisuuden näkökulmasta ja osaa käyttää
tulevaisuuden tutkimuksen avaintermejä. Opiskelija kykenee hyödyntämään tulevaisuusajattelua käytännössä ja tunnistaa moniammatillisen toiminnan roolin tulevaisuustyössä. Opiskelija ymmärtää yhteyden tulevaisuuden tutkimuksen ja strategiatyön välillä.