Skip to main content

The Insightful Music Teacher (5 ECTS)

Code: KX00FT09-3001

General information


Enrollment
17.02.2024 - 17.03.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
18.03.2024 - 31.07.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Virtual portion
5 ECTS
Mode of delivery
Online
Unit
(2019-2024) School of Cultural Services and Music
Campus
Hämeentie 135 D
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Music
Teacher in charge
Susanna Mesiä
Course
KX00FT09
No reservations found for implementation KX00FT09-3001!

Objective

Opiskelija kykenee reflektoimaan musiikkipedagogista oppimistaan ja rakentamaan ammatillista osaamistaan. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa pedagogisen vuorovaikutuksen ilmiöitä sekä tutustuu erilaisiin soiton- ja laulunopetuksen toimintaympäristöihin. Opiskelija tietää eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaamiseen ja opettamiseen liittyviä näkökulmia ja kykenee aloittamaan opetusharjoittelun.

Content

• oman pedagogisen polun reflektointi
• positiivinen pedagogiikka ja oppijan vahvuuksien tukeminen
• arvot
• musiikkipedagogin työvälineet
• kompetenssit ja työkenttä
• eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaaminen
• tunnetaidot
• opettajan etiikka
• ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot
• oman instrumentin opettamisen perustiedot

Teaching methods

Verkkokurssi on suunniteltu johdannoksi instrumenttipedagogiseen ajatteluun ja instrumentin opettamiseen. Aiempaa pedagogista osaamista ei tarvita, mutta ammattimainen tai useamman vuoden soittamisen tai laulamisen harrastuneisuus on edellytyksenä osassa moduuleista. Kurssi suoritetaan itsenäisesti. Opetusalusta Moodle.

Kenelle kurssi on tarkoitettu:
• Kurssin voi suorittaa avoimen amk:n kautta kuka tahansa aiheesta kiinnostunut muusikko, musiikkipedagogi, toisen asteen opiskelija tai musiikin harrastaja.
• Kurssin suorittamalla voi tehdä Metropolian musiikin tutkinto-ohjelman ensimmäisen vuoden pakollisen opintojakson soiton- ja laulun pääaineen opinnoissa.
• Metropolian musiikin tutkinto-opiskelijat voivat korvata moduuleilla poissaoloja (sovitaan opettajan kanssa).

Kurssin suorittaminen:

Kurssi on jaettu 15 moduuliin, jotka suositellaan tehtäväksi numeroidussa järjestyksessä, koska jotkut tehtävät edellyttävät edellisissä moduuleissa hankittua osaamista. Kaikkiin moduleihin sisältyy tehtäviä. Kurssin suorittamiseen (5 op) tarvitaan hyväksytty suoritus jokaisesta modulista. Tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Osaamistavoitteet:
Opiskelija kykenee reflektoimaan musiikkipedagogista oppimistaan ja rakentamaan ammatillista osaamistaan. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa pedagogisen vuorovaikutuksen ilmiöitä sekä tutustuu erilaisiin soiton- ja laulunopetuksen toimintaympäristöihin. Opiskelija tietää eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaamiseen ja opettamiseen liittyviä näkökulmia ja kykenee aloittamaan opetusharjoittelun.

Sisältö
Oman pedagogisen polun reflektointi, positiivinen pedagogiikka ja oppijan vahvuuksien tukeminen, arvot, musiikkipedagogin työvälineet, kompetenssit ja työkenttä, eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaaminen, ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot, oman instrumentin opettamisen perustiedot, sähköinen portfolio.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty/hylätty:
Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten ja erilaisten oppijoiden kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä ilmiöitä sekä erilaisia soiton- ja laulunopetuksen oppimisympäristöjä. Hän huomioi toiminnassaan erilaisten oppijoiden oppimisprosessien monimuotoisuuden. Opiskelija ymmärtää opettajan eettisen toiminnan periaatteet sekä tunnetaitojen merkityksen opetuksessa ja oppimisessa. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan ja osaa reflektoida musiikkipedagogista oppimistaan, kehittymistään ja siihen liittyviä tekijöitä kirjallisesti.

Assessment methods and criteria

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten oppijoiden kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä ilmiöitä sekä erilaisia soiton- ja laulunopetuksen oppimis-ympäristöjä. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan ja osaa reflektoida musiikkipedagogista oppimistaan, kehittymistään ja siihen liittyviä tekijöitä kirjallisesti.

Qualifications

Kurssi on suunniteltu johdannoksi instrumenttipedagogiseen ajatteluun ja instrumentin opettamiseen. Aiempaa pedagogista osaamista ei tarvita, mutta ammattimainen tai useamman vuoden soittamisen tai laulamisen harrastuneisuus on edellytyksenä osassa moduuleista. Kurssi suoritetaan itsenäisesti Moodle-oppimisympäristössä.

Go back to top of page