The Insightful Music Teacher (5 ECTS)
Code: KX00FT09-3001
General information
- Enrollment
- 17.02.2024 - 17.03.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 18.03.2024 - 31.07.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Virtual portion
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- Online
- Unit
- (2019-2024) School of Cultural Services and Music
- Campus
- Hämeentie 135 D
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Music
- Teacher in charge
- Susanna Mesiä
- Course
- KX00FT09
Objective
Opiskelija kykenee reflektoimaan musiikkipedagogista oppimistaan ja rakentamaan ammatillista osaamistaan. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa pedagogisen vuorovaikutuksen ilmiöitä sekä tutustuu erilaisiin soiton- ja laulunopetuksen toimintaympäristöihin. Opiskelija tietää eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaamiseen ja opettamiseen liittyviä näkökulmia ja kykenee aloittamaan opetusharjoittelun.
Content
• oman pedagogisen polun reflektointi
• positiivinen pedagogiikka ja oppijan vahvuuksien tukeminen
• arvot
• musiikkipedagogin työvälineet
• kompetenssit ja työkenttä
• eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaaminen
• tunnetaidot
• opettajan etiikka
• ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot
• oman instrumentin opettamisen perustiedot
Teaching methods
Verkkokurssi on suunniteltu johdannoksi instrumenttipedagogiseen ajatteluun ja instrumentin opettamiseen. Aiempaa pedagogista osaamista ei tarvita, mutta ammattimainen tai useamman vuoden soittamisen tai laulamisen harrastuneisuus on edellytyksenä osassa moduuleista. Kurssi suoritetaan itsenäisesti. Opetusalusta Moodle.
Kenelle kurssi on tarkoitettu:
• Kurssin voi suorittaa avoimen amk:n kautta kuka tahansa aiheesta kiinnostunut muusikko, musiikkipedagogi, toisen asteen opiskelija tai musiikin harrastaja.
• Kurssin suorittamalla voi tehdä Metropolian musiikin tutkinto-ohjelman ensimmäisen vuoden pakollisen opintojakson soiton- ja laulun pääaineen opinnoissa.
• Metropolian musiikin tutkinto-opiskelijat voivat korvata moduuleilla poissaoloja (sovitaan opettajan kanssa).
Kurssin suorittaminen:
Kurssi on jaettu 15 moduuliin, jotka suositellaan tehtäväksi numeroidussa järjestyksessä, koska jotkut tehtävät edellyttävät edellisissä moduuleissa hankittua osaamista. Kaikkiin moduleihin sisältyy tehtäviä. Kurssin suorittamiseen (5 op) tarvitaan hyväksytty suoritus jokaisesta modulista. Tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Osaamistavoitteet:
Opiskelija kykenee reflektoimaan musiikkipedagogista oppimistaan ja rakentamaan ammatillista osaamistaan. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa pedagogisen vuorovaikutuksen ilmiöitä sekä tutustuu erilaisiin soiton- ja laulunopetuksen toimintaympäristöihin. Opiskelija tietää eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaamiseen ja opettamiseen liittyviä näkökulmia ja kykenee aloittamaan opetusharjoittelun.
Sisältö
Oman pedagogisen polun reflektointi, positiivinen pedagogiikka ja oppijan vahvuuksien tukeminen, arvot, musiikkipedagogin työvälineet, kompetenssit ja työkenttä, eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaaminen, ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot, oman instrumentin opettamisen perustiedot, sähköinen portfolio.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty/hylätty:
Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten ja erilaisten oppijoiden kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä ilmiöitä sekä erilaisia soiton- ja laulunopetuksen oppimisympäristöjä. Hän huomioi toiminnassaan erilaisten oppijoiden oppimisprosessien monimuotoisuuden. Opiskelija ymmärtää opettajan eettisen toiminnan periaatteet sekä tunnetaitojen merkityksen opetuksessa ja oppimisessa. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan ja osaa reflektoida musiikkipedagogista oppimistaan, kehittymistään ja siihen liittyviä tekijöitä kirjallisesti.
Assessment methods and criteria
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten oppijoiden kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä ilmiöitä sekä erilaisia soiton- ja laulunopetuksen oppimis-ympäristöjä. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan ja osaa reflektoida musiikkipedagogista oppimistaan, kehittymistään ja siihen liittyviä tekijöitä kirjallisesti.
Qualifications
Kurssi on suunniteltu johdannoksi instrumenttipedagogiseen ajatteluun ja instrumentin opettamiseen. Aiempaa pedagogista osaamista ei tarvita, mutta ammattimainen tai useamman vuoden soittamisen tai laulamisen harrastuneisuus on edellytyksenä osassa moduuleista. Kurssi suoritetaan itsenäisesti Moodle-oppimisympäristössä.