Siirry suoraan sisältöön

Kouluikäisen suun terveys (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00FS15-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
11.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettajat
Hannele Tiira
Saija Pitkäniemi
Vastuuopettaja
Saija Pitkäniemi
Ryhmät
SXP24S1
Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00FS15

Toteutuksella on 16 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 58 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 25.08.2025 klo 08:30 - 11:15
(2 t 45 min)
Kouluikäisen suun terveys SX00FS15-3001, pakollinen orientaatio, ZOOM
Ti 02.09.2025 klo 08:30 - 11:15
(2 t 45 min)
Kouluikäisen suun terveys SX00FS15-3001, ortodontin luento, kampuksella, tila ilmoitetaan myöhemmin
MPA6008 Oppimistila
Ke 03.09.2025 klo 08:30 - 15:30
(7 t 0 min)
Kouluikäisen suun terveys SX00FS15-3001, moodletentti ja ryhmätyö, välttämätön läsnäolo, oma kone mukaan
Ma 15.09.2025 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Kouluikäisen suun terveys SX00FS15-3001, moodletentti 1.uusinta, zoom
Ti 07.10.2025 klo 08:00 - 11:15
(3 t 15 min)
Kouluikäisen suun terveys SX00FS15-3001, jäljennökset yms. klinikalla, A-RYHMÄ
Ti 07.10.2025 klo 12:00 - 15:30
(3 t 30 min)
Kouluikäisen suun terveys SX00FS15-3001, kipsimallien valaminen, A-RYHMÄ
MPB2006 Kipsitila
Ke 08.10.2025 klo 08:00 - 11:15
(3 t 15 min)
Kouluikäisen suun terveys SX00FS15-3001, jäljennökset yms. klinikalla, B-RYHMÄ
Ke 08.10.2025 klo 12:00 - 15:30
(3 t 30 min)
Kouluikäisen suun terveys SX00FS15-3001, kipsimallit, B-RYHMÄ
MPB2006 Kipsitila
Ma 20.10.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Kouluikäisen suun terveys SX00FS15-3001, oikomiskojeet, Ortomat Herpolan luento
MPB2006 Kipsitila
Ti 21.10.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
Kouluikäisen suun terveys SX00FS15-3001, kipsimallien hionta, A-RYHMÄ
MPB2006 Kipsitila
Ti 21.10.2025 klo 12:00 - 15:30
(3 t 30 min)
Kouluikäisen suun terveys SX00FS15-3001, kipsimallien hionta, B-RYHMÄ
MPB2006 Kipsitila
Ma 27.10.2025 klo 08:00 - 11:15
(3 t 15 min)
Kouluikäisen suun terveys SX00FS15-3001, kiinteät kojeet, B-RYHMÄ
MPB2007 Suuhygienistien taitopaja
Ma 27.10.2025 klo 12:00 - 15:30
(3 t 30 min)
Kouluikäisen suun terveys SX00FS15-3001, kiinteät kojeet, A-RYHMÄ
MPB2007 Suuhygienistien taitopaja
To 06.11.2025 klo 08:00 - 11:15
(3 t 15 min)
Kouluikäisen suun terveys SX00FS15-3001, retentio, A-RYHMÄ
MPB2007 Suuhygienistien taitopaja
To 06.11.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Kouluikäisen suun terveys SX00FS15-3001, retentio, B-RYHMÄ
MPB2007 Suuhygienistien taitopaja
Ti 09.12.2025 klo 08:30 - 15:30
(7 t 0 min)
Kouluikäisen suun terveys SX00FS15-3001, kulttuurisuusseminaari kampuksella
MPB5010 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa kohdata lapsen ja huomioida tämän erityistarpeet.
Opiskelija ymmärtää monikulttuurisuuden merkityksen lasten suun terveydenhoidossa
Opiskelija osaa selittää hampaiston ominaispiirteet, kehitysvaiheet ja tunnistaa purennan ja sen poikkeamat
Opiskelija osaa toteuttaa ortodontisia toimenpiteitä simulaatioympäristössä
Opiskelija osaa selittää suun terveyden ja yleisterveyden vastavuoroisen yhteyden
Opiskelija tietää antibioottiprofylaksian merkityksen ja tarpeen suun terveydenhoidossa
Opiskelija hallitsee ensiavun hampaiston tapaturmatilanteissa

Sisältö

Lapsi potilaana
Erityistarpeisen lapsen kohtaaminen
Kouluikäisen lapsen suun terveyden edistäminen
Terveyden lukutaidon kulttuurisuus ja kansainvälisyys
Ortodontian keskeiset käsitteet ja prosessit
Yleisterveys ja antibioottiprofylaksia
Hampaiston tapaturmat

Aika ja paikka

Ks. lukujärjestys

Oppimateriaalit

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusklinikan ja ortodontian moodle-sivustot
Muu opettajan osoittama materiaali ja kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Projekti
Aktivoiva luento
Opetussimulaatio
Ryhmäohjaus
Yksilöohjaus
Virtuaaliopetus
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Ohjatut harjoitukset
Diagnostiset testit
Mahdollinen tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö mahdollista laitevalmistajien ja tavarantoimittajien kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ks. lukujärjestys.

Kansainvälisyys

Yhteistyö vaihto-opiskelijoiden kanssa ja/tai kansainvälisten yhteistyöoppilaitosten kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h

Sisällön jaksotus

Osa 1: Ortodontinen suun terveydenhoitotyö
Osa 2: Terveyden lukutaidon kulttuurisuus ja kansainvälisyys
Osa 3: Kirjaamisen merkitys ja potilastietojärjestelmän hallinta
Osa 4: Yleisterveys ja antibioottiprofylaksia

Lisätietoja opiskelijoille

Edeltävien periodien opinnot oltava hyväksytysti suoritettuna.
Läsnäolo ortodontian simulaatioissa(taitopaja+klinikka), erikoishammaslääkärin luennolla sekä monikulttuurisuusseminaarissa pakollinen.
Ortodontian simulaatioiden opetus alkaa 8.00, 8,30 tai 12.00, 12.15 tai 12.30, jolloin kaikkien on oltava paikalla. Yli 15 minuutin myöhästymisen jälkeen ei pääse enää osallistumaan päivän opetukseen.
Mahdollisten poissaolojen osalta opiskelija on velvollinen hankkimaan puuttuvat tiedot ja taidot itseohjautuvasti. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.

Opiskelijan vastuulla on huolehtia suorituksistaan. Myöhässä palautetut oppimistehtävät alentavat opintojakson arviointia.

Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)
Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Tekoälyn käytöstä opintojaksolla ohjeistetaan erikseen. Opiskelijan tulee tutustua Metropolian tekoälyohjeistukseen ja noudattaa sitä opintosuorituksissaan.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Projektiarviointi/ oppimistehtävä
Osaamisen näyttö

Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointi-perusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kohdata lapsen ja huomioida tämän erityistarpeet.
Opiskelija ymmärtää monikulttuurisuuden merkityksen lasten suun terveydenhoidossa
Opiskelija osaa selittää hampaiston ominaispiirteet, kehitysvaiheet ja tunnistaa purennan ja sen poikkeamat
Opiskelija osaa toteuttaa ortodontisia toimenpiteitä simulaatioympäristössä
Opiskelija osaa selittää suun terveyden ja yleisterveyden vastavuoroisen yhteyden
Opiskelija tietää antibioottiprofylaksian merkityksen ja tarpeen suun terveydenhoidossa
Opiskelija hallitsee ensiavun hampaiston tapaturmatilanteissa

Sisältö

Lapsi potilaana
Erityistarpeisen lapsen kohtaaminen
Kouluikäisen lapsen suun terveyden edistäminen
Terveyden lukutaidon kulttuurisuus ja kansainvälisyys
Ortodontian keskeiset käsitteet ja prosessit
Yleisterveys ja antibioottiprofylaksia
Hampaiston tapaturmat

Siirry alkuun