Konsultoiva suun terveydenhoito (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EB82-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
05.08.2025 - 24.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Ulla Marjosola
- Ryhmät
-
SXP22S1Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00EB82
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 32 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 05.08.2025 klo 12:30 - 13:30 (1 t 0 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito, Orientaatio lyhennetty versio jo keväällä olleesta orientaatiosta. |
|
Ma 18.08.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3005, MPB2005, Purentafysiologia, välttämätön läsnäolo, iltapäivä klinikalla |
|
To 21.08.2025 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3005, Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3006 Luento HUSUKE, SHG Pauliina Rantala |
MPA5025
Oppimistila
|
To 21.08.2025 klo 14:00 - 15:30 (1 t 30 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3005, Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3006 EHL luento Johanna Snäll, suusyövän varhaisdiagnostiikka ja suukirurgia |
MPA5023
Oppimistila
|
Pe 22.08.2025 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3005, Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3006 EHL- luentojen kommentointi keskustelualueille |
|
Pe 22.08.2025 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3005, Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3006 EHL Tarja Siltannen, sairaan lapsen suun terveys |
MPA5024
Oppimistila
|
Pe 22.08.2025 klo 14:15 - 15:30 (1 t 15 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3005, Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3006 EHL Aija Kalmari, kehitysvammaisen potilaan suun terveyden hoito |
MPA5025
Oppimistila
|
Ma 25.08.2025 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3005, Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3006 Ehl- luentojen kommentointi moodlen keskustelualueelle |
|
Ma 01.09.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3005, OPT+OST+SHG yhteistyöpäivä, välttämätön läsnäolo, MPA4011 |
|
Ke 22.10.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3005, Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3006 POTILASSEMINAARIT |
MPA5025
Oppimistila
|
Tavoitteet
-perehtyy erikoisalojen suun terveydenhuoltoon
-osaa ottaa huomioon erityistarpeisten potilaiden vaatimukset suun terveydenhoitotyössä
-purentavaivojen hoito monialaisena yhteistyönä fysioterapian ja osteopatian kanssa
-saa valmiudet tunnistaa purentafysiologisia ongelmia ja osaa selittää yleisimmät hoitomenetelmät
Sisältö
Teoriaperusta itsenäiseen potilastyöhön
Erikoishammashoidon perusteet
Erityistarpeisten potilaiden huomiointi
Purentafysiologian perusteet
Pyrentafysiologisen potilaan hoito
Aika ja paikka
Syksy 2025
Oppimateriaalit
Moodlen materiaali
Opettajien osoittama materiaali
Ajankohtainen materiaali ja tutkimukset
Therapia Odontologica käsiteltävien aiheiden osalta
Käypä hoito -suositukset käsiteltävien aiheiden osalta
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Oppimistehtäviä
Kliiniset harjoitukset
Kansainvälisyys
Yhteisiin monialaisiin seminaaripäiviin voi osallistua kv-opiskelijoita.
Sisällön jaksotus
Osa 1: EHL-luennot: Erikoishammashoidon perusteet, EHL x, vaativan lapsen suun hoito, EHL Tarja Siltanen, erityistarpeisten potilaiden huomiointi ja suun terveys, EHL Aija Kalmari, Suulaki- ja halkio potilaan suun terveys, Shg x.
Purentafysiologian perusteet, Hll Hannele Tiira, purentafysiologisen potilaan hoito, yhteistyöpäivä muiden tutkintojen kanssa.
Osa 2: Potilasseminaarit (päivän kestävä n. 8h kontaktissa pidettävä) on aktiivinen keskustelupäivä, jossa ennalta määritetyt opponoitsijat kyseenalaistavat potilastapauksia harjoitellen ammatillista argumentointia potilaan terveystiedoista, hoidon kulusta, ylläpitohoitovälistä ja kliiniseen hoitoon liittyvistä asioista.
Jokainen opiskelija valmistelee esityksen omasta laajemmasta kirjallisesta tehtävästä ja esittää sen yleisölle.
Yleisössä mukana aina nuorempi opiskelijaryhmä.
Lisäksi teoriaperusta itsenäiseen potilastyöhön, TtM Ulla Marjosola
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatio pidetään etänä ZOOM:ssa 5.8.2025 klo 12.30-13.30
EHL:n luennot ovat kontaktiluentoja ja läsnäolovelvollisuus.
Purentafysiologian perusteet, pyrentafysiologisen potilaan hoito, yhteistyöpäivä muiden tutkintojen kanssa -osa sisältää teoriaopintoja ja kliinistä harjoittelua. Osion kontaktiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus.
Opintojaksolle voi osallistua jos edelliset opinnot ovat väh. H3 tasolla suoritettu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Tekoälyä voi hyödyntää kirjallisten töiden ideoinnissa, mutta sitä ei tule käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja kirjoitustyötä. Itse tuotetun tekstin kieliasun korjaaminen on sallittua, mutta kokonaisten tekstien kirjoituttaminen tekoälyllä ei ole sallittua. Mikäli hyödynnät tekoälyä, sen käyttö tulee kuvata läpinäkyvästi. Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen tulkitaan vilpiksi. Hyödyntäessäsi tekoälyä perehdythän Metropolian tekoälyn käytön ohjeistuksiin https://opiskelija.oma.metropolia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/9923680 ja otat vastuun ohjeistuksen mukaisesta toiminnasta.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Oppimistehtävät tulee palauttaa x klo 23:59 mennessä. Myöhässä palautetut oppimistehtävät alentavat opintojakson arviointia.
Ensimmäinen valmistumispäivämäärä opintojen suhteen on huhtikuu. Muistathan huomioida tämän jos haluat valmistua jo huhtikuussa. Opettajalla on 4 viikkoa aikaa tarkastaa tehtävät palautetusta päivästä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt tai asiantuntija.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen
Oppimistehtävät
Koko toteutuksesta tulee koontiarvosana
Projektin hyväksyttyjä osasuorituksia ei voi korottaa
Myöhässä palautetut oppimistehtävät alentavat opintojakson arviointia
1 op Potilasseminaarit ja valmistelu potilastapaukseen, 26t
Potilasseminaaripotilas valitaan itsenäisen kliiniseltä harjoittelujaksolta. Potilaan tulee olla sellainen, jonka hoitoa on tehnyt enemmän kun yhden hoitokäynnin. Potilasseminaarin kriteerit käydään läpi toteutuksen orientaatiossa.
Potilasseminaarit:
Arviointi 0-5
ESITYKSESSÄ
- esityksen selkeys ja esittäminen,
- asiantuntijuus, potilaan valinta ja perustelut sille
- miten oma oppiminen on tuotu esille,
- ajassa pysyminen,
- yleisön huomiointi ja miten johdat
asiantuntevaa dialogia.
KIRJALLINEN OSUUS
• Kuvata terveyden edistämisen malli tai teoria, miten
sovelsit sitä potilaan hoidossa.
• Potilaan esitiedot (sairaudet,
lääkitykset,) kerro tarkkaan niiden merkitys potilaan
suun terveydelle, tuo tutkimuksia tai aiheeseen
liittyvää kirjallisuutta vahvistamaan sanomaasi.
• Kuvaa suun terveyden nykytila ja omahoidon
välineet sillä hetkellä.
• Miten tilanne muuttui ja mitä olivat sen edistävät ja
estävät tekijät?
• Mitä itse opit ja mikä jäi päällimmäisenä mieleen
tapauksesta?
• Kuinka perehdyit potilaan ravitsemuskysymyksiin?