Laadunhallinta ja potilasturvallisuus kliinisessä radiografiassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EA71-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
20.10.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 36
- Koulutus
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Elina Tirkkonen
- Tuomas Vuokko
- Ulla Nikupaavo
- Vastuuopettaja
- Ulla Nikupaavo
- Ryhmät
-
SXM23S1Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00EA71
Tavoitteet
Opiskelija
*tietää laadunhallintaan liittyvän keskeisen lainsäädännön
*ymmärtää laadunhallintaan liittyvät keskeiset käsitteet
*ymmärtää laadunhallinnan merkityksen potilasturvallisuuden näkökulmasta
*ymmärtää itsearvioinnin ja kliinisen auditoinnin merkityksen ja periaatteet
*osaa toteuttaa ja analysoida toiminnallista ja teknistä laadunvarmistusta
*osaa röntgentilojen säteilysuojauksen periaatteet
*ymmärtää röntgenhoitajan roolin laadunhallintaprosessissa
*osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä
*osaa tieteellisen kirjoittamisen perusteet
Sisältö
Terveydenhuollon laatuun liittyvät säädökset ja keskeiset käsitteet
Terveydenhuollon röntgentoiminnan laadunhallintaprosessi
Toiminnallinen ja tekninen laadunvarmistus
Erilaiset laadunhallintajärjestelmät ja testit
Käyttötila ja säteilysuojaukset
Asiantuntijaviestintä
Harjoittelu 3 op koululla
Aika ja paikka
20.10.-19.12.2025
Oppimateriaalit
Radiografian ja asiantuntijaviestinnän materiaalit ja linkit Moodlessa
Asiakas ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2027, STM
Potilasturvallisuutta ja potilasvakuutusta koskeva videosarja, Potilasvakuutuskeskus
Minnolearn: Vaikuttavuusperusteisen terveydenhuollon perusteet -verkkokurssin materiaali sovitusti
Säteilylaki, -asetukset ja STUKn määräykset laadunhallinnan näkökulmasta
Laatutestien työkirjat ja ohjemateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä
Teorialuennot
Tehtäväohjattu opetus
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Laboraatiot koululla
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu koululla 3 op
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti/oman osaamisen arviointehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Lisätietoja opiskelijoille
Laboraatioissa pakollinen läsnäolo. Laboraatioissa asianmukainen työasu.
Poissaolot opetuksesta korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Tekoälyn käytöstä opintojaksolla ohjeistetaan erikseen. Opiskelijan tulee tutustua Metropolian tekoälyohjeistukseen ja noudattaa sitä opintosuorituksissaan. Lue tekoälyn käytön ohjeistus OMAsta opiskelijan työpöydältä (Opinto-opas -> Sännöt ja ohjeet)
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden asiantuntija.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija on osallistunut opetukseen, suorittanut kaikki opintojaksoon liittyvät tehtävät määräajassa hyväksytysti sekä osoittanut riittävän osaamisen itsearviointitehtävän avulla.
Oppimistehtävän arviointikriteerit (hyväksytty/täydennettävää/hylätty)
Hyväksytty:
Opiskelija osoittaa hyvää ymmärrystä vaikuttavuuden, potilasturvallisuuden ja laadun merkityksestä terveydenhuollossa ja radiografiatyössä. Lähteitä on hyödynnetty tarkoituksenmukaisesti ja niiden keskeiset sisällöt on nostettu esiin. Raportti on selkeästi jäsennelty ja sisältää johdannon, käsittelyosan ja oman pohdinnan. Lähteet on merkitty asianmukaisesti ja niihin viitataan.
Täydennettävää:
Raportti sisältää virheellisiä tai puutteellisia tietoja keskeisistä käsitteistä. Lähteitä on käytetty pinnallisesti tai yksi tai useampi lähde puuttuu. Yhteys radiografiatyöhön on heikko. Teksti on osin jäsentymätöntä ja epäloogista. Lähdeviittauksissa on puutteita. Oma pohdinta on puutteellisia.
Hylätty:
Raportissa ei ole käytetty annettuja lähteitä. Aihetta ei ole käsitelty tehtävänannon mukaisesti. Raportista puuttuu rakenne tai se on täysin epäselvä. Lähdeviitteitä ei ole merkitty. Raportti on pelkkää referointia eikä sisällä lainkaan omaa pohdintaa.
Esitietovaatimukset
Natiivitutkimusten harjoittelu 10 op
Potilas tietokonetomografiatukimuksissa ja magneettikuvauksissa 10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
*tietää laadunhallintaan liittyvän keskeisen lainsäädännön
*ymmärtää laadunhallintaan liittyvät keskeiset käsitteet
*ymmärtää laadunhallinnan merkityksen potilasturvallisuuden näkökulmasta
*ymmärtää itsearvioinnin ja kliinisen auditoinnin merkityksen ja periaatteet
*osaa toteuttaa ja analysoida toiminnallista ja teknistä laadunvarmistusta
*osaa röntgentilojen säteilysuojauksen periaatteet
*ymmärtää röntgenhoitajan roolin laadunhallintaprosessissa
*osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä
*osaa tieteellisen kirjoittamisen perusteet
Sisältö
Terveydenhuollon laatuun liittyvät säädökset ja keskeiset käsitteet
Terveydenhuollon röntgentoiminnan laadunhallintaprosessi
Toiminnallinen ja tekninen laadunvarmistus
Erilaiset laadunhallintajärjestelmät ja testit
Käyttötila ja säteilysuojaukset
Asiantuntijaviestintä
Harjoittelu 3 op koululla
Esitietovaatimukset
Natiivitutkimusten harjoittelu 10 op
Potilas tietokonetomografiatukimuksissa ja magneettikuvauksissa 10 op