Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu (10 op)

Toteutuksen tunnus: K100CY91-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 30.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.09.2024 - 19.11.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
Muotoilun tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Sauli Laitinen
Vastuuopettaja
Merja Kosonen
Ryhmät
K1024S6
Muotoilun tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
K100CY91

Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 56 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 24.09.2024 klo 16:30 - 20:30
(4 t 0 min)
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3009
AR309 Oppimistila 3
To 26.09.2024 klo 16:30 - 20:30
(4 t 0 min)
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3009
AR309 Oppimistila 3
Ti 01.10.2024 klo 16:30 - 20:30
(4 t 0 min)
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3009
AR309 Oppimistila 3
To 03.10.2024 klo 16:30 - 20:30
(4 t 0 min)
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3009
AR309 Oppimistila 3
Ti 08.10.2024 klo 16:30 - 20:30
(4 t 0 min)
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3009
AR309 Oppimistila 3
To 10.10.2024 klo 16:30 - 20:30
(4 t 0 min)
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3009
AR309 Oppimistila 3
Ti 22.10.2024 klo 16:30 - 20:30
(4 t 0 min)
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3009
AR309 Oppimistila 3
To 24.10.2024 klo 16:30 - 20:30
(4 t 0 min)
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3009
AR309 Oppimistila 3
Ti 29.10.2024 klo 16:30 - 20:30
(4 t 0 min)
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3009
AR309 Oppimistila 3
To 31.10.2024 klo 16:30 - 20:30
(4 t 0 min)
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3009
AR309 Oppimistila 3
Ti 05.11.2024 klo 16:30 - 20:30
(4 t 0 min)
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3009
AR309 Oppimistila 3
To 07.11.2024 klo 16:30 - 20:30
(4 t 0 min)
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3009
AR309 Oppimistila 3
Ti 12.11.2024 klo 16:30 - 20:30
(4 t 0 min)
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3009
AR309 Oppimistila 3
To 14.11.2024 klo 16:30 - 20:30
(4 t 0 min)
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3009
AR309 Oppimistila 3
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa käyttäjälähtöisen tuotekehityksen hyödyt. Opiskelija osaa määritellä miten käyttäjätietoa hyödynnetään tuote- ja palvelukehityksessä ja mitkä ovat käyttökokemuksen suunnittelun näkökulmat sekä käyttöliittymäsuunnittelu ja käyttäjätestausmenetelmät. Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa käyttäjätestausmenetelmiä.

Opintojakson aikana opiskelija tutustuu palvelumuotoilun käsitteisiin ja prosessiin. Opiskelija oppii käyttämään muotoilun menetelmiä palveluiden kehittämisessä. Opiskelija tulkitsee, mitä aineellista tai aineetonta hyötyä asiakkaat oikeastaan tavoittelevat palvelun avulla ja osaa suunnitella palvelun sisällön ja toteuttamistavan asiakkaalle arvoa tuottavaksi.

Opiskelija syventää osaamistaan palveluiden kehittämisessä ja perehtyy palveluntuottajan ja käyttäjän välisiin vuorovaikutussuhteisiin. Opiskelija tunnistaa suunnittelun merkityksen tuotteen laadulle ja ottaa suunnittelutyössä huomioon palvelun laatuun ja hintaan vaikuttavat osatekijät. Opiskelija tunnistaa vakioitujen ja vakioimattomien palveluiden erot.

Opiskelija tunnistaa ja analysoi palvelusuunnitteluun liittyviä suunnitteluongelmia sekä soveltaa oppimiaan käytänteitä tuottamassaan palvelukonseptissa.

Sisältö

- Käytettävyyden ja käyttäjälähtöisen suunnittelun peruskäsitteet ja työmenetelmät
- Käyttäjälähtöisen teollisen muotoilun suunnitteluprosessit
- Palvelumuotoilun käsitteet ja prosessi
- Muotoilun ja muotoilijan rooli palvelutuotteiden kehityksessä
- Tuotekehityksen suhde yrityksen liiketoimintastrategiaan
- Projektityöskentely palvelutuotteiden kehityksessä
- Palveluiden tuotteistaminen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata tuote- ja palvelumuotoilun vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään olennaista tietoa käyttäjälähtöisestä tuote- ja palvelumuotoilusta. Opiskelija hallitsee tuote- ja palvelumuotoilun kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tuntee muotoilun ja muotoilijan roolin palvelutuotteiden kehityksessä. Opiskelija tietää projektityöskentelystä palvelutuotteiden kehityksessä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa tuote- ja palvelumuotoilun hankkeita

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee analysoimaan ja perustelemaan tuote- ja palvelumuotoilun vaiheita. Opiskelija vertailee, analysoi ja hyödyntää olennaista tietoa käyttäjälähtöisestä tuote- ja palvelumuotoilusta. Hän hallitsee hyvin tuote- ja palvelumuotoilun kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti. Opiskelija hallitsee hyvin muotoilun ja muotoilijan rooli palvelutuotteiden kehityksessä. Opiskelijalla on kyky soveltaa opittua tietoa projektityöskentelystä palvelutuotteiden kehityksessä ja reflektoida sitä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa tuote- ja palvelumuotoilun hankkeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija arvioi kriittisesti ja perustelee monipuolisesti tuote- ja palvelumuotoilun vaiheita. Opiskelija analysoi ja arvioi kriittisesti olennaista tietoa sekä soveltaa sitä taitavasti käyttäjälähtöisessä tuote- ja palvelumuotoilussa. Hän hallitsee erinomaisesti tuote- ja palvelumuotoilun kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti muotoilun ja muotoilijan roolin palvelutuotteiden kehityksessä. Opiskelijalla on kyky soveltaa laaja-alaisesti opittua tietoa projektityöskentelystä palvelutuotteiden kehityksessä ja reflektoida sitä. Opiskelija kykenee uuden tiedon tuottamiseen opetukseen. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa monipuolisesti tuote- ja palvelumuotoilun hankkeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata tuote- ja palvelumuotoilun vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään olennaista tietoa käyttäjälähtöisestä tuote- ja palvelumuotoilusta. Opiskelija hallitsee tuote- ja palvelumuotoilun kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tuntee muotoilun ja muotoilijan roolin palvelutuotteiden kehityksessä. Opiskelija tietää projektityöskentelystä palvelutuotteiden kehityksessä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa tuote- ja palvelumuotoilun hankkeita

Siirry alkuun