Siirry suoraan sisältöön

Sisäelinten anatomia ja fysiologia (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00FR46-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2025 - 30.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 40
Koulutus
Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Eva-Kristina Nyström
Vastuuopettaja
Eva-Kristina Nyström
Ryhmät
SXF24S1
Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00FR46

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 23 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 18.03.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Sisäelinten anatomia ja fysiologia SX00FR46-3001
MPB2029 Anatomian opetustila
Ke 26.03.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Sisäelinten anatomia ja fysiologia SX00FR46-3001
MPB2029 Anatomian opetustila
Ke 02.04.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Sisäelinten anatomia ja fysiologia SX00FR46-3001
MPB2029 Anatomian opetustila
To 10.04.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Sisäelinten anatomia ja fysiologia SX00FR46-3001
MPB2029 Anatomian opetustila
Ti 15.04.2025 klo 13:00 - 14:30
(1 t 30 min)
Sisäelinten anatomia ja fysiologia SX00FR46-3001 TENTTI
MPB2029 Anatomian opetustila
Ke 23.04.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Sisäelinten anatomia ja fysiologia SX00FR46-3001
MPB2029 Anatomian opetustila
Ti 29.04.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Sisäelinten anatomia ja fysiologia SX00FR46-3001
MPB2029 Anatomian opetustila
Ti 06.05.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Sisäelinten anatomia ja fysiologia SX00FR46-3001
MPB2029 Anatomian opetustila
Ke 14.05.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Sisäelinten anatomia ja fysiologia SX00FR46-3001
MPB2029 Anatomian opetustila
Ti 20.05.2025 klo 10:30 - 12:00
(1 t 30 min)
Sisäelinten anatomia ja fysiologia SX00FR46-3001 TENTTI 2
MPB2030 Anatomian opetustila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää sisäelinten rakenteen ja toiminnan pääpiirteet. Hän osaa kuvailla, miten sisäelintoimintoja ja elimistön tasapainotiloja säädellään. Opiskelija osaa selittää aistitoimintojen periaatteet. Opiskelija käyttää vierasperäistä ammatillista terminologiaa.

Sisältö

Veri
Verenkiertoelimistö
Lymfaattinen järjestelmä
Hengityselimistö
Ruoansulatuselimistö
Virtsanerityselimistö
Solunulkoisen nesteen määrän, osmoottisen paineen ja pH:n säätely
Lisääntymiselimistö
Hormonaalinen säätelyjärjestelmä
Lämmönsäätely
Aistitoiminnot
Keskeinen ammatillinen terminologia

Oppimateriaalit

Sand, O ym. 2011: Ihminen. Fysiologia ja anatomia. WSOYpro tai muu vastaava fysiologian opiskeluun sopiva kirja.
Luentomateriaali

Opetusmenetelmät

Luennot
Kertaustehtävät
Itsenäinen opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti1 : 15.4 2025 klo. 13.00-14.30
Tentti 2: 20.5 2025 klo. 10.30-12.00

Uusinnat suoritetaan EXAM-tentteinä (ajankohdat annetaan toteutuksen aikana)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti opintojakson alettua ja näyttää tai lähettää sähköpostilla kopio Metropolian myöntämästä erityisen tuen päätöksestä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

50 tuntia kontaktiopetusta, 85 tuntia itsenäistä opiskelua.

Lisätietoja opiskelijoille

Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti opintojakson alettua ja näyttää tai lähettää sähköpostilla kopio Metropolian myöntämästä erityisen tuen päätöksestä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.
Opiskelija luettelee elimistön toimintaa säätelevien tekijöiden vaikutuksia elimiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan


AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 70 % kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Opiskelija osaa kuvata elimistön toimintaa säätelevien tekijöiden vaikutuksia elinjärjestelmiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90 % kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja osaa selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Opiskelija osaa kuvata elimistön toiminnan säätelymekanismeja ja analysoi säätelyn vaikutuksia elinjärjestelmiin ja elinjärjestelmien väliseen yhteistyöhön.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen


Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.
Opiskelija luettelee elimistön toimintaa säätelevien tekijöiden vaikutuksia elimiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

2 koetta. Molempien painoarvo 50% kokonaisarvosanasta.

Esitietovaatimukset

Anatomia ja fysiologia –opintojaksojen osaaminen - teemana selkä, rintakehä, yläraajat

Siirry alkuun