Sisäelinten anatomia ja fysiologia (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FR46-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.01.2025 - 30.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 40
- Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Eva-Kristina Nyström
- Vastuuopettaja
- Eva-Kristina Nyström
- Ryhmät
-
SXF24S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00FR46
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 23 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 18.03.2025 klo 09:30 - 12:00 (2 t 30 min) |
Sisäelinten anatomia ja fysiologia SX00FR46-3001 |
MPB2029
Anatomian opetustila
|
Ke 26.03.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Sisäelinten anatomia ja fysiologia SX00FR46-3001 |
MPB2029
Anatomian opetustila
|
Ke 02.04.2025 klo 09:30 - 12:00 (2 t 30 min) |
Sisäelinten anatomia ja fysiologia SX00FR46-3001 |
MPB2029
Anatomian opetustila
|
To 10.04.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Sisäelinten anatomia ja fysiologia SX00FR46-3001 |
MPB2029
Anatomian opetustila
|
Ti 15.04.2025 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
Sisäelinten anatomia ja fysiologia SX00FR46-3001 TENTTI |
MPB2029
Anatomian opetustila
|
Ke 23.04.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Sisäelinten anatomia ja fysiologia SX00FR46-3001 |
MPB2029
Anatomian opetustila
|
Ti 29.04.2025 klo 09:30 - 12:00 (2 t 30 min) |
Sisäelinten anatomia ja fysiologia SX00FR46-3001 |
MPB2029
Anatomian opetustila
|
Ti 06.05.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Sisäelinten anatomia ja fysiologia SX00FR46-3001 |
MPB2029
Anatomian opetustila
|
Ke 14.05.2025 klo 09:30 - 12:00 (2 t 30 min) |
Sisäelinten anatomia ja fysiologia SX00FR46-3001 |
MPB2029
Anatomian opetustila
|
Ti 20.05.2025 klo 10:30 - 12:00 (1 t 30 min) |
Sisäelinten anatomia ja fysiologia SX00FR46-3001 TENTTI 2 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää sisäelinten rakenteen ja toiminnan pääpiirteet. Hän osaa kuvailla, miten sisäelintoimintoja ja elimistön tasapainotiloja säädellään. Opiskelija osaa selittää aistitoimintojen periaatteet. Opiskelija käyttää vierasperäistä ammatillista terminologiaa.
Sisältö
Veri
Verenkiertoelimistö
Lymfaattinen järjestelmä
Hengityselimistö
Ruoansulatuselimistö
Virtsanerityselimistö
Solunulkoisen nesteen määrän, osmoottisen paineen ja pH:n säätely
Lisääntymiselimistö
Hormonaalinen säätelyjärjestelmä
Lämmönsäätely
Aistitoiminnot
Keskeinen ammatillinen terminologia
Oppimateriaalit
Sand, O ym. 2011: Ihminen. Fysiologia ja anatomia. WSOYpro tai muu vastaava fysiologian opiskeluun sopiva kirja.
Luentomateriaali
Opetusmenetelmät
Luennot
Kertaustehtävät
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti1 : 15.4 2025 klo. 13.00-14.30
Tentti 2: 20.5 2025 klo. 10.30-12.00
Uusinnat suoritetaan EXAM-tentteinä (ajankohdat annetaan toteutuksen aikana)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti opintojakson alettua ja näyttää tai lähettää sähköpostilla kopio Metropolian myöntämästä erityisen tuen päätöksestä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
50 tuntia kontaktiopetusta, 85 tuntia itsenäistä opiskelua.
Lisätietoja opiskelijoille
Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti opintojakson alettua ja näyttää tai lähettää sähköpostilla kopio Metropolian myöntämästä erityisen tuen päätöksestä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.
Opiskelija luettelee elimistön toimintaa säätelevien tekijöiden vaikutuksia elimiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 70 % kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Opiskelija osaa kuvata elimistön toimintaa säätelevien tekijöiden vaikutuksia elinjärjestelmiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90 % kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja osaa selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Opiskelija osaa kuvata elimistön toiminnan säätelymekanismeja ja analysoi säätelyn vaikutuksia elinjärjestelmiin ja elinjärjestelmien väliseen yhteistyöhön.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.
Opiskelija luettelee elimistön toimintaa säätelevien tekijöiden vaikutuksia elimiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
2 koetta. Molempien painoarvo 50% kokonaisarvosanasta.
Esitietovaatimukset
Anatomia ja fysiologia –opintojaksojen osaaminen - teemana selkä, rintakehä, yläraajat