Jalkaterveyden edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FP74-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.01.2025 - 16.03.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 35
- Koulutus
- Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Anni Anttila
- Ryhmät
-
SXD24S2Jalkaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00FP74
Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 29 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 15.01.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
ETÄ / Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001 |
|
To 16.01.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
ETÄ: Psykologia / Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001 |
|
Pe 24.01.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
ETÄ / Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001 |
|
Ti 28.01.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001 |
MPB2003
Anatomia
|
Pe 31.01.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001 |
MPB2003
Anatomia
|
Pe 07.02.2025 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Etä / Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001 |
|
To 13.02.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
ETÄ: Psykologia / Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001 |
|
Ti 25.02.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001 |
MPB6005
Oppimistila
|
Pe 28.02.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
KOE / Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001 |
MPC5014
Oppimistila
|
Ke 05.03.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
ETÄ: Psykologia / Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001 |
|
Pe 14.03.2025 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
ETÅ / Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001 |
|
Ti 08.04.2025 klo 15:00 - 17:00 (2 t 0 min) |
EXAM / 1. uusintatentti / Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001 |
|
Ti 20.05.2025 klo 15:00 - 17:00 (2 t 0 min) |
EXAM 2. uusintatentti / Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001 |
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen moniulotteisena ilmiönä ja jatkuvana prosessina. Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaaseen liittyvän ohjauksellisen tarpeen ja ohjata asiakasta hänen voimavarojaan ja osallistumistaan vahvistavalla tavalla. Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämiseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset suositukset ja sitoumukset. Opiskelija tuntee terveyden edistämisen prosessin ja mallit yksilö- ja yhteisötasolla sekä tunnistaa promotiivisen ja preventiivisen näkökulma osana terveyden edistämistä. Opiskelija tunnistaa ohjauksen osana asiakastyötä ja osaa soveltaa motivoivan haastattelun periaatteita asiakastyössä.
Opiskelija tuntee perinnöllisyyden, iän, elämäntapojen ja sairauksien yhteydet jalkaterveyteen. Opiskelija osaa kuvata jalkojen omahoidon osa-alueet ja hallitsee omahoitotottumusten kartoittamisen sekä kenkien ja kivun arvioinnin. Opiskelija osaa ohjata asiakkaita oikeanlaisten jalkineiden ja sukkien käyttöön ja hankintaan erilaisia käyttötarkoituksia ja tilanteita varten.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa jalkojen omahoitoa tukevia ja sitä edistäviä ohjaustilanteita asiakkaille ja ryhmille käyttäen tarkoituksenmukaisia didaktisia ratkaisuja. Hän osaa valmistaa asiakkaan tarpeisiin soveltuvaa laadukasta ohjauksen oheismateriaalia.
Opiskelija ymmärtää nykykäsityksen mielenterveydestä ja psyykkisestä toimintakyvystä, hahmottaa ihmisen psykofyysisenä kokonaisuutena ja ymmärtää psyykkisten voimavarojen merkityksen ihmisen sopeutumiselle sekä hyvinvoinnille. Opiskelijalla on perusvalmiuksia psyykkisesti oireilevan asiakkaan hyvään kohtaamiseen. Hän tunnistaa yleisimpiä mielenterveyden häiriöitä, osaa arvioida oman osaamisensa riittävyyden asiakkaan hoidossa sekä ohjata tarpeen mukaisiin mielenterveyspalveluihin.
Sisältö
- Terveyden edistämiseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset suositukset
- Terveyden edistämisen prosessi ja mallit
- Promotiivinen ja preventiivinen näkökulma
- Sairauksien vaikutus jalkaterveyteen
- Motivoiva haastattelu
- Elämäntavat ja jalkaterveys
- Perinnöllisyyden yhteys jalkaterveyteen
- Jalkojen omahoidon osa-alueet
- Jalkojen omahoitotottumusten kartoittaminen
- Kenkien ominaisuudet ja valinta
- Kenkien ja sukkien arviointi
- Omahoitoa tukevat ratkaisut
- Ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus
- Mielenterveys ja psyykkinen toimintakyky
- Holistinen näkemys ihmisen hyvinvoinnista
- Kriisit ja kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen
- Psyykkiset voimavarat
Aika ja paikka
Myllypuron kampus
Zoom
Teams
Oppimateriaalit
tunneilla jaettu materiaali
Stolt, Flink, Saarikoski, Väyrynen 2017: Jalkaterveys - uusittu painos vuodesta 2023
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Itsenäinen opiskelu
Ohjatut harjoitukset
Ryhmätyöt
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
New Feet kenkä-esittelijä, Perjantaina 31.1.2025 (läsnäolopakko, kyseessä intensiiviviikko)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävät koskien jalkaterapian osuutta:
- omahoitotehtävä ryhmätehtävänä - läpikäyminen tunneilla 25.2.2024 (läsnäolopakko)
- motivoiva haastattelu - verkkokurssin suorittaminen 16.3.2025 mennessä
Teoriakoe jalkaterapian osuudesta perjantaina 28.2.2025 klo 9-11 Teams-tenttinä luokkahuoneessa lukujärjestyksen mukaisesti.
Kokeen palautus 14.3.2025 Zoomissa: https://metropolia.zoom.us/my/annianttila
1.uusinta 8.4.2025 klo 15-17 Exam-koetilassa
2.uusinta 20.5.2025 klo 15-17 Exam-koetilassa
Opiskelija varaa uusintakoetta varten itselleen kyseiselle ajalle Exam-koetilan, jossa suorittaa uusinnan.
Oppimistehtävien palauttaminen myöhässä laskee automaattisesti yhden numeron verran opintojakson kokonaisarviointia.
Kansainvälisyys
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27t opiskelijan työtä
Koko opintojakson kuormittavuus 5op = 135 t, tämä jakaantuu etäopetukseen, intensiiviviikkojen lähiopetukseen sekä itsenäiseen opiskeluun.
Sisällön jaksotus
1op Psykologia / Tuomas Leisti
4op jalkaterveyden edistäminen / Anni Anttila
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
- osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- osaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- osaa toimia työryhmän jäsenenä
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa toimia työryhmässä ja projektissa
- kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
- hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
- kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
- ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmä ja kehittämistyöhön osallistumiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva opiminen
oppimistehtävät
Kirjatentti