Siirry suoraan sisältöön

Statiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00FK95-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kiinteistö- ja rakennusala

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Koulutus

  • Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma

Ryhmät

  • TXG24S2
    Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • TXG24_AVOIN
    Rakennustekniikan (AMK) väyläopinnot, monimuotototeutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa selvittää, millä ehdoilla rakenne on tasapainossa, kuinka rakenne kuormittaa ympäröiviä rakenteita ja kuinka itse rakenne kuormittuu sisäisesti. Hän tunnistaa eri voimatyypit ja osaa määrittää voiman momentin pisteen suhteen. Hän tunnistaa staattisesti määrätyn rakenteen ja osaa piirtää sen vapaakappalekuvion, kirjoittaa tasapainoehdot ja määrittää rakenteen tukireaktiot 2D:ssä. Hän osaa tarkastella vastaavalla tavalla myös leikattua palkkia tai tasokehää, määrittää sisäiset voimasuureet sen eri poikkileikkauksissa ja piirtää rakenteen rasituskuviot.

Sisältö

Voiman käsite, voimatyypit ja voiman momentti
Vapaakappalekuvio ja tasapainoehdot 2D:ssä
Tukilaitteet ja tukireaktiot, piste- ja viivakuorma
Staattisesti määrätyn rakenteen tunnistaminen
Rakenteen sisäiset voimasuureet: normaalivoima, leikkausvoima ja taivutusmomentti
Palkin ja tasokehän rasituskuviot

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa soveltaa statiikkaa yksinkertaisissa tilanteissa käyttämällä mallina tarkasteltavan tilanteen kaltaisia esimerkkejä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa statiikkaa tilanteissa, jotka muistuttavat pääpiirteissään hänelle tuttuja esimerkkejä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa statiikkaa ennakkoluulottomasti ja kriittisesti myös uudentyyppisissä ja vaativissa tilanteissa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa soveltaa statiikkaa yksinkertaisissa tilanteissa käyttämällä mallina tarkasteltavan tilanteen kaltaisia esimerkkejä.