Siirry suoraan sisältöön

Psykofyysinen fysioterapia (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EE66-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2025 - 23.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 45
Koulutus
Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Sirpa Ahola
Raili Räikkönen
Nina Talvitie
Vastuuopettaja
Sirpa Ahola
Ryhmät
SXB23S1
Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00EE66

Toteutuksella on 20 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 54 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 23.01.2025 klo 14:15 - 15:45
(1 t 30 min)
Orientaatio/etänä/Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3010
Ke 12.02.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
A-ryhmä: Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3010
MPBK029 Peilisali
To 13.02.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Etänä/tutkimuksellinen tarkastelu/Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3010
Pe 14.02.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
B-ryhmä: Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3010
MPBK029 Peilisali
Ma 17.02.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
A-ryhmä: Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3010
MPBK029 Peilisali
Ti 18.02.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
B-ryhmä: Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3010
MPBK029 Peilisali
Ke 19.02.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
A-ryhmä: Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3010
MPBK029 Peilisali
Ti 04.03.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
B-ryhmä: Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3010
MPBK029 Peilisali
Ke 05.03.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
B-ryhmä: Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3010
MPBK029 Peilisali
To 06.03.2025 klo 09:30 - 11:30
(2 t 0 min)
Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3010
MPB6005 Oppimistila
MPB1003 HUR-kuntosali
To 06.03.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
A-ryhmä: Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3010
MPBK029 Peilisali
To 10.04.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Niemikotisäätiön ryhmä / Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3010
MPB1003 HUR-kuntosali
MPB1045 Aistihuone
To 17.04.2025 klo 09:15 - 11:45
(2 t 30 min)
Niemikotisäätiön ryhmä / Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3010
MPB1003 HUR-kuntosali
MPB1045 Aistihuone
To 24.04.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Niemikotisäätiön ryhmä / Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3010
MPB1003 HUR-kuntosali
MPB1045 Aistihuone
Pe 25.04.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
koko ryhmä / Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3010
MPC3001 Oppimistila
To 08.05.2025 klo 09:15 - 11:45
(2 t 30 min)
Niemikotisäätiön ryhmä / Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3010
MPB1003 HUR-kuntosali
MPB1045 Aistihuone
Ke 14.05.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
A ryhmä /Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3010
MPBK029 Peilisali
To 15.05.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Niemikotisäätiön ryhmä / Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3010
MPB1003 HUR-kuntosali
MPB1045 Aistihuone
To 15.05.2025 klo 13:00 - 15:45
(2 t 45 min)
B ryhmä Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3010
MPBK029 Peilisali
To 22.05.2025 klo 09:15 - 11:45
(2 t 30 min)
Niemikotisäätiön ryhmä / Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3010
MPB1003 HUR-kuntosali
MPB1045 Aistihuone
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata keskeisiä mielenterveyden häiriöitä ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä. Opiskelija osaa luoda ja kehittää vastavuoroisen terapiasuhteen asiakkaan kanssa. Opiskelija osaa kuvata liike- ja kehotietoisuuden muutoksen tunnistamisessa käytettäviä keinoja ja liike- ja kehotietoisuutta edistäviä fysioterapian menetelmiä. Opiskelija osaa edistää ja tukea asiakkaan osallistumista ja liikuntakäyttäytymistä eri ympäristöissä. Opiskelija osaa yhdistää psykomotorista lähestymistapaa liikkumisen suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin. Opiskelija ymmärtää soveltavan liikunnan merkityksen sekä ohjausosaamisen erityispiirteet mielenterveystyössä. Opiskelija osaa arvioida oman toimintansa merkitystä ohjaustilanteen onnistumisessa.

Sisältö

Mielenterveyden keskeisiä häiriötä ja oireita
Mielenterveyspotilaiden tutkimus ja hoito
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde fysioterapiassa
Liike- ja kehotietoisuuden muutoksen tunnistaminen
Liike- ja kehotietoisuuden edistäminen fysioterapiassa
Psykomotorinen lähestymistapa soveltavassa liikunnassa
Kuntoutujan /terapeutin itsesäätelytaitojen/valmiuksien edistäminen

Aika ja paikka

Myllypuron kampus.
Kevätlukukausi 2025

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Etäopetus
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Asiakasohjaukset

Oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiakasohjausryhmät työelämäyhteistyönä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kts. lukujärjestys

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-käytänne

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op x 27 h
Psykofyysinen fysioterapia 2 op / Raili Räikkönen/Hanna Rantavuori
Tutkimuksellinen tarkastelu/kehotietoisuus 1 op/ Sirpa Ahola
Asiakasohjaus 1 op / Nina Talvitie
Psykiatria 1 op / oppimistehtävänä / Sirpa Ahola

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Moodle-työtila käytössä.

Tekoälyn käytöstä opintojaksolla ohjeistetaan erikseen. Opiskelijan tulee tutustua Metropolian tekoälyohjeistukseen ja noudattaa sitä opintosuorituksissaan. Lue tekoälyn käytön ohjeistus tästä linkistä https://moodle.metropolia.fi/pluginfile.php/1134314/mod_resource/content/1/Teko%C3%A4lyohje%202024.pdf

HUOM. muutokset lukujärjestykseen ovat mahdollisia ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asiakasohjaus: aktiivinen osallistuminen asiakasryhmän ohjaamiseen ja siihen liittyvän oppimistehtävän tekeminen

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa kuvata kehityspsykologian ja kehotietoisuuden perusteet.

Siirry alkuun