Toimintakyvyn arvioinnin perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FO37-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
13.03.2025 - 30.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 35
- Koulutus
- Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Raili Räikkönen
- Matti Kantola
- Nina Talvitie
- Vastuuopettaja
- Matti Kantola
- Ryhmät
-
SXA24S1Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00FO37
Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 37 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 13.03.2025 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
ETÄNÄ TEAMS: Toimintakyvyn arvioinnin perusteet SX00FO37-3004 |
|
Pe 21.03.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
ETÄNÄ ZOOM: Toimintakyvyn arvioinnin perusteet SX00FO37-3004 |
|
Ke 26.03.2025 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
ETÄNÄ ZOOM: Toimintakyvyn arvioinnin perusteet SX00FO37-3004 |
|
Ma 31.03.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Toimintakyvyn arvioinnin perusteet SX00FO37-3004 |
MPB2022
Manuaalinen terapia 1
|
Ke 02.04.2025 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Toimintakyvyn arvioinnin perusteet SX00FO37-3004 |
MPB5010
Oppimistila
|
To 03.04.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Toimintakyvyn arvioinnin perusteet SX00FO37-3004 |
MPC4012
Oppimistila
|
Pe 04.04.2025 klo 12:45 - 15:00 (2 t 15 min) |
Toimintakyvyn arvioinnin perusteet SX00FO37-3004 |
MPB2025b
Manuaalinen terapia 3b
|
Ma 07.04.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Toimintakyvyn arvioinnin perusteet SX00FO37-3004 |
MPB5010
Oppimistila
|
Ma 14.04.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Toimintakyvyn arvioinnin perusteet SX00FO37-3004 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ti 15.04.2025 klo 12:45 - 15:00 (2 t 15 min) |
Toimintakyvyn arvioinnin perusteet SX00FO37-3004 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ke 16.04.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Toimintakyvyn arvioinnin perusteet SX00FO37-3004 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ti 22.04.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Itsenäinen työskentely: Toimintakyvyn arvioinnin perusteet SX00FO37-3004 |
|
Ma 05.05.2025 klo 09:00 - 14:00 (5 t 0 min) |
Toimintakyvyn arvioinnin perusteet SX00FO37-3004 |
MPB5010
Oppimistila
|
Ke 07.05.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Toimintakyvyn arvioinnin perusteet SX00FO37-3004 |
MPB6007
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa hyödyntää haastattelua tiedonkeruumenetelmänä asiakastilanteessa. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimpiä mittareita. Opiskelija osaa kuvata pystyasentoon liittyvän biomekaniikan ja tasapainon ja soveltaa näitä osana havainnointia. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan pystyasennon, nivelten liikkuvuuden ja lihastoiminnan. Opiskelija osaa hyödyntää mittareita osana tutkimista ja arviointia, sekä arvioida käyttämiensä mittareiden ja mittausten luotettavuutta.
Sisältö
- Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja haastattelu
- Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät
- Pystyasentoon liittyvä biomekaniikka ja tasapaino
- Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden havainnointi ja arviointi
- Mittaamisen ja mittareiden luotettavuus
Aika ja paikka
13.3.-31.5.2025 kts. lukujärjestys
Opinto sisältää etäopetusta ja lähiopetusta (Myllypuron kampus)
Oppimateriaalit
Tunneilla jaettu materiaali
Annetut kirjalliset lähteet
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Oppimistehtävät
Laboraatio
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Matin osuudesta näyttökoe 16.4.2025 (1. uusinta 5.5. klo 14.30-15.30, 2. uusinta sovitaan erikseen)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op = 27t opiskelijan työtä
Kokonaiskuormitus 10op = 270 tuntia
Koostuu etätunneista, lähitunneista sekä itsenäisestä opiskelusta
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu kolmesta osasta:
- Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät (Nina Talvitie)
- Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja haastattelu (Raili Räikkönen)
- Kehon rakenteen ja toiminnan arviointi (Matti Kantola)
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arvionti
Tunneilla tehtävät harjoitustyöt
Tentti
Oppimistehtävät
Esitietovaatimukset
Anatomia ja fysiologia -opintojakso
Lisätiedot
Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija.