Yhteistoimijuus kuntoutuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FO40-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
25.11.2024 - 08.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
09.01.2025 - 22.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 100
- Koulutus
- Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Sari Helenius
- Johanna Listola
- Kaija Kekäläinen
- Vastuuopettaja
- Kaija Kekäläinen
- Ryhmät
-
SXB24S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
-
SXA24S1Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00FO40
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 09.01.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
ETÄ ORIENTAATIO Yhteistoimijuus kuntoutuksessa SX00FO40-3001 |
|
Pe 24.01.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
VAIHTOEHTO A Yhteistoimijuus kuntoutuksessa SX00FO40-3001 |
|
Pe 07.02.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
VAIHTOEHTO A Yhteistoimijuus kuntoutuksessa SX00FO40-3001 |
|
Ti 11.02.2025 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
Vaihtoehto B ETÄtyöpaja Yhteistoimijuus kuntoutuksessa SX00FO40-3001 |
|
Ma 24.02.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
VAIHTOEHTO A Yhteistoimijuus kuntoutuksessa SX00FO40-3001 |
|
Ke 12.03.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
VAIHTOEHTO A Yhteistoimijuus kuntoutuksessa SX00FO40-3001 |
|
Pe 28.03.2025 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
Vaihtoehto B, ETÄtyöpaja Yhteistoimijuus kuntoutuksessa SX00FO40-3001 |
|
Pe 25.04.2025 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
Vaihtoehto B ETÄtyöpaja Yhteistoimijuus kuntoutuksessa SX00FO40-3001 |
|
To 22.05.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Vaihtoehto B ETÄTYÖPAJA Yhteistoimijuus kuntoutuksessa SX00FO40-3001 |
Tavoitteet
Opiskelija määrittelee kuntoutuksen/kuntoutumisen, toimintakyvyn ja yhteistoimijuuden käsitteet.
Opiskelija ymmärtää oman alansa merkityksen osana moniammatillista ja -alaista kuntoutusta.
Opiskelija osaa suunnitella kuntoutusta yhteistoimijuudessa asiakkaan ja muiden ammattilaisten kanssa.
Opiskelija osaa hyödyntää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän toimijoita asiakkaan kuntoutumisen tukena.
Opiskelija ymmärtää kirjaamisen merkityksen kuntoutusprosessissa.
Opiskelija osaa soveltaa rakenteista kirjaamista asiakaslähtöisesti ja osana moniammatillista yhteistyötä.
Sisältö
- Toimintakyky ja monialaisuus ICF viitekehyksessä
- Hyvä kuntoutuskäytäntö ja kuntoutussuunnitelma
- Tavoitteen asettamisen perusteet
- Kuntoutuksen keinot palvelujärjestelmän näkökulmasta käytännössä
- Rakenteinen kirjaaminen monialaisen yhteistyön mahdollistajana
Aika ja paikka
yhteinen orientaatio (ETÄ) to 9.1.2025 klo 13.00 - 15.00
Orientaatiossa opiskelija valitsee joko vaihtoehdon A tai B
vaihtoehto A :
to 9.1.2025 klo 13.00 - 15.00 orientaatio (ETÄ)
24.01.2025 13.00 - 15.00 ETÄ
07.02.2025 13.00 - 15.00 ETÄ
24.02.2025 13.00 - 15.30 ETÄ
12.03.2025 09.00 - 11.30 ETÄ
vaihtoehto B:
to 9.1.2025 klo 13.00 - 15.00 orientaatio (ETÄ)
opiskelija valitsee ja hyödyntää työpajaa oman tehtävänsä vaiheen mukaisesti , voi tulla vaikka kaikkii tai vain yhteen:
11.2.2025 klo 13.00 - 14.30 ETÄtyöpaja
28.3.2025 klo 13.00 - 14.30 ETÄtyöpaja
25.4.2025 klo 13.00 - 14.30 ETÄtyöpaja
22.5.2025 klo 9.00 - 11.00 ETÄ työpaja
Oppimateriaalit
moodlessa aineistot, verkkoluennot ja muu oppimisen tuki
Opintojakson Moodle on avoinna opintojaksolle ilmoittautuneille 8.1.2025 - 25.5.2025. Tämän jälkeen moodle sulkeutuu kaikilta ja sen jälkeen tarjolla on kesätoteutus.
Opetusmenetelmät
Opintojakson sisällöt Moodlessa.
ORIENTAATIO (ETÄ) PAKOLLINEN. Orientaatioon osallistumalla vahvistaa ilmoittautumisen tälle opintojaksolle. Opiskelija valitsee toteutusmuodon A tai B opintojakson orientaatiossa (ETÄ)
vaihtoehto A:
- ohjattu ryhmätehtäväpohjainen, opiskelija pääsee oppimaan ja jakamaan ajatuksia muiden opiskeljoiden kanssa ja ryhmä tekee yhteisen oppimistehtävän ohjatusti.
- oppimistehtävän dl on 14.3.2025 .
- Tehtävää rakennetaan opintopiirimäisesti yhdessä lukujärjestyksessä olevien tapaamisten (ETÄ) puitteissa siten, että tapaamisten välillä jokainen ryhmän jäsen opiskelee sovitut asiat ennen seuraavaa tapaamista. aikataulutetut tapaamiset kuuluvat kaikki vaihtoehdon A prosessiin.
-Yhteinen opintojakson päätös ETÄtapaamisena
vaihtoehto B:
- itsenäinen tehtävämuoto, ajoittuu läpi lukukauden siten, että oppimistehtävän palautuspäivä 14.3.2025 tai 23.5.2025 .
- Opettajan ohjausta on saatavilla työpajoissa, jotka aikataulutettu
- yhteinen osaamisen jakaminen oppimisen päätteeksi (ETÄtapaaminen) .
-Opiskelija etenee oman aikataulun mukaisesti kuitenkin siten, että osallistuu opintojakson päätökseen (ETÄ)
Opiskelija sitoutuu valitsemansa toteutusmuodon (A tai B) aikataulujen ja ohjeiden mukaisesti yhteiseen työskentelyyn.
Vastuuopettaja Kaija Kekäläinen, jolle kysymykset ohjataan
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
vaihtoehto A tehtävän dl 14.3.2025
vaihtoehto B tehtävän dl , 14.3.2025 / 23.5.2025 (opiskelija voi valita omaan aikatauluun parhaiten sopivan)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
opiskelija valitsee vaihtoehdon A ( ryhmä) tai B (itsenäinen)
Valinta tehdään yhteisessä orientaatiossa.
Opiskelja voi opiskella tämän opintojakson myös kesätoteutuksena 2025 tai oman hops parhaiten mahdollistuvalla tavalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen
Esitietovaatimukset
Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla -opintojakso
Lisätiedot
Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija.