Tutkimuksellisen kehittämisen perusta (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ92-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.05.2024 - 30.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Jyrki Konkka
- Miia Ojanen
- Marianne Roivas
- Ryhmät
-
S0924S6Sosiaalialan tutkinto-ohjelma ylempi
- Opintojakso
- SX00EQ92
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 28.08.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Tutkimuksellisen kehittämisen perusta SX00EQ92-3004 |
MPA6017
Oppimistila
|
Ke 25.09.2024 klo 10:30 - 12:00 (1 t 30 min) |
Tutkimuksellisen kehittämisen perusta SX00EQ92-3004 |
MPA6011
Oppimistila
|
To 31.10.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
ETÄOPETUKSENA ZOOMISSA_Tutkimuksellisen kehittämisen perusta SX00EQ92-3004 |
MPA5007
Oppimistila
|
To 31.10.2024 klo 13:00 - 13:45 (0 t 45 min) |
ETÄOPETUKSENA ZOOMISSA Tutkimuksellisen kehittämisen perusta SX00EQ92-3004 |
MPA5007
Oppimistila
|
To 21.11.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Tutkimuksellisen kehittämisen perusta SX00EQ92-3004 |
MPA6017
Oppimistila
|
Pe 22.11.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Tutkimuksellisen kehittämisen perusta SX00EQ92-3004 |
MPA2019
Oppimistila
|
Ma 09.12.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Tutkimuksellisen kehittämisen perusta SX00EQ92-3004 |
MPA4010
Oppimistila
|
To 28.08.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Tutkimuksellisen kehittämisen perusta SX00EQ92-3004 |
MPA4008
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun välineet asiantuntijatason toimijalta edellytettävällä tavalla. Opiskelija osaa soveltaa kriittistä ajattelua kehittämistä koskevien käytännöllisten ongelmien ratkaisemisessa ja päätöksenteossa. Opiskelija tuntee sosiaalialan työn ja kehittämisen kokonaisuutta koskevat käsitteelliset näkökulmat ja osaa soveltaa niitä kehittämistoimintaan. Opiskelija tuntee sosiaalialan tutkimuksen paradigmat ja niihin liittyvät arvot, oletukset ja metodologiset taustaehdot. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalialan kehittämiseen liittyviä periaatteita omassa toiminnassaan. Opiskelija tuntee tutkimuksellisen kehittämistoiminnan erilaisia strategisia vaihtoehtoja, joita syvennetään myöhemmin tulevassa opintojaksossa. Opiskelija hallitsee kehittämistoiminnan suunnittelun periaatteet ja käytännöt sekä osaa laatia toteuttamiskelpoisen ja perustellun suunnitelman. Opiskelija osaa määritellä tehtävän, joka on toteutettavissa tutkimuksellisen kehittämisen menetelmin. Opiskelija osaa arvioida suunnitelmien toteuttamiskelpoisuutta sekä tulosten merkitystä ammatillisen kehittämisen näkökulmasta.
Sisältö
Argumentaatio: looginen rakenne ja sisältö, kriittinen tiedonkäsitys, tiedon lähteet ja arviointi, tieteellinen ajattelu, sosiaalialan tiedeperusta, sosiaalialan tutkimuksen paradigmat ja ohjelmat, sosiaalialan kehittämisen oletukset, arvot ja metodologia. Opinnäytetyön ideapaperi. Tutkimus - ja kehittämissuunnitelman perusteet: arviointi, ongelman määrittely, tieteellinen kirjoittaminen ja viestintä, tieteellinen raportointi.
Aika ja paikka
28.08.2024 09.00 - 12.00 / Miia + kirjaston tiedonhakuopastus (klo 10.30-12)
25.09.2024 10.30 - 12.00 / Jyrki
31.10.2024 09.00 - 13.45 / Miia (Metodit)
21.11.2024 09.00 - 12.00 / Jyrki
22.11.2024 09.00 - 12.00 / Marianne
09.12.2024 09.00 - 12.00 / Jyrki
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Itsenäinen opiskelu
Tehtävä/t
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä (lähiopetukseen osallistuminen, itsenäinen tiedonhaku/työskentely)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista tietoa ja hyödyntää sitä kehittämisessä
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä sekä arvioi sen vaikuttavuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista kansainvälistä ja kotimaista tietoa ja hyödyntää sitä kehittämisessä
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä sekä arvioi sen vaikuttavuutta yhteistyössä asiakkaiden ja muiden kumppaneiden kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista kansainvälistä ja kotimaista tietoa sekä hyödyntää sitä kehittämisessä monipuolisesti
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä vaativissa toimintaympäristöissä sekä arvioi sen vaikuttavuutta yhteistyössä asiakkaiden ja muiden kumppaneiden kanssa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista tietoa ja hyödyntää sitä kehittämisessä
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä sekä arvioi sen vaikuttavuutta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvionti: Hyväksytty-Hylätty