Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellisen kehittämisen perusta (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ92-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Jyrki Konkka
Miia Ojanen
Marianne Roivas
Ryhmät
S0924S6
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
SX00EQ92

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ke 28.08.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Tutkimuksellisen kehittämisen perusta SX00EQ92-3004
MPA6017 Oppimistila
Ke 25.09.2024 klo 10:30 - 12:00
(1 t 30 min)
Tutkimuksellisen kehittämisen perusta SX00EQ92-3004
MPA6011 Oppimistila
To 31.10.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
ETÄOPETUKSENA ZOOMISSA_Tutkimuksellisen kehittämisen perusta SX00EQ92-3004
MPA5007 Oppimistila
To 31.10.2024 klo 13:00 - 13:45
(0 t 45 min)
ETÄOPETUKSENA ZOOMISSA Tutkimuksellisen kehittämisen perusta SX00EQ92-3004
MPA5007 Oppimistila
To 21.11.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Tutkimuksellisen kehittämisen perusta SX00EQ92-3004
MPA6017 Oppimistila
Pe 22.11.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Tutkimuksellisen kehittämisen perusta SX00EQ92-3004
MPA2019 Oppimistila
Ma 09.12.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Tutkimuksellisen kehittämisen perusta SX00EQ92-3004
MPA4010 Oppimistila
To 28.08.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Tutkimuksellisen kehittämisen perusta SX00EQ92-3004
MPA4008 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun välineet asiantuntijatason toimijalta edellytettävällä tavalla. Opiskelija osaa soveltaa kriittistä ajattelua kehittämistä koskevien käytännöllisten ongelmien ratkaisemisessa ja päätöksenteossa. Opiskelija tuntee sosiaalialan työn ja kehittämisen kokonaisuutta koskevat käsitteelliset näkökulmat ja osaa soveltaa niitä kehittämistoimintaan. Opiskelija tuntee sosiaalialan tutkimuksen paradigmat ja niihin liittyvät arvot, oletukset ja metodologiset taustaehdot. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalialan kehittämiseen liittyviä periaatteita omassa toiminnassaan. Opiskelija tuntee tutkimuksellisen kehittämistoiminnan erilaisia strategisia vaihtoehtoja, joita syvennetään myöhemmin tulevassa opintojaksossa. Opiskelija hallitsee kehittämistoiminnan suunnittelun periaatteet ja käytännöt sekä osaa laatia toteuttamiskelpoisen ja perustellun suunnitelman. Opiskelija osaa määritellä tehtävän, joka on toteutettavissa tutkimuksellisen kehittämisen menetelmin. Opiskelija osaa arvioida suunnitelmien toteuttamiskelpoisuutta sekä tulosten merkitystä ammatillisen kehittämisen näkökulmasta.

Sisältö

Argumentaatio: looginen rakenne ja sisältö, kriittinen tiedonkäsitys, tiedon lähteet ja arviointi, tieteellinen ajattelu, sosiaalialan tiedeperusta, sosiaalialan tutkimuksen paradigmat ja ohjelmat, sosiaalialan kehittämisen oletukset, arvot ja metodologia. Opinnäytetyön ideapaperi. Tutkimus - ja kehittämissuunnitelman perusteet: arviointi, ongelman määrittely, tieteellinen kirjoittaminen ja viestintä, tieteellinen raportointi.

Aika ja paikka

28.08.2024 09.00 - 12.00 / Miia + kirjaston tiedonhakuopastus (klo 10.30-12)
25.09.2024 10.30 - 12.00 / Jyrki
31.10.2024 09.00 - 13.45 / Miia (Metodit)
21.11.2024 09.00 - 12.00 / Jyrki
22.11.2024 09.00 - 12.00 / Marianne
09.12.2024 09.00 - 12.00 / Jyrki

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Itsenäinen opiskelu
Tehtävä/t

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä (lähiopetukseen osallistuminen, itsenäinen tiedonhaku/työskentely)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista tietoa ja hyödyntää sitä kehittämisessä
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä sekä arvioi sen vaikuttavuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista kansainvälistä ja kotimaista tietoa ja hyödyntää sitä kehittämisessä
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä sekä arvioi sen vaikuttavuutta yhteistyössä asiakkaiden ja muiden kumppaneiden kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista kansainvälistä ja kotimaista tietoa sekä hyödyntää sitä kehittämisessä monipuolisesti
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä vaativissa toimintaympäristöissä sekä arvioi sen vaikuttavuutta yhteistyössä asiakkaiden ja muiden kumppaneiden kanssa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista tietoa ja hyödyntää sitä kehittämisessä
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä sekä arvioi sen vaikuttavuutta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvionti: Hyväksytty-Hylätty

Siirry alkuun