Siirry suoraan sisältöön

3D-mallinnuksen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00FP65-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 16.09.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 40

Koulutus

  • Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mika Ihanus
  • Tomi Nurminen

Vastuuopettaja

Tomi Nurminen

Ryhmät

  • SXA24S1
    Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija kehittää ammatillista osaamistaan ja käyttää digitaalisia työskentely-ympäristöjä työnsä kehittäjänä. Opiskelija kehittää omaa ammatillista osaamistaan sekä syventää tietouttaan teknologiasta apuvälinealalla. Opiskelija osaa ratkaista ammatin ydinosaamisen ongelmia hyödyntäen ajanmukaista teknologiaa kuten 3d-skannausta ja cad-mallinnusta sekä 3d-tulostusta. Opiskelija ymmärtää 3D teknologian vaikutuksen kestävään kehitykseen. Opiskelija harjaantuu toimimaan digitaalisissa työskentely-ympäristöissä vieraalla kielellä.

Sisältö

• 3d-mallinnuksen perusteet
• 3d-skannaus
• 3d-tulostus
• Kestävä kehitys: Materiaalien tehokas käyttö, paikallinen valmistus, kiertotalous ja yksilöllisten ratkaisujen luomisen merkitys.

Aika ja paikka

Myllypuro Kampus 21.10.2024- 20.12.2024

Opetusmenetelmät

Tutustuminen seuraaviin mallintamisjärjestelmiin:
LutraCad
Rodin4
Solidworks, Rhino

Skannausharjoitukset

Aktiivinen osallistuminen opetukseen 50%
Annetut tehtävät 50%

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op.x 27h= 135h

Lisätietoja opiskelijoille

Solidworks, Rhino perusteet
Rodin4, LutraCad, Sense-skannaus

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

PROFESSIONAL KNOWLEDGE BASE
· Student can search for knowledge from various
sources and is familiar with the professional knowledge base of the field

PROFESSIONAL SKILLS AND ACTIONS
· Student can work well in typical professional tasks and situations
· Student can work in a client-oriented way

ETHICS, COOPERATION AND DEVELOPMENT
· Student can act in accordance with the ethical principles of the field
· Student can work in work groups and projects
· Student develops oneself

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

CAD käytännön tehtävät 80%
Kirjalliset työt 20%

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija.