Siirry suoraan sisältöön

Vieras kieli (englanti), kesäopinto 2025 (2 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DW75-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.03.2025 - 30.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
01.05.2025 - 31.08.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anne Lipasti
Vastuuopettaja
Anne Lipasti
Ryhmät
KXF24S1ES
Musiikin tutkinto-ohjelma, musiikin esittäminen
KXF24S1VA
Musiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
KXF24S1
Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
KXF24S1TE
Musiikin tutkinto-ohjelma, musiikin tekeminen ja tuottaminen
KXF24S1SPJ
Musiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
KXF24S1SKL
Musiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus klassinen
Opintojakso
KX00DW75

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 26.05.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Vieras kieli (englanti), kesäopinto 2025 KX00DW75-3015
AS522 Oppimistila Metropolia
Ti 27.05.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Vieras kieli (englanti), kesäopinto 2025 KX00DW75-3015
AS522 Oppimistila Metropolia
Ke 28.05.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Vieras kieli (englanti), kesäopinto 2025 KX00DW75-3015
AS522 Oppimistila Metropolia
Ti 03.06.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Vieras kieli (englanti), kesäopinto 2025 KX00DW75-3015
AS522 Oppimistila Metropolia
Ti 10.06.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Toinen kotimainen kieli (ruotsi/suomi), kesäopinto k25 KX00ED44-3014
AS522 Oppimistila Metropolia
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä kotimaassa ja ulkomailla, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Hän osaa toimia luontevasti monikulttuurisissa ympäristöissä ottaen huomioon viestintätilanteiden erityispiirteitä ja osallistujien kulttuuriset ja kielelliset lähtökohdat. Opiskelija pystyy hankkimaan ammattialallaan tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti. Opiskelijalla on realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana.

Sisältö

Opintojakson sisällöissä keskitytään seuraaviin suullista ja kirjallista viestintätaitoa lisääviin aihealueisiin alakohtaisesti painottaen:
• Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
• Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit alan omissa teksteissä
• Ammattialan tekstikäytänteet ja tekstityypit
• Tiedon hankinta, käsittely, soveltaminen ja välittäminen sekä tieteellisen tiedon lukeminen vieraalla kielellä
• Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
• Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
• Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja omien oppimisstrategioiden kehittäminen

Aika ja paikka

Tiiviskurssi toukokuu-kesäkuu,
opetus Soivassa AS522:
Ma 26.5. kl 13-15.30
Ti 27.5. kl 13-15.30
Ke 28.5. kl 13-15.30
Ti 3.6. kl 13-15.30
(Ti 10.6. kl 9-12 tentti)

Oppimateriaalit

opettajan oma, saatavilla ennen kurssin alkua

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutteiset harjoitukset, ryhmätyöskentely, lyhyet luennot, verkkoharjoituksia

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Viimeisellä tunnilla kirjallinen tentti, suullinen tasotarkistustehtävä/esitys, uusintatenttimahdollisuus kaksi kertaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

opiskelijan työtä 2 op = 2 x 27 tuntia
läsnäoloa tunneilla, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtäviä ja harjoituksia tuntien ulkopuolella

Lisätietoja opiskelijoille

opetus on Arabian kampuksella
arviointi asteikolla 0-5, suullinen ja kirjallinen arvosana erikseen
opetus englanniksi ja tarvittaessa suomeksi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

jatkuva arviointi, suullinen tasotarkistus, kirjallinen lopputentti tai vastaava suoritus

Esitietovaatimukset

Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B2.

Lisätiedot

Opintojakson tarkennettu sisältö määräytyy tutkinto-ohjelmakohtaisesti, ja se integroidaan tutkinnon kontekstiin opetussuunnitelmassa ja substanssiopintoihin.

Siirry alkuun