Vieras kieli (englanti), kesäopinto 2025 (2 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DW75-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
10.03.2025 - 30.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
01.05.2025 - 31.08.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anne Lipasti
- Vastuuopettaja
- Anne Lipasti
- Ryhmät
-
KXF24S1ESMusiikin tutkinto-ohjelma, musiikin esittäminen
-
KXF24S1VAMusiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
-
KXF24S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
-
KXF24S1TEMusiikin tutkinto-ohjelma, musiikin tekeminen ja tuottaminen
-
KXF24S1SPJMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
-
KXF24S1SKLMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus klassinen
- Opintojakso
- KX00DW75
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 26.05.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Vieras kieli (englanti), kesäopinto 2025 KX00DW75-3015 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ti 27.05.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Vieras kieli (englanti), kesäopinto 2025 KX00DW75-3015 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ke 28.05.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Vieras kieli (englanti), kesäopinto 2025 KX00DW75-3015 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ti 03.06.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Vieras kieli (englanti), kesäopinto 2025 KX00DW75-3015 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ti 10.06.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Toinen kotimainen kieli (ruotsi/suomi), kesäopinto k25 KX00ED44-3014 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Tavoitteet
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä kotimaassa ja ulkomailla, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Hän osaa toimia luontevasti monikulttuurisissa ympäristöissä ottaen huomioon viestintätilanteiden erityispiirteitä ja osallistujien kulttuuriset ja kielelliset lähtökohdat. Opiskelija pystyy hankkimaan ammattialallaan tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti. Opiskelijalla on realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana.
Sisältö
Opintojakson sisällöissä keskitytään seuraaviin suullista ja kirjallista viestintätaitoa lisääviin aihealueisiin alakohtaisesti painottaen:
• Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
• Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit alan omissa teksteissä
• Ammattialan tekstikäytänteet ja tekstityypit
• Tiedon hankinta, käsittely, soveltaminen ja välittäminen sekä tieteellisen tiedon lukeminen vieraalla kielellä
• Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
• Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
• Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja omien oppimisstrategioiden kehittäminen
Aika ja paikka
Tiiviskurssi toukokuu-kesäkuu,
opetus Soivassa AS522:
Ma 26.5. kl 13-15.30
Ti 27.5. kl 13-15.30
Ke 28.5. kl 13-15.30
Ti 3.6. kl 13-15.30
(Ti 10.6. kl 9-12 tentti)
Oppimateriaalit
opettajan oma, saatavilla ennen kurssin alkua
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutteiset harjoitukset, ryhmätyöskentely, lyhyet luennot, verkkoharjoituksia
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Viimeisellä tunnilla kirjallinen tentti, suullinen tasotarkistustehtävä/esitys, uusintatenttimahdollisuus kaksi kertaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
opiskelijan työtä 2 op = 2 x 27 tuntia
läsnäoloa tunneilla, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtäviä ja harjoituksia tuntien ulkopuolella
Lisätietoja opiskelijoille
opetus on Arabian kampuksella
arviointi asteikolla 0-5, suullinen ja kirjallinen arvosana erikseen
opetus englanniksi ja tarvittaessa suomeksi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
jatkuva arviointi, suullinen tasotarkistus, kirjallinen lopputentti tai vastaava suoritus
Esitietovaatimukset
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B2.
Lisätiedot
Opintojakson tarkennettu sisältö määräytyy tutkinto-ohjelmakohtaisesti, ja se integroidaan tutkinnon kontekstiin opetussuunnitelmassa ja substanssiopintoihin.