Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EO99-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 25.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mona Laine
Tuomas Leisti
Ryhmät
SXH24S2VA
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (varhaiskasvatus), monimuoto
Opintojakso
SX00EO99

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 23.01.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3020
MPA4009 Oppimistila
Pe 24.01.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3020
MPC4013a Oppimistila
To 06.02.2025 klo 08:45 - 11:45
(3 t 0 min)
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3020
MPA2010 Oppimistila
Pe 07.02.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3020
MPA6009 Oppimistila
Ti 04.03.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3020
MPA5019 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheet (varhaislapsuuden, lapsuuden, nuoruuden, aikuisuuden ja vanhuuden) ja osaa eritellä niihin vaikuttavia tekijöitä. Varhaiskasvatuspolun opiskelija tuntee erityisesti lapsen varhaislapsuuden kehitysvaiheet.

Sisältö

Keskeisiä kehitysteorioita. Ihmisen fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys ja kasvu eri ikäkausina. Varhaiskasvatuspolun opiskelija keskittyy erityisesti lapsen kasvuun ja kehitykseen.

Aika ja paikka

23.01.2025 12.45 - 16.00 Orientaatio ja aivojen kehitys / Mona
24.01.2025 12.45 - 16.00 Sukupuoli ja seksuaalisuus / Mona
06.02.2025 08.30 - 11.45 Kiintymyssuhteet ja itsesäätelytaidot / Mona
07.02.2025 08.30 - 11.45 Nuoruus ja aikuisuus / Tuomas
04.03.2025 08.30 - 11.45 Oppimistehtävän purku ja tentti / Mona


Orientaatioluennolla 23.1. ja oppimistehtävän purkamisessa 4.3. on läsnäolovelvoite. Muuten luennoille on 70% läsnäolovelvoite. Mikäli poissaoloja on enemmän, tulee opiskelijalle opettajan erikseen ohjeistama korvaava reflektiotehtävä.

Muutokset toteutussuunnitelman tietoihin ovat mahdollisia. Opettajat tiedottavat muutoksista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:

Luentomateriaalit
&
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2023). Ihmisen psykologinen kehitys (10. uud. p.). PS-kustannus. SIVUT 182-404

Opetusmenetelmät

Osallistavat luennot
Oppimistehtävä
Kirjallisuus
Tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävän voi asianosaisten henkilöiden suostumuksella toteuttaa työelämäyhteistyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätentti 04.03.2025 08.30 - 11.45, uusintatenttimahdollisuudesta ilmoitetaan opintojakson aikana

Kansainvälisyys

1 op vastaa noin 27 h opiskelijan työtä: 5 op = 135 h:

Luennot yhteensä: 13 h
Oppimistehtävän purku ja ryhmätentti: 3h 15 min
Muu työ (oppimistehtävän toteutus ja kirjallinen tehtävä, tenttiin valmistautuminen): 119 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson ahotoinnista (aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen) vastaa lehtori Tuomas Leisti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Mikäli tekoälyn käyttö on opintojaksolla tai sen osassa kielletty ja opiskelija kiellosta huolimatta käyttää tekoälyä, toiminta katsotaan vilpiksi ja se käsitellään Metropolian kurinpidollisen käsittelyohjeen (14.6.2023) mukaisesti.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisarvioinnin perusteena on oppimistehtävä ja ryhmätentti.

Tentistä tulee numeerinen arviointi (0 - 5), joka on opintojakson arvosana. Oppismistehtävä voi korottaa tentin arvosanaa. Lisäksi opintojakson loppuarviointiin voi myötävaikuttaa osallistumalla aktiivisesti luennoille.

Siirry alkuun