Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EO99-3020
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2025 - 25.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 45
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Mona Laine
- Tuomas Leisti
- Ryhmät
-
SXH24S2VASosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (varhaiskasvatus), monimuoto
- Opintojakso
- SX00EO99
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 23.01.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3020 |
MPA4009
Oppimistila
|
Pe 24.01.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3020 |
MPC4013a
Oppimistila
|
To 06.02.2025 klo 08:45 - 11:45 (3 t 0 min) |
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3020 |
MPA2010
Oppimistila
|
Pe 07.02.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3020 |
MPA6009
Oppimistila
|
Ti 04.03.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3020 |
MPA5019
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheet (varhaislapsuuden, lapsuuden, nuoruuden, aikuisuuden ja vanhuuden) ja osaa eritellä niihin vaikuttavia tekijöitä. Varhaiskasvatuspolun opiskelija tuntee erityisesti lapsen varhaislapsuuden kehitysvaiheet.
Sisältö
Keskeisiä kehitysteorioita. Ihmisen fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys ja kasvu eri ikäkausina. Varhaiskasvatuspolun opiskelija keskittyy erityisesti lapsen kasvuun ja kehitykseen.
Aika ja paikka
23.01.2025 12.45 - 16.00 Orientaatio ja aivojen kehitys / Mona
24.01.2025 12.45 - 16.00 Sukupuoli ja seksuaalisuus / Mona
06.02.2025 08.30 - 11.45 Kiintymyssuhteet ja itsesäätelytaidot / Mona
07.02.2025 08.30 - 11.45 Nuoruus ja aikuisuus / Tuomas
04.03.2025 08.30 - 11.45 Oppimistehtävän purku ja tentti / Mona
Orientaatioluennolla 23.1. ja oppimistehtävän purkamisessa 4.3. on läsnäolovelvoite. Muuten luennoille on 70% läsnäolovelvoite. Mikäli poissaoloja on enemmän, tulee opiskelijalle opettajan erikseen ohjeistama korvaava reflektiotehtävä.
Muutokset toteutussuunnitelman tietoihin ovat mahdollisia. Opettajat tiedottavat muutoksista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
Luentomateriaalit
&
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2023). Ihmisen psykologinen kehitys (10. uud. p.). PS-kustannus. SIVUT 182-404
Opetusmenetelmät
Osallistavat luennot
Oppimistehtävä
Kirjallisuus
Tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävän voi asianosaisten henkilöiden suostumuksella toteuttaa työelämäyhteistyössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ryhmätentti 04.03.2025 08.30 - 11.45, uusintatenttimahdollisuudesta ilmoitetaan opintojakson aikana
Kansainvälisyys
1 op vastaa noin 27 h opiskelijan työtä: 5 op = 135 h:
Luennot yhteensä: 13 h
Oppimistehtävän purku ja ryhmätentti: 3h 15 min
Muu työ (oppimistehtävän toteutus ja kirjallinen tehtävä, tenttiin valmistautuminen): 119 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson ahotoinnista (aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen) vastaa lehtori Tuomas Leisti.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Mikäli tekoälyn käyttö on opintojaksolla tai sen osassa kielletty ja opiskelija kiellosta huolimatta käyttää tekoälyä, toiminta katsotaan vilpiksi ja se käsitellään Metropolian kurinpidollisen käsittelyohjeen (14.6.2023) mukaisesti.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kokonaisarvioinnin perusteena on oppimistehtävä ja ryhmätentti.
Tentistä tulee numeerinen arviointi (0 - 5), joka on opintojakson arvosana. Oppismistehtävä voi korottaa tentin arvosanaa. Lisäksi opintojakson loppuarviointiin voi myötävaikuttaa osallistumalla aktiivisesti luennoille.