Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP99-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 15.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kevin Collet
Satu Vahaluoto
Heidi Oilimo
Anu-Riikka Eerola
Vastuuopettaja
Heidi Oilimo
Ryhmät
SXC24S2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
SX00EP99

Toteutuksella on 23 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 171 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 27.01.2025 klo 10:00 - 11:45
(1 t 45 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007
MPA4008 Oppimistila
Ma 27.01.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007/Toimintakyvyn arviointi
MPA6011 Oppimistila
Ma 03.02.2025 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007
MPBK030 Liikuntasali
Ti 04.02.2025 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007
MPBK030 Liikuntasali
Pe 28.02.2025 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007
MPA2029 Vuorovaikutusluokka
Ma 31.03.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007
Ti 01.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007
Ke 02.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007
To 03.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007
Pe 04.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007
Ma 07.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007
Ti 08.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007
Ke 09.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007
To 10.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007
Pe 11.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007
Ma 14.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007
Ti 15.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007
Ke 16.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007
To 17.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007
Pe 18.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007
Ma 21.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007
Ti 22.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007
Ke 23.04.2025 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007
MPA2029 Vuorovaikutusluokka
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- toimii toimintakyvyltään erilaisten ikääntyneiden ihmisten kanssa rakentaen luottamuksellista asiakassuhdetta
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- tunnistaa fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- käyttää erilaisia aktivoivan toiminnan menetelmiä ikääntyneiden ihmisten erityistarpeiden mukaan
- arvioi omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista
- tunnistaa aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti

Sisältö

- erilaisiin iäkkäiden ihmisten ryhmätoimintoihin tutustuminen
- ryhmän toiminta ja ohjaaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
- sosiokulttuuriset ja luovat ryhmätoiminnan menetelmät
- terveysliikunta
- luovien toimintojen ja terveysliikunnan soveltaminen toimintakyvyn tukemisessa
- digitaalisuuden hyödyntäminen ryhmätoiminnassa
- toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja TOIMIA-tietokantaan perehtyminen
- aseptiikan perusteet
- harjoittelu 4,5 op
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi

Työmuodot

Itsenäinen verkko-oppiminen, osallistavat ja toiminnalliset työpajat, lähiluennot, yhteinen keskustelu, kirjallisuuteen tutustuminen, erilaiset oppimistehtävät, ryhmänohjausharjoitukset, harjoittelu työelämässä

Aika ja paikka

Lähiopetus

27.1. ap opintojakson ja verkkokurssin orientaatio + ip toimintakyvyn arvioinnin menetelmät
3.2. koko pvä - toiminnallinen työpajapäivä(terveysliikunta + luovat menetelmät)
4.2. koko pvä - toiminnallinen työpajapäivä (terveysliikunta + luovat menetelmät)

28.2. omat ohjaustuokiot + harjoitteluinfo

Harjoittelu 31.3. - 22. 4.

14.4. Pienryhmät (ETÄ)
23.4. Harjoittelun purkupäivä

Huom. Muutokset aikataulussa mahdollisia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ks. Moodle-työtila opintojakson aikana.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu työelämässä 4,5 op = 15 päivää. (Hyväksytty / hylätty)
Huom. Hyväksytty harjoittelu edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä kirjallisessa harjoitteluraportissa!

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 h opiskelijan työaikaa

Lisätietoja opiskelijoille

Opetuksen aikataulun näet lukujärjestyksestä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.
-
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan toimittaa päätös opintojaksototeutuksen vastuuopettajalle heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
-
TEHTÄVISTÄ
-Opintojakson kirjallisista tehtävistä eniten osaamisen arviointiin vaikuttava ryhmätoiminnan suunnitelma edellyttää annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä. Tämä tehtävä arvioidaan numeerisesti ja opiskelija saa siitä kirjallisen palautteen.
- Kaikki tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan ja ne huomioidaan lopullisessa arvioinnissa.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttavat myös arviointiin.

TEKOÄLYN KÄYTTÖ OPINTOJAKSOLLA

Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.

Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävillä osoitettu osaaminen + aktiivinen osallistuminen opetukseen. Ks.alla olevat arviointikriteerit (+ tehtäväohjeistukset).

Jos tehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä.

Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin arvosanan korotustoiveissa.

ARVIOINTIKRITEERIT

Tyydyttävä (1-2)

Opiskelija:
- tunnistaa toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- tunnistaa fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- tunnistaa aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.

Hyvä (3-4)

Opiskelija:
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- osaa kuvailla fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- selittää aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee perustellen ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi perustellen omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.

Kiitettävä (5)

Opiskelija:
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnista saatujen tulosten merkityksiä
- osaa perustella monipuolisesti fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- selittää aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee monipuolisesti perustellen ja toteuttaa tilannetta arvioiden tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi kriittisesti omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.

Arviointiasteikko
0-5

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Siirry alkuun