Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP99-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2024 - 15.12.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2025 - 15.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Heidi Oilimo
- Ryhmät
-
SXC24S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00EP99
Toteutuksella on 23 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 171 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 27.01.2025 klo 10:00 - 11:45 (1 t 45 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007 |
MPA4008
Oppimistila
|
Ma 27.01.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007/Toimintakyvyn arviointi |
MPA6011
Oppimistila
|
Ma 03.02.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007 |
MPBK030
Liikuntasali
|
Ti 04.02.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007 |
MPBK030
Liikuntasali
|
Pe 28.02.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007 |
MPA2029
Vuorovaikutusluokka
|
Ma 31.03.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007 |
|
Ti 01.04.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007 |
|
Ke 02.04.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007 |
|
To 03.04.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007 |
|
Pe 04.04.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007 |
|
Ma 07.04.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007 |
|
Ti 08.04.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007 |
|
Ke 09.04.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007 |
|
To 10.04.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007 |
|
Pe 11.04.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007 |
|
Ma 14.04.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007 |
|
Ti 15.04.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007 |
|
Ke 16.04.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007 |
|
To 17.04.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007 |
|
Pe 18.04.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007 |
|
Ma 21.04.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007 |
|
Ti 22.04.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007 |
|
Ke 23.04.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3007 |
MPA2029
Vuorovaikutusluokka
|
Tavoitteet
Opiskelija
- toimii toimintakyvyltään erilaisten ikääntyneiden ihmisten kanssa rakentaen luottamuksellista asiakassuhdetta
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- tunnistaa fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- käyttää erilaisia aktivoivan toiminnan menetelmiä ikääntyneiden ihmisten erityistarpeiden mukaan
- arvioi omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista
- tunnistaa aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
Sisältö
- erilaisiin iäkkäiden ihmisten ryhmätoimintoihin tutustuminen
- ryhmän toiminta ja ohjaaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
- sosiokulttuuriset ja luovat ryhmätoiminnan menetelmät
- terveysliikunta
- luovien toimintojen ja terveysliikunnan soveltaminen toimintakyvyn tukemisessa
- digitaalisuuden hyödyntäminen ryhmätoiminnassa
- toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja TOIMIA-tietokantaan perehtyminen
- aseptiikan perusteet
- harjoittelu 4,5 op
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi
Työmuodot
Itsenäinen verkko-oppiminen, osallistavat ja toiminnalliset työpajat, lähiluennot, yhteinen keskustelu, kirjallisuuteen tutustuminen, erilaiset oppimistehtävät, ryhmänohjausharjoitukset, harjoittelu työelämässä
Aika ja paikka
Lähiopetus
27.1. ap opintojakson ja verkkokurssin orientaatio + ip toimintakyvyn arvioinnin menetelmät
3.2. koko pvä - toiminnallinen työpajapäivä(terveysliikunta + luovat menetelmät)
4.2. koko pvä - toiminnallinen työpajapäivä (terveysliikunta + luovat menetelmät)
28.2. omat ohjaustuokiot + harjoitteluinfo
Harjoittelu 31.3. - 22. 4.
14.4. Pienryhmät (ETÄ)
23.4. Harjoittelun purkupäivä
Huom. Muutokset aikataulussa mahdollisia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ks. Moodle-työtila opintojakson aikana.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu työelämässä 4,5 op = 15 päivää. (Hyväksytty / hylätty)
Huom. Hyväksytty harjoittelu edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä kirjallisessa harjoitteluraportissa!
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 h opiskelijan työaikaa
Lisätietoja opiskelijoille
Opetuksen aikataulun näet lukujärjestyksestä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.
-
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan toimittaa päätös opintojaksototeutuksen vastuuopettajalle heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
-
TEHTÄVISTÄ
-Opintojakson kirjallisista tehtävistä eniten osaamisen arviointiin vaikuttava ryhmätoiminnan suunnitelma edellyttää annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä. Tämä tehtävä arvioidaan numeerisesti ja opiskelija saa siitä kirjallisen palautteen.
- Kaikki tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan ja ne huomioidaan lopullisessa arvioinnissa.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttavat myös arviointiin.
TEKOÄLYN KÄYTTÖ OPINTOJAKSOLLA
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävillä osoitettu osaaminen + aktiivinen osallistuminen opetukseen. Ks.alla olevat arviointikriteerit (+ tehtäväohjeistukset).
Jos tehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä.
Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin arvosanan korotustoiveissa.
ARVIOINTIKRITEERIT
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
- tunnistaa toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- tunnistaa fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- tunnistaa aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
Hyvä (3-4)
Opiskelija:
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- osaa kuvailla fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- selittää aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee perustellen ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi perustellen omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
Kiitettävä (5)
Opiskelija:
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnista saatujen tulosten merkityksiä
- osaa perustella monipuolisesti fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- selittää aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee monipuolisesti perustellen ja toteuttaa tilannetta arvioiden tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi kriittisesti omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.