Siirry suoraan sisältöön

Museologia (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00FR84-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 29.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 16

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Heikki Häyhä

Vastuuopettaja

Heikki Häyhä

Ryhmät

  • KXA24S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää museolain tavoitteet ja museoiden roolin näiden tavoitteiden saavuttamisessa. Opiskelija ymmärtää miten museot tallentavat ja säilyttävät kulttuuri- ja luonnonperintöä, sekä taidetta. Hän ymmärtää miten näitä aineistoja tutkitaan ja hyödynnetään, ja miten ne tehdään saavutettavaksi mahdollisimman monelle. Opiskelija ymmärtää miten museoiden tallennustoiminta on kehittynyt esinekeskeisyydestä ilmiökeskeisyyteen ja yhteisöllisyyteen. Opiskelija tutustuu erilaisten museoiden toimintaan ja museoammatteihin. Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön säilyttämistä koskevan keskeisen lainsäädännön ja konservaattorin tehtäviä määrittelevät eettiset koodit. Opiskelija tuntee alan keskeiset kansainväliset järjestöt ja niiden toimintatavat. Kuten ICOM, ICOMOS ja ICCROM.Opiskelija tutustuu kulttuuriperinnön säilytystapoihin ja ymmärtää kulttuuriperinnön säilymistä uhkaavien riskitekijöiden merkityksen. Hän ymmärtää ennaltaehkäisevien toimien merkityksen ja osaa soveltaa oppimaansa erilaisissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen ajattelun ja osaa soveltaa sitä kulttuuriperinnön säilytyksen kysymyksiin. Osaamistavoitteet: Eettinen osaaminen, ammatti-identiteetin kehittyminen, kestävä kehitys, monikulttuurisuus

Sisältö

Opintojakson keskeistä sisältöä on museokokoelmien muodostuminen, käytännön kokoelmatyön perusprosessit: luettelointi, säilytys, hoito, kokoelmapolitiikka ja arvoluokitus
Materiaalinen ja ei-materiaalinen kulttuuriperintö
Muistiorganisaatioiden tehtävät ja toiminta. Museon määritelmät.
Konservointi- ja museoalan kansainväliset järjestöt
Ammatti-identiteetin muodostuminen
Esineellisen kulttuuriperinnön kontekstualisointi
Ympäristöolosuhteiden vaikutus kulttuuriperinnön säilymiseen
Kokoelmapolitiikka ja riskikartoitukset
Kestävä kehitys
Harjoitustehtävät museoissa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.