Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EN97-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
17.03.2025 - 25.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 55
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Marisa Nikkonen
- Akvaliina Lacho
- Vastuuopettaja
- Akvaliina Lacho
- Ryhmät
-
SXI24S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00EN97
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 21 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 18.03.2025 klo 09:00 - 15:30 (6 t 30 min) |
Työpajat/Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 2 SX00EN97-3007 |
MPA2007
Ryhmäilmiö
MPA2028 Aikuisten toimintaterapia MPA2027 Lasten ja nuorten toimintaterapia |
Ke 19.03.2025 klo 09:00 - 15:30 (6 t 30 min) |
Työpaja/Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 2 SX00EN97-3007 |
MPA2027
Lasten ja nuorten toimintaterapia
MPA2007 Ryhmäilmiö MPA2028 Aikuisten toimintaterapia |
Ti 01.04.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 2 SX00EN97-3007 |
MPC4001
Oppimistila
|
Ti 15.04.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 2 SX00EN97-3007 |
MPA4009
Oppimistila
|
Ke 30.04.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 2 SX00EN97-3007 |
MPA4009
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija vaikuttaa ympäristön saavutettavuuteen erilaisilla ratkaisuilla. Opiskelija soveltaa monialaista tietoa suoriutumisen ja osallistumisen mahdollistamisessa. Opiskelija etsii erilaisia fyysisiä, teknisiä ja teknologisia ratkaisuja, joilla voidaan lisätä asiakkaan toiminnallisuutta. Opiskelija valitsee apuvälineitä ja valmiita yläraajaortooseja, jotka mahdollistavat asiakkaalle merkityksellisiin toimintoihin osallistumista. Opiskelija tietää yläraaja ortoosien valmistamisen perusteet ja erilaisten materiaalien hyödyt. Opiskelija tutustuu vaihtoehtoisiin kommunikoinnin tapoihin ja hyödyntää niitä viestinnän tukena.
Sisältö
- Arjen ympäristöissä toimimisen mahdollistaminen toiminnan analyysin avulla
- Monitieteinen näkökulma ympäristön saavutettavuuteen
- Teknologia kuntoutuksessa
- Digitaaliset palvelut ja ratkaisut
- Apuvälineet ja yläraajaortoosit
- Ortoosimateriaalit
- Vaihtoehtoinen kommunikointi mm. AAC, tukiviittomat, kuvien käyttö, selkokieli
Aika ja paikka
Orientaatiodiat, ennakkomateriaalit sekä ennakkotehtävät tulevat Omaan 10.3.25 mennessä.
Huomioi, että ortoosipäivään sekä apuvälinepäivään on omat ennakkotehtävät..
Opintojakson aikataulu ja opetuskerrat näkyvissä kalenterissa.
Oppimateriaalit
Valtakunnalliset lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutusperusteet 2023: Opas apuvälinetyötä tekeville ammattilaisille ja ohjeita asiakkaille https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164725
Muu materiaali tiedoksi opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
Orientaatiomateriaali tulee OMAan 10.3.2025
Työpajatyöskentelyä 18.3 ja 19.3, jossa läsnäoloa edellytetään
Itsenäistä työskentelyä
Ryhmätyöskentelyä
Materiaalit ja tehtävät Omassa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksyttyä oppimistehtävää ei voi uusia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Poissaoloista korvaava tehtävä..
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op
Itsenäinen työskentely suunniteltu kontaktiopetuksen väliin jääviin viikkoihin.
Opintojakson orientaatiodiat ennakkotehtävin 10.3.2025 OMAssa.
Opiskelijan oletetaan perehtyvän näihin molempiin materiaaleihin ennen ensimmäisiä opetuskertoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla työskennellään ryhmissä sekä perehdytään asioihin osaksi itsenäisesti. Ortoosipäivä ja apuvälinepäivä edellyttävät läsnäoloa.
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille. Ohje löytyy Opiskelijan työpöydältä ohjeista https://opiskelija.oma.metropolia.fi/group/pakki/opiskelijan-opas/ohjeet-ja-saannot
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötehtävä Numeerinen arviointi.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.