Siirry suoraan sisältöön

Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FO43-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

21.08.2024 - 27.09.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Tuula Mikkola
  • Mia Rosenström
  • hyvinvointi vanhustyö yamk

Ryhmät

  • S3224S6
    Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- soveltaa monitieteistä gerontologista tietoa ja ikääntymisen moninaisuuden osaamista työelämässä ja asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisessä
- analysoida muuttuvaa moninaista vanhuuskuvaa ja -käsitystä ikäihmisten elämänlaadun ja osallisuuden sekä toimintakyvyn edistämisen ja toimijuuden näkökulmasta
- arvioida ennaltaehkäisevien palvelujen vaikuttavuutta ja laatua ikääntyneiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- hyödyntää tutkimustietoa ja -osaamista, yhteiskehittelyä ja verkostoyhteistyötä sekä näyttöön perustuvaa tietoa ikääntyneiden palvelujen kehittämistoiminnassa

Sisältö

- monitieteisen gerontologian määrittely, peruskäsitteet ja keskeiset teoreettiset mallit
- moninainen vanhuuskuva
- ikäihmisten elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden keskeiset teoreettiset lähtökohdat
- palvelujen vaikuttavuuden ja laadun arviointi
- yhteiskehittely ja näyttöön perustuva toiminta

Aika ja paikka

-

Oppimateriaalit

-

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Etäopetus
Verkko-opiskelu
Oppimistehtävä ja työpaja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)

Sisällön jaksotus

Lähiopetus lukujärjestyksessä
1. ke 21.8.2024 klo 13.00 -16.00 (lähi, Myllypuro)
2. to 5.9.2024 klo 8.45 - 16.00 (lähi, Myllypuro
3. pe 6.9.2024 klo 8.45- 14.15 (lähi, Myllypuro)
4. ke 25.9.2024 klo 8.45-11.45 /etä Zoom)

. Lähipäivien välillä on itsenäistä verkko-opiskelua. Opintojaksoon liittyy oppimistehtävä, joka integroidaan työelämään ja opinnäytetyön aiheen suunnitteluun.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- määritellä gerontologisen tiedon keskeiset käsitteet, teoriat ja mallit
- kuvata moninaista ikääntymistä ja vanhuus käsitystä ikäihmisten elämänlaadun ja osallisuuden sekä toimintakyvyn edistämisen ja toimijuuden näkökulmasta
- tarkastella palvelujen vaikuttavuutta ja laatua gerontologisen tutkitun tiedon pohjalta

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- soveltaa toiminnassaan gerontologisen tiedon keskeisiä käsitteitä ja malleja
- analysoida moninaisten ikääntymisen ja vanhuuskäsityksen merkitystä ikäihmisten elämänlaadun ja osallisuuden sekä toimintakyvyn edistämisen ja toimijuuden kannalta
- arvioida palvelujen vaikuttavuutta ja laatua gerontologisen tutkitun tiedon pohjalta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti gerontologisen tiedon keskeisiä käsitteitä ja malleja
- arvioida kriittisesti moninaista ikääntymistä ja vanhuus käsitystä ikäihmisten elämänlaadun ja osallisuuden sekä toimintakyvyn edistämisen ja toimijuuden näkökulmasta
- arvioida kriittisesti palvelujen vaikuttavuutta ja laatua gerontologisen tutkitun tiedon pohjalta

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija osaa:
- määritellä gerontologisen tiedon keskeiset käsitteet, teoriat ja mallit
- kuvata moninaista ikääntymistä ja vanhuus käsitystä ikäihmisten elämänlaadun ja osallisuuden sekä toimintakyvyn edistämisen ja toimijuuden näkökulmasta
- tarkastella palvelujen vaikuttavuutta ja laatua gerontologisen tutkitun tiedon pohjalta