Yhteistoiminnallinen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KY00EY97-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 31.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2025 - 11.04.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kulttuuripalvelut ja musiikki osaamisalue
- Toimipiste
- Hämeentie 161
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Elina Ala-Nikkola
- Outi Pyrhönen
- Johanna Tirronen
- Vastuuopettaja
- Leena Björkqvist
- Ryhmät
-
K0624S6Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma ylempiAMK
- Opintojakso
- KY00EY97
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 13.01.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Yhteistoiminnallinen kehittäminen KY00EY97-3003 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ma 10.02.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Yhteistoiminnallinen kehittäminen KY00EY97-3003 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ti 11.02.2025 klo 09:30 - 12:00 (2 t 30 min) |
Yhteistoiminnallinen kehittäminen KY00EY97-3003 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ti 11.02.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Yhteistoiminnallinen kehittäminen KY00EY97-3003 |
AR304
Oppimistila Venue
AR302 Digitila Konehuone |
Ti 11.03.2025 klo 09:30 - 12:00 (2 t 30 min) |
Yhteistoiminnallinen kehittäminen KY00EY97-3003 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ti 11.03.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Yhteistoiminnallinen kehittäminen KY00EY97-3003 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ma 07.04.2025 klo 09:30 - 12:00 (2 t 30 min) |
Yhteistoiminnallinen kehittäminen KY00EY97-3003 |
AR303
Oppimistila Stage
|
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
- Opiskelija hallitsee yhteistoiminnallisen kehittämisosaamisen periaatteet ja palvelujen vuorovaikutteisen tuottamisen.
- Opiskelija kykenee hyödyntämään erilaisia fasilitoinnin menetelmiä
- Opiskelija osaa suunnitella prosessin dokumentoinnin tavan ja analysoida tuotettua materiaalia
- Opiskelija tunnistaa fasilitoinin merkityksen ja hyödyntämismahdollisuudet luovan alan palveluiden kehittämisen, päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
- Opiskelija kykenee saamaan tietoa kokeilemalla uusia tuotteita, palveluja, tapahtumia tai toimintatapoja käytännössä.
Sisältö
- dialoginen vuorovaikutus, kuunteleminen ja ryhmädynaamiset prosessit
- fasilitoinnin merkitys ja hyödyntämismahdollisuudet luovan alan palveluiden kehittämisen, päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
- Tutustuminen yhteisöllisiin menetelmiin ja niiden dokumentointiin
- tavoitelähtöinen fasilitointi
Aika ja paikka
Arabian kampus (osin hybridi)
Oppimateriaalit
Materiaali / linkit materiaaleihin jaetaan tunnilla
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Työpaja
Ryhmätyö
Itsenäinen työskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Itsenäinen työskentely linkitetään työelämään
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jo hankitun osaamisen hyväksiluku ahot-prosessin mukaisesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
60 Kontaktitunnit & ennakkotehtävät kontaktitunneille
75 Itsenäiset soveltavat tehtävät
Sisällön jaksotus
- Yhteisöllisen kehittämisen viitekehys
- Työtapana fasilitointi
- Dialoginen reflektio
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee fasilitointiin pohjautuvan yhteistoiminnan ja vuorovaikutuksen merkityksen luovan alan kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan fasilitaattorina.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kehittää taitojaan ohjaajana ja fasilitaattorina sekä syventää vuorovaikutukseen liittyviä kompetenssejaan. Opiskelija kokeilee, testaa ja valitsee perustellusti sopivia fasilitointitekniikoita erilaisiin tilanteisiin ja jakaa kehittämisorientoitunutta ajatteluaan myös toisille. Opiskelija kykenee keräämään aineistoa fasilitoivilla menetelmillä ja sekä analysoimaan toimintaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kehittää tavoitteellisesti omia taitojaan ryhmätilanteiden ohjaajana ja fasilitaattorina sekä soveltaa dialogista vuorovaikutus- ja ryhmäohjauksen kompetenssiaan. Opiskelija kykenee reflektoimaan toimintaansa sekä ohjaajana että ohjattavana. Opiskelija kykenee valitsemaan tavoitelähtöisesti ja perustellusti fasilitointitekniikoita erilaisia tarpeita varten sekä dokumentoimaan ja analysoimaan prosessia ja tuloksia kriittisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee fasilitoivan työnotteen menetelmiä ja osaa soveltaa niitä kulttuurituotannon tutkimus- ja kehittämistarpeisiin. Opiskelija osaa ottaa käyttöön työtilanteisiin sopivia fasiliointitekniikoita ja toimia fasilitaattorina
Opiskelija osaa dokumentoida ja analysoida fasilitoinnin puitteissa kertyviä näkemyksiä tutkimuksellisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kontaktitunneilla aktiivinen osallistuminen
Kaksi itsenäistä tehtävää
(0)1-5