Siirry suoraan sisältöön

Yhteistoiminnallinen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KY00EY97-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 11.04.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuuripalvelut ja musiikki osaamisalue
Toimipiste
Hämeentie 161
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Elina Ala-Nikkola
Outi Pyrhönen
Johanna Tirronen
Vastuuopettaja
Leena Björkqvist
Ryhmät
K0624S6
Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma ylempiAMK
Opintojakso
KY00EY97

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 13.01.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Yhteistoiminnallinen kehittäminen KY00EY97-3003
AR304 Oppimistila Venue
Ma 10.02.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Yhteistoiminnallinen kehittäminen KY00EY97-3003
AR304 Oppimistila Venue
Ti 11.02.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Yhteistoiminnallinen kehittäminen KY00EY97-3003
AR304 Oppimistila Venue
Ti 11.02.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Yhteistoiminnallinen kehittäminen KY00EY97-3003
AR304 Oppimistila Venue
AR302 Digitila Konehuone
Ti 11.03.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Yhteistoiminnallinen kehittäminen KY00EY97-3003
AR304 Oppimistila Venue
Ti 11.03.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Yhteistoiminnallinen kehittäminen KY00EY97-3003
AR304 Oppimistila Venue
Ma 07.04.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Yhteistoiminnallinen kehittäminen KY00EY97-3003
AR303 Oppimistila Stage
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
- Opiskelija hallitsee yhteistoiminnallisen kehittämisosaamisen periaatteet ja palvelujen vuorovaikutteisen tuottamisen.
- Opiskelija kykenee hyödyntämään erilaisia fasilitoinnin menetelmiä
- Opiskelija osaa suunnitella prosessin dokumentoinnin tavan ja analysoida tuotettua materiaalia
- Opiskelija tunnistaa fasilitoinin merkityksen ja hyödyntämismahdollisuudet luovan alan palveluiden kehittämisen, päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
- Opiskelija kykenee saamaan tietoa kokeilemalla uusia tuotteita, palveluja, tapahtumia tai toimintatapoja käytännössä.

Sisältö

- dialoginen vuorovaikutus, kuunteleminen ja ryhmädynaamiset prosessit
- fasilitoinnin merkitys ja hyödyntämismahdollisuudet luovan alan palveluiden kehittämisen, päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
- Tutustuminen yhteisöllisiin menetelmiin ja niiden dokumentointiin
- tavoitelähtöinen fasilitointi

Aika ja paikka

Arabian kampus (osin hybridi)

Oppimateriaalit

Materiaali / linkit materiaaleihin jaetaan tunnilla

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Työpaja
Ryhmätyö
Itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Itsenäinen työskentely linkitetään työelämään

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jo hankitun osaamisen hyväksiluku ahot-prosessin mukaisesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia

60 Kontaktitunnit & ennakkotehtävät kontaktitunneille
75 Itsenäiset soveltavat tehtävät

Sisällön jaksotus

- Yhteisöllisen kehittämisen viitekehys
- Työtapana fasilitointi
- Dialoginen reflektio

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee fasilitointiin pohjautuvan yhteistoiminnan ja vuorovaikutuksen merkityksen luovan alan kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan fasilitaattorina.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kehittää taitojaan ohjaajana ja fasilitaattorina sekä syventää vuorovaikutukseen liittyviä kompetenssejaan. Opiskelija kokeilee, testaa ja valitsee perustellusti sopivia fasilitointitekniikoita erilaisiin tilanteisiin ja jakaa kehittämisorientoitunutta ajatteluaan myös toisille. Opiskelija kykenee keräämään aineistoa fasilitoivilla menetelmillä ja sekä analysoimaan toimintaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kehittää tavoitteellisesti omia taitojaan ryhmätilanteiden ohjaajana ja fasilitaattorina sekä soveltaa dialogista vuorovaikutus- ja ryhmäohjauksen kompetenssiaan. Opiskelija kykenee reflektoimaan toimintaansa sekä ohjaajana että ohjattavana. Opiskelija kykenee valitsemaan tavoitelähtöisesti ja perustellusti fasilitointitekniikoita erilaisia tarpeita varten sekä dokumentoimaan ja analysoimaan prosessia ja tuloksia kriittisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee fasilitoivan työnotteen menetelmiä ja osaa soveltaa niitä kulttuurituotannon tutkimus- ja kehittämistarpeisiin. Opiskelija osaa ottaa käyttöön työtilanteisiin sopivia fasiliointitekniikoita ja toimia fasilitaattorina
Opiskelija osaa dokumentoida ja analysoida fasilitoinnin puitteissa kertyviä näkemyksiä tutkimuksellisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kontaktitunneilla aktiivinen osallistuminen
Kaksi itsenäistä tehtävää
(0)1-5

Siirry alkuun