Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet (5 op)

Toteutuksen tunnus: XX00EY95-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.07.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 21.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Toimipiste
Hämeentie 161
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 24
Koulutus
Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Katri Halonen
Eeva-Katri Ahola
Vastuuopettaja
Katri Halonen
Ryhmät
K0624S6
Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma ylempiAMK
Opintojakso
XX00EY95

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 11.09.2024 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3002
AR304 Oppimistila Venue
Ti 08.10.2024 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3002
AR304 Oppimistila Venue
Ti 12.11.2024 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3002
AR304 Oppimistila Venue
Ke 13.11.2024 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3002
AR304 Oppimistila Venue
Ti 10.12.2024 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3002
AR304 Oppimistila Venue
Ke 11.12.2024 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3002
AR304 Oppimistila Venue
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan ammatillista osaamista, tutkimus- ja kehittämisosaamista sekä kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja, joilla on mahdollisuus vaikuttaa alan kehitykseen.
Tavoitteet:
• Opiskelija osaa tunnistaa, arvioida ja perustella tutkimus- ja kehittämistarpeita eri näkökulmista.
• Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa ja aineistoa työelämän kehittämisessä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa.
• Opiskelija tuntee alansa tutkimus- ja kehittämishankkeisiin sopivia menetelmiä ja osaa valita tutkimus- ja kehittämisprojektin tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaiset laadulliset, määrälliset tai kehittämismenetelmät.
• Opiskelija kykenee soveltamaan menetelmiä tarkoituksenmukaisesti.
• Opiskelija osaa noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita, hallitsee tietosuojan ja tutkimusetiikan ja osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
• Opiskelija osaa arvioida tutkimus- ja kehittämishankkeen luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti
• Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan viestinnän.
• Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti monialaisissa kehittämisverkostoissa sekä toteuttaa erilaisia työelämän kehittämisprojekteja.

Sisältö

• Tutkimus- ja kehittämistyön lähestymistapoja
• Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen ja arviointi
• Systemaattinen tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä
• Tutkimus- ja kehittämisprosessit ja menetelmät:
o Määrälliset, laadulliset ja kehittämismenetelmät
o Aineiston hankinta, analyysi, luotettavuus ja tulkinta
• Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö sekä avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteet
• Tutkimus- ja kehittämistyön viestintä ja raportointi

Aika ja paikka

Arabian kampus, ryhmäopetus, osin hybridi 11.9., 8.10.,12-13.11., 10-11.12.

Oppimateriaalit

Kostamo, P., Airaksinen, T. & Vilkka, H. (). Kirjoita itsesi asiantuntijaksi. Opas toiminnalliseen kehittämistyöhön. (mieluiten 2014 painos, mutta myös 2010 käy).

Opetusmenetelmät

Etäopiskelu, ryhmäopetus, Aineiston analyysiharjoitee, kirjatentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

tentti auki koko opintojakson ajan

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luentoja ja itsenäistä opiskelua yhteensä 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

Tarkka aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee analysoimaan ja perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija vertailee, analysoi ja hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa tarkoituksenmukaisesti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti. Hän noudattaa tietosuoja- ja tutkimuseettisiä ohjeita. Hän viestii ja raportoi selkeästi tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa itsenäisesti toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita ja kykenee yhteistyöhön muiden kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija arvioi kriittisesti ja perustelee monipuolisesti alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija analysoi ja arvioi kriittisesti kehittämisen kannalta olennaista tietoa sekä soveltaa sitä taitavasti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja kehittää niiden mukaista toimintaa. Hän viestii ja raportoi vakuuttavasti tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa johtaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita sekä kykenee rakentavaan yhteistyöhön muiden kanssa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson tehtävät ja niiden arviointi

Tehtävä 1: Menetelmätentti Arviointi 0-5 yksilösuoritus, DL 10.10.
Tehtävä 2: Aineiston hallinta hyväksytty/hylätty, DL 15.1.
Tehtävä 3: Valmiin työn analyysitehtävä, hyväksytty/hylätty, DL 15.12.
Tehtävä 4: Aineisto-tehtävän palautus. Arviointi hyväksytty / täydennettävä / hylätty DL 15.12.
Tehtävä 5: Oparisi aineiston keruun suunnitelma, Arviointi 0-5, yksilötehtävä, DL 8.1
Tehtävistä 2 -4 on saatava hyväksytty tulos. Loppuarvosana perustuu tehtävän 1 ja 5 arvosanan keskiarvolle.

Siirry alkuun