Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet (5 op)
Toteutuksen tunnus: XX00EY95-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.07.2024 - 31.07.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2024 - 21.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Hämeentie 161
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 24
- Koulutus
- Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Katri Halonen
- Eeva-Katri Ahola
- Vastuuopettaja
- Katri Halonen
- Ryhmät
-
K0624S6Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma ylempiAMK
- Opintojakso
- XX00EY95
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 11.09.2024 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3002 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ti 08.10.2024 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3002 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ti 12.11.2024 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3002 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ke 13.11.2024 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3002 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ti 10.12.2024 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3002 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ke 11.12.2024 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3002 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan ammatillista osaamista, tutkimus- ja kehittämisosaamista sekä kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja, joilla on mahdollisuus vaikuttaa alan kehitykseen.
Tavoitteet:
• Opiskelija osaa tunnistaa, arvioida ja perustella tutkimus- ja kehittämistarpeita eri näkökulmista.
• Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa ja aineistoa työelämän kehittämisessä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa.
• Opiskelija tuntee alansa tutkimus- ja kehittämishankkeisiin sopivia menetelmiä ja osaa valita tutkimus- ja kehittämisprojektin tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaiset laadulliset, määrälliset tai kehittämismenetelmät.
• Opiskelija kykenee soveltamaan menetelmiä tarkoituksenmukaisesti.
• Opiskelija osaa noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita, hallitsee tietosuojan ja tutkimusetiikan ja osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
• Opiskelija osaa arvioida tutkimus- ja kehittämishankkeen luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti
• Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan viestinnän.
• Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti monialaisissa kehittämisverkostoissa sekä toteuttaa erilaisia työelämän kehittämisprojekteja.
Sisältö
• Tutkimus- ja kehittämistyön lähestymistapoja
• Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen ja arviointi
• Systemaattinen tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä
• Tutkimus- ja kehittämisprosessit ja menetelmät:
o Määrälliset, laadulliset ja kehittämismenetelmät
o Aineiston hankinta, analyysi, luotettavuus ja tulkinta
• Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö sekä avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteet
• Tutkimus- ja kehittämistyön viestintä ja raportointi
Aika ja paikka
Arabian kampus, ryhmäopetus, osin hybridi 11.9., 8.10.,12-13.11., 10-11.12.
Oppimateriaalit
Kostamo, P., Airaksinen, T. & Vilkka, H. (). Kirjoita itsesi asiantuntijaksi. Opas toiminnalliseen kehittämistyöhön. (mieluiten 2014 painos, mutta myös 2010 käy).
Opetusmenetelmät
Etäopiskelu, ryhmäopetus, Aineiston analyysiharjoitee, kirjatentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
tentti auki koko opintojakson ajan
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luentoja ja itsenäistä opiskelua yhteensä 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Tarkka aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee analysoimaan ja perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija vertailee, analysoi ja hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa tarkoituksenmukaisesti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti. Hän noudattaa tietosuoja- ja tutkimuseettisiä ohjeita. Hän viestii ja raportoi selkeästi tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa itsenäisesti toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita ja kykenee yhteistyöhön muiden kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija arvioi kriittisesti ja perustelee monipuolisesti alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija analysoi ja arvioi kriittisesti kehittämisen kannalta olennaista tietoa sekä soveltaa sitä taitavasti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja kehittää niiden mukaista toimintaa. Hän viestii ja raportoi vakuuttavasti tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa johtaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita sekä kykenee rakentavaan yhteistyöhön muiden kanssa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson tehtävät ja niiden arviointi
Tehtävä 1: Menetelmätentti Arviointi 0-5 yksilösuoritus, DL 10.10.
Tehtävä 2: Aineiston hallinta hyväksytty/hylätty, DL 15.1.
Tehtävä 3: Valmiin työn analyysitehtävä, hyväksytty/hylätty, DL 15.12.
Tehtävä 4: Aineisto-tehtävän palautus. Arviointi hyväksytty / täydennettävä / hylätty DL 15.12.
Tehtävä 5: Oparisi aineiston keruun suunnitelma, Arviointi 0-5, yksilötehtävä, DL 8.1
Tehtävistä 2 -4 on saatava hyväksytty tulos. Loppuarvosana perustuu tehtävän 1 ja 5 arvosanan keskiarvolle.